Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Film

”Bron 4” – Nu tar sagan slut

Sofia Helin och Thure Lindhardt som Saga Norén och Henrik i ”Bron”.
Sofia Helin och Thure Lindhardt som Saga Norén och Henrik i ”Bron”. Other: Karl Nordlund/SVT

KÖPENHAMN. Nu är sagan all för ”Bron” som sätter punkt med sin fjärde säsong. Nicholas Wennö åkte till Köpenhamn för att prata om Saga Norén, identitet, nordic noir och skandinavisk kulturimperialism. 

”Every Saga ends”, står det på omslaget till en hög specialtryckta anteckningsböcker som pryds av Öresundsbron i ett kompakt mörker. Vid ett kafébord intill sitter Sofia Helin och har svår separationsångest. Efter sex år är det dags att ta farväl av den underbart aparta Saga Norén som blivit en kultfigur över hela världen.

– Det har varit fantastiskt att ha fått fördjupa sig i en rollfigur som är så långt från mitt vanliga jag. Och passande nog kretsar den fjärde säsongen kring identitet – vilket jag älskar att fundera kring. Om man ska fånga kärnan i den sista säsongen så handlar det om frågor som ”Vem är jag?”, ”Vilka får vara med och vilka får inte vara med, och varför?”. Och, förstås, ”Vem är Saga Norén?”, säger Sofia Helin som sitter på andra våningen i ett grått betonghus med stora fönster i den danska "tv-byen" i Köpenhamn. 

Utanför är det typiskt ”Bron”-väder; gråmulen himmel och ett elakt strilande regn som smattrar mot de stora glasrutorna. Kvällen innan har det varit stor galapremiär för de två första avsnitten på en paradbiograf i centrala Köpenhamn där Saga Noréns gröna Porsche stått uppställd bakom röda sammetsband i foajén. Nu står den slarvigt felparkerad utanför Radiohuset. 

Hur har åren med Saga Norén påverkat din egen identitet? 

– Det är klart att hon har påverkat mig, inte minst rent fysiskt. Att spela henne har ibland varit lite som en form av KBT-terapi. Om man tvingar sig själv att tänka och agera som någon annan person under tillräckligt många timmar om dagen så blir man ju lite annorlunda. Och då kan man ju tänka: Om jag kan välja allt jag kan vara – vem fan är jag då? Är jag bara resultatet av mina val? Och då är vi ju inne på Sartre, säger Sofia Helin. 

Foto: Anders Hansson

När fjärde säsongen öppnar har Saga Norén fråntagits sin polisbricka och sitter på kvinnofängelse i Lund efter att ha dömts för mordet på sin egen mamma. På andra sidan sundet har hennes forna partner Henrik Sabroe (spelad av Thure Lindhardt) fått ett komplicerat och känsligt fall på halsen. Sista säsongen chocköppnar med att generaldirektören för danska motsvarigheten till Migrationsverket brutalt stenas till döds vid brofästet på Pepparholm. Spekulationerna tar genast fart kring huruvida motivet kan kopplas till ”champagneskandalen” då några av hennes underlydande firade ett avvisningsärende genom att skåla. Misstankarna riktas snabbt mot en iransk asylsökande som fått avslag och gått under jorden i väntan på utvisning. 

Manuset skrevs under hösten 2015 då flyktingströmmarna nådde rekordnivåer över Öresundsbron. Ännu ett samhällstema att smyga in i en mörk kriminalserie som också blivit en saga om vittrande välfärdsstater på båda sidor om sundet. 

– Flyktingkrisen var det enda folk pratade om under vår skrivprocess. Om vi inte hade berört det så hade hela serien känts helt otidsenlig. Och det passade också med vårt övergripande tema om identitet – från existentiella funderingar för Saga och Henrik till falska pass, skyddade boenden och så vidare. Även om det handlar om att skapa en underhållande krimhistoria så har vi alltid gillat att bädda in samhällsfrågor i kriminalhistorien, säger Hans Rosenfeldt som skrev manuset tillsammans med Camilla Ahlgren. 

”Hans Rosenfeldt och Camilla Ahlgren har skrivit manus till fjärde säsongen av Bron”.
”Hans Rosenfeldt och Camilla Ahlgren har skrivit manus till fjärde säsongen av Bron”. Foto: Anders Hansson

Som huvudförfattare har han levt med ”Bron” i elva år. Något som gett honom anledning att reflektera över hur den verkliga världen har förändrats utanför den fiktiva bubblan. 

– När vi började skissa på den här serien var Öresundsbron en öppning ut mot Europa och en symbol för en öppnare värld. I dag har den blivit ett stängt hinder som man måste försöka ta sig över. Vi har ju alltid varit ganska kalla i vår fiktiva bubbla, men dess värre har nog den riktiga världen blivit lite mer ogästvänlig under den här perioden, säger Hans Rosenfeldt. 

Från början var ambitionen att skapa en serie som skulle fungera på bästa sändningstid i både Sverige och Danmark. Även om serien har hjälpt till att riva gamla språkbarriärer, så tycker han att tonläget mellan danskar och svenskar har skärpts under de senaste tio åren. 

– I serien så bestämde vi ju oss för att strunta i språkhindret och skapade vår egen region. I grunden är vi ju lika och gillar varandra, men jag tycker att debattklimatet mellan länderna har hårdnat. Danskarna tycker att vi är pk-människor med en smal åsiktskorridor, vi svenskar tycker att danskarna är väl frispråkiga och öppna med sin främlingsfientlighet. Det har polariserats, säger han. 

Någon tanke på att serien skulle bli en exportsuccé fanns över huvud taget inte. I dag har ”Bron” visats i drygt 180 länder och blivit vår tids ”dalahäst ute i världen” – för att parafrasera Bo Widerberg i sin klassiska uppgörelse med Ingmar Bergman på 1960-talet. 

Seriens huvudregissör Henrik Georgsson har varit med sedan den första säsongen. 

– För mig handlar ”Bron” om ett slags skandinavisk kulturimperialism, ett idémässigt Ikea-varuhus som vi bygger över hela världen. Vi ympar in våra värderingar i världen via en stark kvinnlig huvudperson som gör precis vad som faller henne in – om hon vill ha sex så har hon det, säger Henrik Georgsson och fortsätter:  

– Vi gör ju egentligen väldigt lite av kulturkrockar mellan svenskar och danskar, något som man skulle kunna bygga en hel serie kring. Nästan mer en vision av att vi hör ihop, säger Henrik Georgsson.

Att få till exakt rätt tonfall på Saga Norén är numera en hel vetenskap. Ofta brukar han få diskutera med Sofia Helin för att få till den där exakta tonträffen. Det händer hela tiden att till och med ett litet "ja" måste spelas in på nytt i eftersynken. Efter sex år har Sofia Helin också varit medskapande när det handlar om Saga Noréns utveckling. 

– I början tog det ett tag innan jag hittade sättet att spela denna fyrkantiga och märkliga rollfigur som från början inte kunde titta folk i ögonen. Det var en kamp att försöka gestalta henne på ett trovärdigt sätt som inte kändes forcerat, säger Helin. 

Även om det inte går på autopilot så har Helin betydligt lättare att glida in i rollfiguren som är hyperkompetent i yrkesrollen men en social katastrof. Även om hon inte har någon diagnos så saknar hon förmågan till ironi, inlevelse och kallprat. Ändå, eller kanske just därför, har hon blivit en unisex-hjältinna för både män och kvinnor. 

– Jag tror att folk relaterar till henne för att hon i grunden vill ha kärlek – samtidigt som hindren är så många och smärtsamma för henne. Vi är alla instängda i våra egna fängelser, och kan känna igen oss i henne även om hon är extrem, säger Sofia Helin. 

Foto: Anders Hansson

Samtidigt är det hennes oberäknelighet som gör henne spännande och intressant, menar hon: 

– Jag är till exempel inte helt säker på om hon skulle förstå det här med #metoo. Om någon skulle tafsa på Saga så kanske hon skulle bli jätteglad och vilja gå i väg och ha sex genast, säger Sofia Helin och skrattar.

Som skådespelare är hon tacksam över att serien gradvis har förvandlats från en renodlad kriminalserie till att även ge utrymme för ett psykologiskt drama. 

– I fjärde säsongen kommer Saga till ett slags insikt om vem hon är och kring hennes ensamhet. Hon söker fortfarande efter kärlek, men har blivit bättre på att acceptera sina tillkortakommanden. Hon inser att hon inte kan bo ihop med någon, men kanske ändå kan leva i en hyfsat fungerande relation.

”Bron” (2011-2018)

Svensk-dansk kriminalserie som började sändas i Sveriges Television den 21 september 2011. Sista och fjärde säsongen har premiär på nyårsdagen 2018. 

De två första säsongerna har sålts till drygt 180 länder världen över. 

Huvudförfattare är Hans Rosenfeldt - tillsammans med Camilla Ahlgren – efter en idé i samarbete med Måns Mårlind och Björn Stein. Serien produceras av Filmlance i samarbete med Nimbus Film för Sveriges Television i samarbete med DR i Danmark. 

Serien kretsar kring den högst udda poliskommissarien Saga Norén (spelad av Sofia Helin) på länskrim i Malmö, som tvingas lösa spektakulära och gränslösa kriminalfall tillsammans med danska kolleger på andra sidan Öresund. I de första två säsongerna spelade Sofia Helin mot Kim Bodnia som gestaltade den danska polisen Martin Rohde. När Bodnia hoppade av inför den tredje säsongen efter missnöje med manuset ersattes han av kollegan Thure Lindhardt som spelar rollen Henrik Sabroe. Bland de skådespelare som också spelar, eller har spelat, återfinns namn som Maria Kulle, Dag Malmberg, Ann Petrén, Magnus Krepper, Adam Pålsson, Claes Bang, Lil Terselius, Björn Granath, Melinda Kinnaman, Gunnel Fred, Mikael Birkkjær och Thomas W Gabrielsson.

”Bron” har bland annat vunnit Prix Europa för bästa tv-serie (2012), Kristallen för årets tv-drama 2014 och 2016, samt belönats med danska filmpriset Robert för bästa kvinnliga respektive manliga huvudroller. 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.