Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-12 00:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/facebook-vi-borde-inte-ha-stoppat-annonser/

Kultur

Facebook: Vi borde inte ha stoppat annonser

Aktörer som arbetar med kvinnohistoria och jämställdhet har fått sina annonser stoppade efter att Facebook infört nya regler mot politiskt innehåll i annonser.

Facebook meddelar nu att man utreder vad som hänt – och inte ser jämställdhet som en kontroversiell politisk fråga.

TT Text

Kvinnohistoriska tidskriften Historiskan och Stockholms läns museum har båda fått sponsrade inlägg stoppade av Facebook. Det verkade som att inläggen blockerats för att de innehållit ord som ”rösträtt” och ”feminism” och att dessa klassas som politiskt innehåll av sociala medier-jätten.

I ett mejl skriver Peter Münster, chef för den nordiska kommunikationsavdelningen på Facebook, att det som har hänt är ett misstag.

”Det här är annonser som inte borde ha blockerats eller markerats som politiska. Vi betraktar inte jämställdhet som ett polariserande ämne. Vi använder resurser för att säkerställa att människor kan dela saker fritt på Facebook utan att den friheten missbrukas av några få med dåliga avsikter”, skriver han och fortsätter:

”Ibland kommer vi att göra fel och dessvärre ta bort innehåll eller blockera annonser även om de inte bryter mot våra regler. Det är ett problem och vi arbetar för att det ska hända i så liten utsträckning som möjligt.”

Enligt Facebook kan de organisationer som fått sina annonser blockerade försöka på nytt. Facebook ska nu se över vad som har skett och säkerställa att det inte händer i framtiden, skriver man.