Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-12 13:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/facebook-stoppade-annons-om-kvinnohistorisk-utstallning/

Kultur

Facebook stoppade annons om kvinnohistorisk utställning

Karolina Widerström, Sveriges första kvinnliga läkare var engagerad i flera föreningar och kämpade för kvinnlig rösträtt. Foto: Foto: Bonnierarkivet/Scanpix

Facebook stoppade Stockholms läns museum från att marknadsföra den historiska utställningen ”Tusen år av kvinnokraft”. Det hävdar kommunikationsansvariga Lenita Gärde.

DN-TT Text

Enligt Gärde nobbade Facebook ett sponsrat inlägg om utställningen med motiveringen att det innehöll ”grova ord” som gick att jämställa med ord som ”skit och arsle”. 

”När jag gick tillbaka till inlägget för att försöka förstå vilka ord de syftade på kunde jag endast se ord som feminism, kvinnohistoria och jämställdhet”, skriver Gärde på museets blogg och fortsätter:
”Hur ska vi kunna synliggöra vårt kulturarv och vår kvinnohistoria om vi inte kan använda dessa ord i vår marknadsföring? Och framför allt, hur kommer det sig att dessa ord anses grova?”

Utställningen turnerar i Stockholms län och finns just nu på Märsta kulturhus.