Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-15 04:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/fahl-pa-festival-rapport-fran-torsdagsrepen-i-goteborg/

Kultur

Fahl på festival: Rapport från torsdagsrepen i Göteborg

Samir & Viktor i plyschträningsoveraller.
Samir & Viktor i plyschträningsoveraller. Bild: Claudio Bresciani/TT

Dags för första tjuvtitten på hur bidragen ser ut och låter på scenen! Den här veckan tävlar Samir & Viktor, Ida Redig, Jonas Gardell, Margaret, Stiko Per Larsson, Mimi Werner och Liamoo. Häng med på repen under torsdagen i Göteborg.

Melodifestivalbloggen 2018. Hallå allihop! Min morgon började med att jag vaknade av ett sms från SJ kl 04.40 om att mitt tåg var försenat/inställt och jag fick panikboka ett flyg och kunde sedan inte somna om. Men jag hann till Göteborg i alla fall (förlåt klimatet, ta ut det på SJ!) och nu är jag på plats i Scandinavium där det är dags för repetitioner! Jag rapporterar som vanligt löpande här i bloggen under dagen! Det vankas barnshuffle, Gardellballad, Idolvinnarrap och polsk pop! 

1. Samir & Viktor – ”Shuffla”

Jamen välkomna tillbaka, Samir & Viktor – det här var väl exakt vad man hade väntat sig! En partydänga med en gimmick och ett hemligt vapen, vill säga. Gimmicken är shuffledans (plus en 20-talsdoftande retrohook). Det hemliga vapnet är den 12-åriga musical.ly-stjärnan Theoz som dansar på videoskärmarna. Samir & Viktor själva verkar ha övat dans en hel del, de utför, hör och häpna, en faktisk koreografi?! Med varierande framgång, visserligen, men ändå! Samir & Viktor har ju tagit sig till final båda gångerna de varit med (”Groupie” och ”Bada nakna”), men båda gångerna via Andra chansen. Jag tror nog det blir final på ett eller annat sätt den här gången också?

Ida Redig gör NÄSTAN en vulcanhälsning?
Ida Redig gör NÄSTAN en vulcanhälsning? Foto: Claudio Bresciani/TT

2. Ida Redig – ”Allting som vi sa”

Åh! Tycker denna låt är svinbra! Sån klassisk 2000-tals-P3-indie, gillar Ida Redigs röst också som är rätt skönt o-insmickrande och liksom rak. Det ser väl inte direkt jättekul ut på scenen, det är ju känt sedan gammalt att det sällan funkar med låtsasspelande ”rockband” som dekoration och jag ställer mig lite frågande till det stora draperi bestående av cd-skivor som hängts upp i bakgrunden (schlagerversionen av att tillverka skålar av nedsmälta vinylskivor som man fick lära sig i ”Hajk”?). Men jag gillar Ida Redigs om-Star Trek-besättningen-startat-glamoröst-marschband-kläder, och åh vad jag skulle bli glad om den här fick sig en oväntad Andra chansen-plats!

Jonas Gardell repar.
Jonas Gardell repar. Foto: Claudio Bresciani/TT

3. Jonas Gardell – ”Det finns en väg”

Hmmmmmm. Hm. Hmmm! Blir inte klok på om det här kommer att flippa eller floppa. Det är oerhört mycket pampigare på scenen än vad låten är inspelad, det måste man säga. Väldigt retro-Eurovision, en duktig kör som kliver fram i formation bakom Gardell, effektfullt ljus, en sjujävlars tonartshöjning och en klassisk näve-i-luften-slutton. Det är svårt att hitta något att jämföra med, är det här veckans Kikki Danielsson? Eller är det... typ Louise Hoffsten? Björn Kjellman, slängs det fram här från Schlagerprofilerna som sitter bredvid mig, och det är väl egentligen den närmsta parallellen man kan komma på. Han tog sig ju till final med ”Älskar du livet”, men det var ju 12 år sedan och innan apprösterna? Omöjligt att säga. Kan bli näst sist, kan bli finalist. 

På toaletten.
På toaletten. Foto: Claudio Bresciani/TT

4. Margaret – ”In my cabana”

Polska Margaret har en hittig refräng (komplett med Rihannaska ”oh na na na”) och är egentligen rätt bra på scenen (i strålande solgul jumpsuit!), men satan vad de krånglat till det här numret. Det ska in och kryssas mellan scenografins stolpar, det ska formationsdansas till höger och vänster, det ska interageras inte bara med två framrullade skärmar utan även med en toalett (?) och det verkar åtminstone initialt råda stor förvirring när det gäller kameravinklarna. Jag går nog från att tro på en finalplats, till att gissa Andra chansen här som bäst? Publiken överlappar nog en hel del med Samir & Viktor, och de känns liksom... snällare och varmare och gladare. Som någon som själv har ett evigt resting angry face kan jag verkligen relatera till Margarets framtoning – och i alla andra sammanhang någonsin är jag helt för allas medborgerliga rätt till att inte se så jävla glada ut hela tiden – men det är tyvärr inte ett Melodifestival-vinnarkoncept.

Foto: Claudio Bresciani/TT

5. Stiko Per Larsson – ”Titta vi flyger”

Det här är årets ”P4 nästa”-vinnare, årets version av den wildcardtävling som funnits i många versioner genom åren där bidrag väljs ut genom någon form av talangjakt. Och det har ju aldrig gått något vidare för dessa låtar. Man kan ju argumentera för att det ändå är värt att ta in dessa bidrag för mångfaldens skull, absolut. Men det börjar kännas lite... deppigt? Att det liksom aldrig dyker upp något riktigt guldkorn från de där uttagningarna? Stiko Per kommer inte att bli något undantag, han får nog vara glad om han möjligen lyckas knipa en näst-sista-plats. Det är väl inget fel på det här egentligen, i ett annat sammanhang, en lite mer extrovert Lars Winnerbäck-ish gitarrkille på någon stadsfestival eller så. Men i Melodifestivalen känns det väldigt apart.

Mimi Werner.
Mimi Werner. Foto: Claudio Bresciani/TT

6. Mimi Werner – ”Songburning”

Det är en välskriven låt det här, det får man säga! (Fun fact: bakom låtskrivaraliasen Niki Niki och Carl Varga döljer sig Miss Li och Sonny Gustafsson, som av oklar anledning inte använder sina riktiga namn här.) Countrypop som hade kunnat göras av Wiktoria, ganska maffig tät produktion. På scenen får Mimi Werner sällskap av fyra dansare med trummor (Eurovisiontrummor!) och eldigt rödgult ljus och rätt fina röda videoanimationer. Det här är inte min kopp te. Jag tycker att det är tråkigt, ärligt talat. Men en bra låt och lite bra blick i kameran kommer man ändå rätt långt med?

Liamoo.
Liamoo. Foto: Claudio Bresciani/TT

7. Liamoo – ”Last breath”

Veckans stora förhandsfavorit är, som brukligt, sist ut i deltävlingen. Och jo, visst är det här en potentiell topplisteraphit, det är en typ av låt som faktiskt aldrig hörts i Melodifestivalen tidigare, och Liamoo både sjunger och emo-rappar toppen plus är snygg osv. Jag tror absolut att han går direkt till final. Men jag får inte riktigt den där "wow han kan vinna alltihop!"-känslan jag hade förväntat mig efter att ha hört förhandssnacket om att han är med i den absoluta toppstriden? Vet inte vad det är, kanske att numret ser lite kyligt och... inte så lyxigt ut? Det bygger på stroboskop-igt ljus och en egen ljusrigg i taket, plus någon sorts digitala bildstörningseffekter (som jag helt ärligt först trodde var äkta bildskärmstrubbel, verkligen osäker på om tv-tittarna kommer fatta den grejen eller börja kolla sitt wifi). Men jag vet inte, kanske blev jag bara lite bortskämd av Benjamin Ingrossos super-wow avslutning förra veckan? Nå, final lär det bli åtminstone.

 

 

Ämnen i artikeln

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt