Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-19 06:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/fares-fares-lyfter-spretiga-partisan/

Filmrecensioner

Fares Fares lyfter spretiga ”Partisan”

Fares Fares i ”Partisan”.
Fares Fares i ”Partisan”. Foto: Nent group

Tv-serien ”Partisan” är svår att ta på allvar, men publiken ser gärna något svenskt och Fares Fares är fantastisk i rollen som Johnny, tycker Helena Lindblad.

Ett gäng grönavågare med sjuttiotalsvibbar som satsar på närodlat och giftfritt med fokus på gamla kulturväxter som höstmoroten Jaune Du Doubs. Dessutom tycker de att personliga samtal är bättre än stumt mobilstirrande... Kan det bli trendigare?

Skenet bedrar, förstås. Det står klart omgående när den vinddrivna existensen Johnny (Fares Fares) får påhugg för att skjutsa två fosterhemsplacerade flickor till kollektivet Jordnära långt ute på vischan. Ingen Mandelmannstämning på den gården, kan man lugnt säga. 

Jordnära döljer sig bakom höga stängsel och vaktkurer trots sin till synes oförargliga verksamhet. En gated community med hårdför inställning till säkerhet. Idén om en ”renare” och mer hållbar framtid visar sig dessutom vara ganska speciell hos Jordnära-folket. 

Den svenskproducerade thrillerserien ”Partisan” går ut hårt redan från början, både spänningsmässigt och politiskt. Den aggressiva trädgårdschefen Kent (Johan Rheborg) är öppet främlingsfientlig även om han anställer Johnny på plats. Hans miniarmé bestående av två polska gästarbetare likaså. De kallar Johnny för ”arabslyna” innan någon hinner säga flaska. De flesta unga på Jordnära tycks vara engagerade i en gymnastiktrupp vars precision och påfallande kollektiva blondhet skickar skumma signaler.

”Partisan” gör ändå en hel del rätt för att locka en tv-publik som har löjligt mycket att välja på, men gärna ser något svenskt.

Det är svårt att ta ”Partisan”, vars titel är hämtad från ledmotivet baserat på Leonard Cohens sena sextiotalslåt, på allvar. Här är det pang på, inget dramaturgiskt finlir, grovhuggna tidsmarkörer. Intrigen spretar åt lite för många håll samtidigt, den både signalerar verklighetsförankring och förnekar den. Mystiken hade gärna fått vila lite längre.

Både Johan Rheborg (övertygande ond) och mildröstade Anna Björk (fanatisk läkare) har fått utmanande roller, men samtidigt tyvärr också några riktiga dialogrysare på sina bord. Särskilt i upptakten. Flera fina skådespelare passerar revy utan att man kommer deras rollfigurer särskilt nära, som till exempel Emelie Garbers från ”Aniara”.

”Partisan” gör ändå en hel del rätt för att locka en tv-publik som har löjligt mycket att välja på, men gärna ser något svenskt. Sektliv, karismatiska ledare, radikalisering på yttersta högerkanten, barnarov och en trasig hjälte som bär på ett svårläkt psykologiskt sår är som bekant lockande ingredienser i thrillerserier och filmer.

Miniseriens fem avsnitt (baserade på en originalidé av Mauricio Molinari) är väldoserade med effektiv framåtrörelse. Foto och musikval är också av hög klass. Den största anledningen att se ”Partisan” är dock Fares Fares som bär storyn på sina axlar, är skönt fåordig, övertygande tung i kropp och själ samt bevarar sin rollfigurs mysterium med stor omsorg.

Läs en intervju med Fares Fares om arbetet med ”Partisan”

Läs fler texter av Helena Lindblad här

Ämnen i artikeln

Film
Tv-serier

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt