Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film

Filmfestivalens hovfotograf vill leka fram sina bilder

Från Quentin Tarantino till Charlotte Rampling, från Wes Anderson till Miranda July. Johan Bergmarks utställning ”Director’s cut” är resultatet av tjugo års fotograferande för Stockholms filmfestival.

Sedan 1994 har han fångat filmtalanger med sin kamera. Ett slags egennytta, medger Bergmark.

– Jag har alltid varit en egoistisk fotograf – när jag får ett jobb så tar jag bilderna åt mig själv, bilder på människor. Det är intresset för människor som driver mig som fotograf och jag vill möta dem på marknivå oavsett om det är en granne, en rörmokare eller Willem Dafoe.

Han tror inte på det eviga fotografmantrat om att ”alla människor är unika”. Snarare väldigt lika varandra i väldigt mycket. Möjligen har somliga skådespelare, som Rampling, lite intressantare ögon än den gängse medborgaren. Men allt handlar ändå om att hitta ”rätt ton” ihop med den man fotograferar.

– Lyckas man med det så kan man hitta ett naket uttryck nästan hur som helst. Då kan man leka och göra något tillsammans, jag försöker alltid ha kul på jobbet, konkluderar han.

Just det syns i Johan Bergmarks bilder. Som fotot där han brottas på golvet med Terry Gilliam, den egensinnige brittisk-amerikanske Monthy Pyton-animatören/regissören. Eller i fotot på en djupt uttråkad Wes Andersson, taget samtidigt som Jason Schwartzman, skådespelaren, vrålar honom i örat. Eller i bilden på en lydig David Cronenberg inkravlad i en hotellgarderob för att bli fotograferad.

Säger många nej till dina fotoidéer?

– Nej, men det är ju lite som när jag går till min bilmekaniker och han berättar vad han ska göra med bilen och varför, jag svarar ju bara ”ja, ja” till det han säger. När jag fotograferar talar jag om hur jag vill att de ska sitta eller ligga och då litar de på att jag vet varför de ska göra det. Fast väldigt kända människor som reser med sådana här vidriga entourage funkar det ju inte alltid med.

Johan Bergmark tycker att hans styrka är att läsa människor, svagheten är allt det tekniska i fotograferandet (vilket ledde till att han som ung köpte en mellanformatskamera med urusel närgräns, vilket gjorde det omöjligt att ta tajta ansiktsporträtt.)

– Fast det var ändå jättenyttigt för mig för jag tvingades lära mig form för att bilderna skulle fungera ändå och att förenkla. Vilka är världens bästa rocklåtar? Jo, de på tre ackord och det gäller också porträtt. Att ta bort är viktigare än att lägga till.

Johan Bergmark.

Fotografen Johan Bergmark är född 1969 och har utöver svenska tidningar och magasin varit publicerad i MOJO, Uncut, Variety, Empire, Washington Post, Herald Tribune och Rolling Stone.

”Director’s cut” visas på Galleri Movitz, Hornsgatan 40, fram till den 22 november. Mer info på www.gallerimovitz.com.

Fler regissörer fotograferade av Bergmark: Bröderna Coen, Quentin Tarantino, Miranda July, Wong Kar-wai, David Lynch, Mike Leigh m fl.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.