Filmrecension: ”En bra vecka för demokratin” – om makt och mingel i Almedalen

Helena Lindblad om dokumentären ”En bra vecka för demokratin”.

3

Dokumentär

”En bra vecka för demokratin”

Regi; manus: Cecilia Björk

Medverkande: Alice Bah Kuhnke, Ylva Johansson, Ebba Busch Thor m fl . Längd: 1 tim 17 min (barntillåten) Språk: engelska, svenska, teckenspråk m fl.

I februari kom chocknyheten att Westanders pr-byrå bestämt sig för att korka igen rosépavorna och stänga Alme­dalsveckans populäraste mingel. Inte heller kommer byrån, detta val­år till trots, att dela ut priset ”Hetast i Almedalen” (har gått till personer eller organisationer som med små medel fått stor genomslagskraft för sina budskap). Den som är chockad och ledsen över detta har i alla fall kvar den premiäraktuella dokumentären ”En bra vecka för demokratin” där Westanders ”Hetast ...”-jury har en framträdande plats.

Filmaren Cecilia Björk har under tre års tid hängt på Almedalsveckan i Visby och i hennes synopsis heter det att ”filmen är en studie över hur politik marknadsförs i ett mediesamhälle där uppmärksamhet är hårdvaluta”.

Okej, där har ni tesen. Man kan säga att filmen bekräftar den.

Det Almedalen som flashar förbi här känns inte så främmande från den bild som (de sociala) medierna gärna förmedlar varje år i juli. Det vill säga den arena där högt möter lågt, där man ser kända journalister stråla ikapp med politiker och politikerna ta selfie­bilder som galningar och tokdansa på scen till Gyllene Tiders ”Sommartider” (jag tittar på dig, kulturministern).

Filmen fokuserar inte på de stora politiska utspelen men här finns ett antal ögonblick av total tajmning. Ett minnesvärt exempel är när några stadiga, tatuerade herrar från Kriminellas revansch i samhället approcherar två palestinska besökare och frågar: ”Vet ni vad KRIS är?” Eller när en yr SVT-­redaktör skamset ska (bort)förklara varför han försovit sig. Eller när unga SD:are drar omkring och marknadsför en ”Sexit”-kampanj (Sverige ut ur EU) och frågar folk: ”Ursäkta, tycker ni inte att Bryssel förlorat sin charm?”

Men även om Björks film varken säger något riktigt omvälvande om en självbespeglande politikerkår eller­ om symbiosen mellan allvar och underhållning så har man i alla fall väldigt roligt under tiden.