Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film

DN:s Nicholas Wennö möter Hollywoodstjärnan Joseph Gordon-Levitt

"Alla som vill kan göra film: gör det bara. Mitt råd är att hålla priset nere och behålla den kreativa kontrollen", Joseph Gordon-Levitt här i sin film "Don Jon".
"Alla som vill kan göra film: gör det bara. Mitt råd är att hålla priset nere och behålla den kreativa kontrollen", Joseph Gordon-Levitt här i sin film "Don Jon". Other: Daniel McFadden

"Storleken har ingen betydelse". Joseph Gordon-Levitt regisserar sig själv som porrsurfande Casanova i romantiska komedin "Don Jon". "Jag vill skildra hur objektifiering hindrar äkta kärlek", förklarar han.

Hollywoodstjärnan Joseph Gordon-Levitt hade länge velat göra en film om en modern Don Juan-figur, men visste inte riktigt hur. Idén att göra en romantisk komedi om en manlig porrmissbrukare och en kvinnlig romkom-knarkare (Scarlett Johansson) kom som en snilleblixt när han rökte gräs med Seth Rogen under inspelningen av cancerdramat "50/50" i Kanada.

– Jag tyckte att det var en rolig idé att låta dessa två typer kulturkrocka. "Don Jon" är en kärlekshistoria mellan två olika sorters missbrukare som båda har helt orea­listiska fantasier om livet, ler den välkammade Hollywoodstjärnan i en skotskrutig skjorta och kavaj under filmfestivalen i Berlin.

I "Don Jon" spelar han titelrollen som den italiensk-amerikanska Casanovan från New Jersey som varvar sitt maniska porrsurfande med att lägra kvinnor enligt löpande-bandprincipen. Lika rutinmässigt går han till katolska kyrkan för att bikta bort sina skamkänslor.

– Tanken på att spela denna moderna Don Juan i form av en uppumpad gymkille med vit brynja och vaxad backslickfrisyr fick mig att skratta högt. Jag älskade idén att spela en sådan här rollfigur som är totalt annorlunda än jag. Och, nej, jag tittar inte på porr som rollfiguren gör, men säger därmed inte att jag aldrig har gjort det.

Det är först i mötet med Scarlett Johanssons själviska prinsessfigur som Don Jon börjar reflektera och ifrågasätta sitt eget liv. När Johanssons ertappar sin nyfunna flört med att tillfredsställa sig framför sin laptop börjar ett gräl:

"Det är samma sak som dina filmer", säger Don Jon.

"Nej, film är annorlunda, de delar ut priser till filmer", säger hon.

"De delar ut priser till porr också", svarar Don Jon.

– Min rollfigurs problem är att han objektifierar allt i sin väg: kvinnor, bilar, vänner, sin egen kropp, ja till och med sin religion. Jag ville visa vad som händer när vi misslyckas med att relatera till varand­ra som två individer, säger Joseph Gordon-Levitt.

Han fick tidigt ett feministiskt perspektiv från sin mamma som var aktivist under 60- och 70-talen. "Don Jon" är också ett försök att skapa mild satir över hur medierna påverkar den moderna människans kärleksliv – ända in i sängkammaren.

– Sex används för att sälja saker överallt, inte minst medierna; pornografi, damtidningar, Hollywood-filmer, hamburgarreklam. Man är aldrig passiv som mediekonsument, även lätt underhållning har en inverkan på oss alla och bidrar till det offentliga samtalet. Både medierna och konsumenterna måste ta ansvar för detta, säger han uppfodrande.

Joseph Gordon-Levitt började sin karriär som barnskådespelare vid sex års ålder och tycks ha behållit sitt pojkaktiga, valpiga ansikte intakt. Till skillnad från många andra barnstjärnor har han också lyckats behålla förståndet.

Efter några år med succéserien "Tredje klotet från solen" läste han historia, litteratur och fransk poesi på Columbia University i New York. Han fick sitt genombrott i Gregg Arakis independentfilm "Myste­rious skin". På några år har han blivit en av de hetaste nya unga Hollywoodstjärnorna efter att ha spelat och medverkat i storfilmer som "Inception", "Looper" och "Lincoln". Och som Batmans sidekick John Robin Blake, som hamnar ensam i Batmangrottan i slutscenen av Christopher Nolans "The Dark Knight rises".

Gordon-Levitt har drömt om att göra långfilm ända sedan han köpte sin första redigeringsutrustning i 20-årsåldern och började göra egna kortfilmer och videor. I dag driver han det småskaliga filmbolaget Hit Record som är ett slags fimlkollektiv med punkens gör-det-själv-attityd.

– Alla som vill kan göra film: gör det bara. Jag ville göra lågbudget för att behålla den kreativa kontrollen, jag var rädd för att inte längre vara den som bestämde. Mitt råd är att hålla priset nere och behålla den kreativa kontrollen, säger han och fortsätter:

– Jämfört med "The Dark Knight rises" är "Don Jon" en liten film som gjorts utanför det stora studiosystemet. Fast egentligen har inte storleken någon betydelse. Även om Christopher Nolan har press på sig att tjäna pengar så vill han samtidigt berätta en historia som ligger nära hans hjärta. Hans stöd gjorde att jag vågade regissera, det betydde så mycket för mig.

Under tonåren växte han upp på amerikanska independentfilmer som "Pulp fiction", "Big night", "Sling blade", "Trees lounge" och "Swingers". Som regissör är han ­inspirerad av kolleger som bröderna Coen och Tarantino, eller filmer som Mike Nichols "Mandoms­provet" och Hal Ashbys "Shampoo".

– Jag gillar regissörer som kan ta sig an seriösa teman med en humoristisk ton. Kubricks "Dr Strangelove" är en av mina absoluta favoritfilmer.

Han menar att hans skådespelarbakgrund var en tillgång för att kunna regissera andra. På rollistan finns även Julianne Moore vars äldre kvällskurskamrat hjälper Don Jon att hitta sina innersta känslor.

– Julianne Moore är en skatt, en av de största nu levande aktriserna – så ömsint, sympatisk och enkel att jobba med fast hon hade starka åsikter kring vissa scener. Naturligtvis hade hon alltid rätt.

Joseph Gordon-Levitt

Född 1981 i Los Angeles. Efter några hundår som barnskådespelare slog han igenom i tv-serien "Tredje klotet från solen" i mitten av 1990-talet. Uppmärksammades för sin roll i independentfilmen "Mysterious skin" i regi av Gregg Araki.

Filmografi i urval:
"Sin City. A dame to kill for" (2014)
"Don Jon" (2013), regi: Joseph Gordon-Levitt
"Lincoln" (2012), regi: Steven Spielberg
"Looper" (2012), regi: Rian Johnson
"The Dark Knight rises" (2012), regi: Christopher Nolan
"Inception" (2010), regi: Christopher Nolan
"500 Days of Summer", regi: Mark Webb (2009)
"Mysterious skin", regi: Gregg Araki (2004).

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.