Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-19 04:10 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/filmrecension-tonarig-rom-i-a-ciambra-moter-misaren-med-gangsterdrommar/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Film

Filmrecension: Tonårig rom i ”A ciambra” möter misären med gangsterdrömmar

Jonas Carpignano följer upp sitt prisade flyktingdrama ”Mediterranea” med en den laddade uppväxtskildringen ”A Ciambra” som var Italiens Oscarsbidrag.

4

Drama

”A Ciambra”

Regi, manus: Jonas Carpignano

I rollerna: Pio Amato, Koudous Seihon, Damiano Amato m fl. Längd: 1 tim 58 min (från 11 år) Språk: italienska m  fl.

 

I början av 90-talet formade regissören Emir Kusturica i mångt och mycket bilden av romer genom filmer som ”Zigenarnas tid” (1988) och ”Svart katt, vit katt” (1998). 

Hans signum, att para djup social misär med magisk realism, skapade en uppskruvad karnevalsstämning som på många sätt blivit en konvention när romer ska skildras på film. 

Det senaste exemplet på det är den kitschiga beskrivningen av den romska gangsterfamiljen i Netflix-serien ”Suburra”. 

Den italiensk-amerikanske regissören Jonas Carpignano (långfilmsdebuterade med den lågmälda ”Mediterranea” som prisades stort på Stockholms filmfestival 2015) är fullkomligt kallsinnig inför det burleska och väljer istället att närma sig ämnet i en neorealistisk berättartradition.

Jonas Carpignano: "Jag ville göra migranternas farliga resa”

Precis som i förra filmen befinner vi oss hamnstaden Gioia Tauro (Carpignanos hemvist sedan sju år), som ligger längst ut på den italienska stövelns tå. 

Filmens titel, ”A Ciambra”, syftar på de sjutton slitna huslängor som enbart befolkas av romer och som blivit ett slags samhälle i samhället. Här lever fjortonåriga Pio som dyrkar sin storebror Cosimo, vars kriminella bana gjort att han knappt hinner landa i hemmet mellan stötarna och vändorna på kåken. 

Pios huvuduppgift är att tjuvkoppla elen så att familjen ska slippa betala räkningarna men han känner redan att han är menad för någonting betydligt större. Så när brorsan åker in i fängelset igen ser han sin chans att kliva i hans skor och bli familjens överhuvud. 

Den sociala misär Carpignano beskriver är minst lika kaotisk och intensiv som den i Kusturicas filmer. Alla tjafsar och talar i munnen på varandra medan barnen kedjeröker och svär som borstbindare. 

Men här finns ingen tillstymmelse till romantisering av fattigdomen. Livet i  Ciambra är hårt och ingen gör sig några illusioner av att komma levande ur misären. 

Gioia Tauro är en skärningspunkt mellan lokala och globala strukturer där varje minoritet är tvungen att skapa egna ekonomiska förutsättningar och trygghetsnät för att klara sig. 

Situationen för de västafrikanska flyktingarna i närheten är om möjligt ännu svårare. I frånvaron av storebrodern tyr sig Pio till fifflaren Ayiva, (Koudous Seihon från ”Mediterranea"). 

Deras vänskap är så vackert skildrad att det moraliska dilemma Pio så småningom ställs inför nästan blir outhärdligt. Detta upplägg i kombination med det lågmälda berättandet och närbilderna av Pio i ett sällsynt ögonblick av frihet på motorcykeln, påminner mycket om bröderna Dardennes ”Ett löfte” (1996). 

Att nästan alla skådespelare är amatörer, till stora delar från den romska familjen Amato, bidrar till en stark känsla av autenticitet. 

Men det är Pio Amato själv, med sina enorma ögon och oförställda uppsyn, som är det verkliga dramat. I sitt vuxenblivande slits han mellan lojaliteten med den egna gruppen och solidariteten med andra. När dessa ting, om så bara för ett ögonblick, ter sig förenliga tänds ett hopp i Pios slocknade blick som är så starkt att det får Kalabriens jord att skälva. 

Tre andra filmer om romer:

”Papusza - Den romska sången” (2013), ”Latcho Drom" (1993), ”Django” (2017).

 

Drama

”A Ciambra”

Regi, manus: Jonas Carpignano

I rollerna: Pio Amato, Koudous Seihon, Damiano Amato m fl. Längd: 1 tim 58 min (från 11 år) Språk: italienska m  fl.

4.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.