Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Film

Filmrecension: Sex, droger och patriarkal dubbelmoral i ”Teheran tabu”

Nattsvarta, animerade  ”Teheran tabu” skildrar den iranska huvudstaden som en rastgård till ett repressivt kvinnofängelse. 

3

Animerat drama

”Teheran tabu”

Regi: Ali Soozandeh

Manus: Grit Kienzlen, Ali Soozandeh

Röster:  Farhad Abadinejad, Jasmina Ali, Rozita Assadollahy m fl. Längd: 1 tim 36 min (från 11 år) Språk: farsi

 

Den religiösa radiokanalen i taxin förkunnar att Gud utformat kvinnans näsa särskilt för att passa under en chador medan grannkanalen pumpar ut reklam för Teherans bästa hamburgerställe. 

Chauffören har precis plockat upp en prostituerad för en avsugning i farten när han plötsligt ser sin dotter gå armkrok med en okänd man på gatan. Detta sedernas förfall får honom att se rött och köra rakt in i en bil. 

Redan i öppningsscenen av den animerade långfilmen ”Teheran tabu” blir det en frontalkrock mellan konservativa värderingar och patriarkal dubbelmoral. 

Dessa tvära lappkast är själva kärnan i filmen där Teheran framställs som en väldigt stökig och kvav rastgård till ett mycket repressivt kvinnofängelse. Genom det övergripande temat om sex och droger vävs ett antal öden i staden samman. 

Här möter vi en kvinna som ”förlorat oskulden” efter en vild natt på en nattklubb och mannen hon hade sex med som desperat försöker köpa en mödomshinna på svarta marknaden inför hennes stundande bröllop. 

Vi träffar också Sara, en gravid hemmafru, vars man vägrar skriva under intyget hon behöver för att få arbeta eftersom han hellre vill att hon ska vara hemma och ta hand om hans sjukliga pappa. Och slutligen Pari, en ensamstående prostituerad kvinna, som tvingas leva som hålldam åt en högt uppsatt domare för att han har makten att upplösa hennes olyckliga äktenskap. 

Hennes lille son Elias, som ständigt följer med sin mamma till arbetet, blir i sin tur länken mellan männens och kvinnornas segregerade världar. Han ser både kvinnorna dricka vin i smyg och männen byta tv-kanal, från böner till striptease, så fort det motsatta könet lämnar rummet. Men mest av allt roar han sig med att fylla kondomer med vatten och släppa dem från balkongen när hans mamma är upptagen med sina kunder. 

”Teheran tabu” är en nattsvart historia som med hjälp av animationstekniken rotoscoping, det vill säga att man digitalt ritar på rörliga bilder, ändå lyckas få oss att ta in den sociala misär den skildrar. 

Animationerna har även varit ett sätt att göra en film som ser ut att vara inspelad i autentiska miljöer och som tar upp tabubelagda ämnen som sex, droger och maktmissbruk. De gråtonade och mycket stiliserade bilderna av Teherans hårda urbana miljöer ger också filmen en dystopisk känsla som påminner om de dystra framtidsvisioner man kan se i vissa seriealbum. 

Även sättet filmen är berättad, i korta kärnfulla scener, påminner mycket om serierutans narrativ. Rollfigurernas paranoior, där ibland den egna balkongen tycks vara den enda platsen att kunna föra ett fritt samtal på, skapar en minst sagt skrämmande klaustrofobisk stämning som blir en mycket viktig påminnelse om den svåra situationen för iranska kvinnor i dag. 

Tre andra animerade filmer som gjorts med hjälp av rotoscoping:

”Loving Vincent” (2017), ”Waltz with Bashir (2008) och ”Waking life” (2001).

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.