Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film

Filmboom i norra Sverige

Kiruna. ”Så ock på jorden” och filmer som ”Flocken” och ”Glada hälsningar från Missånger­träsk” har Norrbotten gemensamt. Flera thrillerserier spelas också in runt Kiruna. Filmfredag går på spaning efter filmboomen i norr.

Instruktionen från inspelningsteamet på SVT:s ”Midnattssol” är tydlig – håll utkik efter skyltar om filminspelning vid Akkar, en by fyra mil från Kiruna längs vägen mot Nikkaluokta. Men skyltarna måste vara blå. Svänger vi redan vid de gula hamnar vi på inspelningen av TV4:s Åsa Larsson-deckare, ett faktum som vållat en del kaos dagen innan.

En så tydlig krock mellan sommarens tv-produktioner i Kiruna hör visserligen till undantagen, men det är ingen hemlighet att det vållat vissa bekymmer att två av årets största svenska dramasatsningar spelas in samtidigt i landets nordligaste ända.

– Det är klart att förutsättningarna påverkas. Det har inte varit helt lätt att täcka personalbehoven, vi söker båda efter spetskompetens, säger Daniel Gylling på Yellow Bird, produktionsbolaget som filmar fyra av Åsa Larssons kriminalromaner om advokaten Rebecka Martinsson i Kiruna för TV4.

Svenska-franska samproduktionen ”Midnattssol” görs av Nice Drama för SVT och franska Canal Plus och är en kriminalthriller i åtta delar med en budget på 100 miljoner kronor. Den är skriven och regisserad av duon Måns Mårlind och Björn Stein (”har tidigare bland annat gjort ”Känn ingen sorg”).

Framme vid inspelningen i Akkar, en by bestående av tre lyktstolpar, två hus och ett rengärde, visar det sig att Åsa Larsson-produktionen dragit vidare. För att utnyttja tiden har ”Midnattssols”-teamet använt bilfärden till inspelning, Måns Mårlind har packat in fotografer och huvudrollsinnehavarna Gustaf Hammarsten och fransyskan Leïla Bekhti i en bil och filmat en scen där de reser till Karesuando vid finska gränsen.

– Det är nästan 20 mil dit från Kiruna, så vi fuskar lite. I huset vi ska filma i nu görs ett förhör i Karesuando, säger Måns Mårlind efter ankomsten till Akkar, samtidigt som en buss med fjällvandrare passerar på väg mot Nikkaluokta fjällstation och det hägrande Kebnekaise.

Hammarsten spelar biträdande åklagare Anders Harnesk, som efter att en fransk medborgare blivit mördad utanför Kiruna får samarbeta med en fransk polis för att lösa mordet, som snart följs av fler.

– Anders är halvsame, men har tidigare inte brytt sig om sitt ursprung. Morden visar sig ha kopplingar till konflikter mellan samer och svenskar och de hotar göra saken värre, så han tvingas in i det han försökt hålla sig utanför, berättar Gustaf Hammarsten i en inspelningspaus.

Det han fångades av i manuset var att ”Midnattssol” handlar om välkända teman som rädslor, fördomar och främlingsfientlighet, men att de skildras genom konflikter i vårt eget land som de flesta inte är medvetna om.

– När jag växte upp handlade filmer om rasism om Ku Klux Klan och jag var intresserad av vilda västern och indianer. Jag visste inte att liknande konflikter finns här, säger Gustaf Hammarsten.

Måns Mårlind vet att de beträder minerad mark, vilket tydligt visats i sommar då det infekterade målet i Gällivare tingsrätt mellan svenska staten och Girjas sameby pågått, som många menar kan få stora konsekvenser gällande jakt- och fiskerättigheter i nordligaste Sverige.

– Research har varit allt. Vi har rest runt, pratat med samer, gruvarbetare, HBTQ-personer, kollat hur människor bor och inte bor – det måste bli trovärdigt, säger han.

”Midnattssol” är en serie med stora ambitioner.

– Vi sätter ribban högt, vi är inget litet skitland när det gäller tv-drama, vi ska vara bättre än ”True detective”. Det var ingen slump att franska Canal Plus sökte ett svenskt samarbete, säger Måns Mårlind, innan han hastar vidare till förberedelserna av dagens tredje scen, som ska filmas vid en sjö nära Nikkaluokta.

Filminspelningarna i Norrbottens län har blivit fler det senaste decenniet, i dag produceras fyra till sex större film- eller tv-produktioner årligen. Navet är Filmpool Nord i Luleå, ett regionalt produktionscentrum som ägs av landstinget och länets kommuner. Bakom Film Väst-regionen i Västra Götaland tävlar Filmpool Nord med Film i Skåne om andraplatsen som svenskt regionalt produktionsnav.

– Med tanke på att vi har 250 000 invånare och bara en fjärdedel av skattekraften i Västra Götaland och Skåne, måste vi räknas som humlan inom svensk film, säger Filmpool Nords vd Susann Jonsson.

Varför kan den här humlan flyga?

– Kontinuiteten är viktig, vi är äldst av de regionala produktionscentrumen och är kända för att vara stabila, ett avtal med oss håller. Sedan handlar det så klart också om vår speciella geografi. Vit, orörd snö ska inte underskattas.

Även Daniel Gylling på Yellow Bird lyfter fram naturen som en orsak till att nordligaste Sverige lockar.

– Landskapet här är exotiskt för stora delar av världen och det har ett stort värde. Ska man vara krass handlar platsen för en inspelning också om finansiering. Projekt behöver i regel hjälp av regional aktör för att bli av.

September blir en stor premiärmånad för regionen. Idag, fredag, har Kay Pollaks förväntade publiksuccé ”Så ock på jorden” premiär, och veckan därefter Beata Gårdelers omtalade drama ”Flocken”, båda inspelade i Boden. Sista helgen i september är det dags för Martina Haag-komedin ”Glada hälsningar från Missångerträsk”, där Jokkmokk var basen för produktionen.

Det finns en stor outnyttjad potential i de arktiska miljöerna, såväl när det gäller berättande som att hitta personal

Det finns kritik mot hur Filmpoolen arbetar. Vissa menar är att regionala filmare borde stödjas mer. ”Fly in, fly out”-problematiken, där personal flygs upp från Stockholm, jobbar och sedan flyger hem igen, luftas också ibland.

I organisationens riktlinjer för projekten står att 50 procent av ett inspelningsteam bör rekryteras regionalt.

– Men får vi en krock likt den i sommar är det omöjligt. Vi ser då gärna att man letar folk i Västerbotten eller Nordnorge, säger Susann Jonsson på Filmpool Nord.

Dessutom hoppas hon att det öronmärkta ägartillskott de fått på tre miljoner kronor för tv-dramatik ska gynna arbetsklimatet i regionen.

– Tv-produktioner ger bättre kontinuitet än långfilmer.

Producenten och Luleåbon Anna Björk förordar att man inte automatiskt ska stirra söderut. Hon är en av dem som kan försörja sig året om på filmarbete i Norrbotten, just nu som linjeproducent på ”Midnattssol”.

– Det finns en stor outnyttjad potential i de arktiska miljöerna, såväl när det gäller berättande som att hitta personal. Jag jobbar lika tätt med kollegor från Nordnorge som från Stockholm.

När det gäller kritiken om att regionen går miste om skatt när personal flygs in säger Anna Björk att inspelningar även generar andra intäkter.

– Jag uppskattar att ”Midnattssol” ger Kiruna kommun intäkter på runt 20 miljoner kronor i form av hotellrum, bilhyra, mat och annat.

Kiruna och Piteå är vid sidan av Luleå de största kommunala finansiärerna av Filmpool Nord. Kirunas kommunalråd Kristina Zakrisson (S) säger att det inte är aktuellt för dem att likt grannkommunen Gällivare dra sig ur Filmpoolen av ekonomiska skäl.

– Frågan diskuteras ibland i kommunstyrelsen. Min åsikt är att vi i längden tjänar på att vara med.

Kommunen har hjälpt till med kontakter gällande inspelningsplatser, men i övrigt finns ingen direkt samverkan med filmteamen.

– Men när jag kom tillbaka från semestern satt det en lapp på min vägg där det vanligen brukar hänga en rana, alltså en väggbonad. ”Utlånad till filminspelning”, stod det, säger Kristina Zakrisson.

Årets filmer och tv-serier från Norrbotten.
”Miraklet från Viskan”

Regi: John O Olsson

Mustig Lars Molin-doftande skröna om en långvarig familjefejd. Rolf Lassgård, Lia Boysen (bilden) och Ingvar Hirdwall står i fokus för ett färgstarkt landsbygdsdrama. Hade biopremiär 17/4.

”Så ock på jorden”

Regi: Kay Pollak

Elva år efter succén ”Så som i himmelen” blir fiktiva Ljusåker åter spelplats för ett drama om musikens frälsande kraft, nu med sångglada Lena (Frida Hallgren, bilden). Premiär i dag.

”Flocken”

Regi: Beata Gårdeler

Mörk skildring av en flicka som blir utstött i sin by när hon anklagar en skolkamrat för våldtäkt. Huvudrollerna spelas av norrbottniska Fatime Azemi och John Risto. Premiär 11/9.

”Glada hälsningar från Missångerträsk”

Regi: Lisa Siwe

Komedi där Martina Haag, som skrivit romanen, spelar en singeltjej från storstan som längtar efter barn och vars vägar korsas med en renskötare från Jokkmokk, (Ola Rapace). Premiär 25/9.

Filmer helt/delvis inspelade i Norrbotten (i urval)

”Jägarna”, regi: Kjell Sundvall. (1996)

”Fröken Smillas känsla för snö”, regi: Bille August. (1997)

”Grabben i graven bredvid”, regi: Kjell Sundvall.

(2002)

”Hundtricket”, regi: Eklöv & Panov. (2002)

”Populärmusik från Vittula”, regi: Reza Bagher.(2004)

”Så som i himmelen”, regi: Kay Pollak. (2004)

”Pistvakt”, regi: Stephan Apelgren. (2005)

”Solstorm”, regi: Leif Lindblom. (2007)

”Låt den rätte komma in”, regi: Tomas Alfredson. (2008)

”Maria Larssons eviga ögonblick”, regi: Jan Troell. (2008)

”Varg”, regi: Daniel Alfredson. (2008)

”Jägarna 2”, regi: Kjell Sundvall. (2011)

”Ömheten”, regi: Sofia Norlin. (2013)

”Mig äger ingen”, regi: Kjell-Åke Andersson.

(2013)

”Tommy”, regi: Tarik Saleh. (2014).

”Midnattssol” och Åsa Larsson-deckarna.
”Midnattssol”

Regi & manus: Måns Mårlind och Björn Stein

Fransk-svensk thrillerserie med Gustaf Hammarsten och Leïla Bekhti i huvudrollerna och som inledningsvis kretsar kring ett bestialiskt mord på en fransk medborgare. Richard Ulfsäter, Göran Forsmark, Jessica Grabowsky och den samiska jojkaren och hiphopartisten Maxida Märak är också med. Visas i SVT hösten 2016.

Åsa Larsson-deckare

Regi: Fredrik Edfelt

Åtta år efter ”Solstorm” med Izabella Scorupco har TV4 beställt fyra långfilmer för tv baserade på Åsa Larssons andra böcker om Rebecka Martinsson: ”Det blod som spillts”, ”Svart stig”, ”Till dess din vrede upphör” och ”Till offer åt Molok”. Ida Engvoll (”Mig äger ingen”) axlar huvudrollen som den mysterielösande advokaten. I TV4 2017.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.