Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-17 01:40 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/dansade-sin-egen-vag/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Film

Dansade sin egen väg

K-special: Birgit Åkesson – legendarisk koreograf. SVT 2 20.00 . Hela sitt liv sökte koreografen och dansaren Birgit Åkesson dansens ursprung och eget väsen, eller som hon uttryckte det själv: "vad är dansens eget väsen, egenvärde och egenart".

I kvällens "K-special: Birgit Åkesson - legendarisk koreograf" av Birgitta Öhman är detta sökande en röd tråd.

Birgit Åkesson (1908-2001) började sin dansutbildning 1929 hos Mary Wigman, som representerade en tidstypisk expressionism. Men efter åren med henne kände Birgit Åkesson starkt och intuitivt att det var något helt annat hon ville med sin konst, något som hon ännu inte kunde formulera. Det handlade om ett utforskande av kroppens möjligheter och begränsningar.

Efter Wigman sökte sig Birgit Åkesson till Paris, där hon ensam började från noll. Hon formulerade det så att hon lyssnade till sin kropp och de minnen som fanns lagrade i den.

Birgit Åkesson debuterade i Paris 1934. Sitt definitiva genombrott fick hon under en internationell festival där 1951 när hon framförde två egna solon, ett av dem under total tystnad. Pressen gick i taket, festivalledningen jublade. Under femtio- och sextiotalen gjorde hon en rad legendariska verk, ofta tillsammans med kompositören Karl-Birger Blomdahl och med Erik Lindegren som librettist. Ett samarbete som bland annat resulterade i operan "Aniara", där den kvinnliga chefspiloten Isagel gestaltades av en dansare - säkert första gången i operans historia som en bärande roll dansades.

På Dansmuseet i Stockholm visas nu utställningen "Birgit & Birgit 100 år" - Sveriges två banbrytande koreografer under 1900-talet, Birgit Åkesson och Birgit Cullberg, hade samma förnam, samma yrke och var födda samma år men hade annars inte mycket gemensamt.

Dansmuseets chef Erik Näslund säger att utställningen inte varit möjligt om båda levt i dag. Förhållandet mellan dem var kyligt, kyligast var Birgit Åkesson som närmast var hätsk mot Birgit Cullberg och förlöjligade henne. Birgit Cullberg däremot uppskattade Åkessons danskonst mycket.

Kvällens program innehåller ett avsnitt där Birgit Åkesson talar om den klassiska baletten och om baletter som bygger på litterära texter, och hon säger med eftertryck att baletter som till exempel bygger på verk av Strindberg och Shakespeare inte är dans. Adressen är väl tydlig: Birgit Cullberg skapade baletter av både Strindbergs "Fröken Julie" och Shakespeares "Romeo och Julia".

1967 grundades Cullbergbaletten och Birgit Cullberg fick ett eget forum för sin danskonst. Samma år lämnade Birgit Åkesson Sverige. Hon hade känt allt starkare att hon ännu inte funnit dansens innersta väsen och särart. Under många och långa perioder bedrev hon sina forskningar som resulterade i den uppmärksammade boken "Källvattnets mask" 1983, ett verk som närmast fått kultstatus.

Etnografiska museets utställning "Dansmaskens berättelse" innehåller de masker Birgit Åkesson tog hem från Afrika och i en bok med samma namn som museet givit ut får hennes afrikanska forskningsresultat rejält mothugg, kanske för första gången. Museets Afrikaintendent och docenten i socialantropologi Wilhelm Östberg gör bland annat en djupt kritisk granskning av hennes föreställning om ursprung och urtillstånd som han ställer mot antropologins studium av samhällen i ständig utveckling och förändring.

Etnografiska museets utställning pågår året ut, Dansmuseets "Birgit & Birgit 100 år" till och med 27 april. Men de dansfilmer med verk av båda som växelvis visats varje dag i samband med utställningen fortsätter till den 1 juni. Programmet finns på www.dansmuseet.nu.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.