Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-02-26 01:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/dromfabrikens-skonhetslyft-sanker-skadespelarkonsten/

Film

Drömfabrikens skönhetslyft sänker skådespelarkonsten

Bild 1 av 5 I ”The skin I live in” opereras huvudpersonen (Elena Anaya) mot sin vilja, förvandlas till en annan människa av ett annat kön, av en hämndlysten plastikkirurg (Antonio Banderas).
Foto: Noble Entertainment
Bild 2 av 5 En vanlig morgon hos plastikkirurgen. Katherine Helmond i ”Brazil”, 1985.
Bild 3 av 5 Nicole Kidmans ansikte i ”Grace of Monaco” är så stelt att det verkar braka samman.
Foto: Julien PANIE
Bild 4 av 5 Lyckad filmisk kirurgi. I uppgörelsen i ”Face/off” har FBI-agenten (John Travolta) bytt ansikte med terroristen (Nicholas Cage). Man ser den gode Travolta i Cages ögon.
Foto: Anette Nantell
Bild 5 av 5 ”Ju mer man liknar drömmen om sig själv, desto mer autentisk är man”, slutar Agrados (Antonia San Juan) klassiska implantatmonolog i Almodóvars ”Allt om min mamma”.
Foto: imago/United Archives

Plastikkirurgin håller på att förändra skådespeleriet i grunden. Kerstin Gezelius stelnar inför Hollywoodstjärnornas botoxansikten som tappat yrkesförmågan – att visa känslor framför en kamera.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in