Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Film

Galet östgötskt filmkollektiv spränger Stockholm i luften

Ett galet filmkollektiv från Norrköping spränger Stockholm i luften på midsommarafton. Filmfredag har träffat östgötska Crazy Pictures som står bakom den förhandshajpade katastrofthrillern ”Den blomstertid nu kommer” där Sverige utsätts för en storskalig attack. 

Första måndagen i september, 2010. Fem medlemmar i Crazy Pictures sitter och spånar idéer i ett stelt konferensrum när ”Hesa Fredrik” plötsligt börjar ljuda över Norrköping. Det klassiska varningslarmet fungerade som en kreativ vitamininjektion på det unga filmkollektivet.

– Vi började genast spåna kring ett ”Tänk om det händer här …”-­scenario. Alla tyckte att det var konstigt att det inte har gjorts en film som utspelar sig i ett Sverige som befinner sig under attack. Ganska snabbt åkte det upp en post-it-lapp med titeln ”Tredje världskriget” på väggen. Men det kändes för actionladdat och ”katastrofigt” så ganska snart blev det i stället ”Den blomstertid nu kommer”, berättar producenten Olle Tholén som ­också är en av fem grundarna av Crazy Pictures. 

Filmkollektivet Crazy Pictures och skådespelaren Lisa Henni.
Filmkollektivet Crazy Pictures och skådespelaren Lisa Henni. Foto: Eva Tedesjö

En junimåndag nära åtta år senare sitter han tillsammans med några medlemmar i filmteamet på en pr-byrå i Stockholm med en färdigklippt långfilm. Ironiskt nog har varningslarmet just ljudit över huvudstaden. Falskt alarm, tack och lov (signalen testas första helgfria måndagen i mars, juni, september, december). 

När Hesa Fredrik avbryter midsommarfirandet i ”Den blomstertid nu kommer” är det skarpt läge. Panik utbyter när Sverige befinner under attack av en okänd angripare. Internet, mobilnät och tv slås ut samtidigt som bilar börjar masskrocka av oklar anledning. 

Filmen kretsar kring den framgångsrika men plågade pianisten Alex (Christoffer Nordenrot) som har en katastrofal relation till sin pappa (Jesper Barkselius) och en olycklig ungdomsförälskelse (Lisa Henni) i bagaget. När några av Stockholms landmärken sprängs i luften återvänder han hem till sin östgötska barndomsby för att ordna upp oförlösta relationer. 

Enligt gamla hotbilder är det troligt att en potentiell angripare skulle välja midsommarhelgen då hela Sverige är stängt, därav anspelningen på den folkkära svenska psalmen.   

– Psalmen har en fantastisk text som passade in i känslan av det vi vill förmedla;  traditionell svensk sommar, skolavslutning, midsommar­stänger, gamla Saab- och Volvobilar som rostar, röda hus med vita knutar. Man måste bygga upp den här idyllen för att kunna paja den, ler Olle Tholén. 

När Crazy Pictures pitchade sitt manus för sju år sedan var det många som var skeptiska, tyckte att manuset var alltför orealistiskt och långsökt. Något som till och med huvudrollsinnehavaren och manusförfattaren Christoffer Nordenrot delvis kunde hålla med om. 

Läs också: Svensk långfilmsidé gör succé på Kickstarter

– Ja, det började som en ren fantasi eller fiktion, men tiden har på något sätt sprungit ikapp filmen. Bilden på den sprängda Västerbron som vi spånade fram kändes otänkbar då, men den blir ju skrämmande på ett annat sätt med tanke den politiska oron i omvärlden och terrorattentat i Stockholm förra året, säger Christoffer Nordenrot som sitter på en pr-byrå på Drottninggatan där terrordömda Akilov genomförde sin vansinnesfärd för drygt ett år sedan. 

Västerbron ur filmen "Den blomstertid nu kommer".
Västerbron ur filmen "Den blomstertid nu kommer". Foto: Crazy Pictures

Som ett brev på posten skickade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap nyligen ut en uppdaterad version av ”Om krisen eller kriget kommer”-broschyren till 4,8 miljoner svenska hushåll. Crazy Pictures tog in konsulter från det svenska försvaret för att spåna fram ett någorlunda trovärdigt scenario utifrån en tänkbar hotbild. Utan att avslöja för mycket så innefattar handlingen en främmande makt. 

– Vi har aldrig haft någon ambition att göra någon politisk propagandafilm för vare sig det ena eller det andra. Men om vi inte hade visat filmens sista ruta så hade vi ju ­snuvat tittarna på den stora frågan om vem som ligger bakom attacken. Huvudfokus har varit att göra en spännande film utifrån ett tänkbart scenario, förklarar Olle Tholén. 

Från början var det inte självklart att tittarna var redo för en svensk katastroffilm. För att stresstesta publiken gjorde Crazy Pictures en maffig trailer på två minuter och bad sina fans om 300.000 i startpengar på Kickstarter. De fick in nära 800.000 på rekordtid.

– Det var gnistan som satte i gång brasan, fansens stöd har varit jätte­viktigt för vårt självförtroende, ­säger Olle Tholén. 

Med hjälp av bland annat SF Bio och lokala filmstöd lyckades de skrapa ihop en budget på 18,5 miljoner vilket är kaffepengar för filmer med samma ambitioner. Totalt har de gjort cirka 300 effekttagningar vilket nästan är i klass med senaste ”Star wars”-filmen som har en budget på cirka 2,3 miljarder kronor. 

Bland inspirationskällorna till ”Den blomstertid nu kommer” finns filmer som ”Signs”, ”Children of men”, ”No country for old men”, ”Interstellar” och ”Världarnas krig”. 

– Och inte minst Tomas Alfredsons ”Låt den rätte komma in” som är den svenska film som ­inspirerat oss mest. En vampyrfilm i en förort som tar sig själv på stort allvar i positiv bemärkelse, filmen är på riktigt, säger Tholén och fortsätter:  

– Vi gillar det lugna tempot, vi har aldrig velat göra en snabb film. I ”Transformers” händer det så mycket att man inte hinner känna någonting. Vi har inte gjort någon renodlad katastroffilm, snarare plockat in katastrofelementet i thriller­genren. 

Manusförfattaren fyller i: 

– Det är en katastroffilm ur östgötsk synvinkel, en film ur vanliga människors perspektiv med relationer i skuggan av katastrofen, säger Nordenrot som sitter i en soffa bredvid  motspelaren Lisa Henni. 

Skådespelaren som slog igenom som igenom i ”Snabba cash” har tidigare jobbat med Crazy Pictures i kortfilmen ”Se mig”.  

– Jag älskar lekfullheten som finns i det här kollektivet, det är inte så vattentäta skott mellan de olika rollerna i filmteamet, mer som en organisk process där alla jobbar för varandra, ganska unikt, säger Lisa Henni som också ses i tv-serier som ”Fallet” och oljeriggsthrillern ”Rig 45” som just haft premiär på Viaplay. 

– Jag sträckläste manuset till ”Den blomstertid nu kommer”, gillade tempot och språket – det påminde inte om något jag sett tidigare. Samtidigt tänkte jag på var och varannan manussida: ”Hur fan ska vi lyckas göra den här scenen med de här effekterna?”, säger hon och skrattar.  

Lisa Henni under sinspelningen av filmen "Den blomstertid nu kommer".
Lisa Henni under sinspelningen av filmen "Den blomstertid nu kommer". Foto: Samuel Westergren/Wepix

Crazy Pictures är vana vid att trolla med knäna. Hemligheten är att veta vad som går att göra visuellt och hitta egna smarta lösningar. Det krävdes också hela 106 inspelningsdagar – cirka tre gånger så många som en normal svensk spelfilm  – för att få till alla bilkrockar, helikopterkrascher, sprängda broar, explosioner och skottlossning. Och dessutom bygga upp Stockholm i 3D-miljö, skapa en stor modell av en hel kyrka och ­krascha ett privatplan i ett uthus.  

– Vi har brutalt mycket mer special­effekter än vilken svensk film som helst. Vi har blivit ifrågasatta – och vill visa att det faktiskt går att göra en sådan här film på svenska. Det räcker inte med att göra saker dugligt, säger Olle Tholén. 

Han uppskattar attfilmen har cirka 70 procent analoga effekter och cirka 30 procent digitala som är gjorda med dator.  

– Så, väldigt mycket är bonnigt gjort; hink och spade och skita ner fingrarna. Vi som har gjort filmen är också lantisar, men som du ser får vi det att se ganska fläskigt ut med ganska små medel, ler Olle Tholén och exemplifierar med en scen där en personbil rammas av en stor lastbil på en skogsväg i Östergötland. 

– Det är en scen som i Hollywood skulle kosta 4 miljoner som vi göra. Vi har gjort det för 10.000 kronor genom att beställa ­grejer på e-bay för 500 kronor för att fjärrstyra en vanlig lastbil.  

– I ”Den blomstertid …” har vi gjort effekttagningar som inte går att läsa om i någon instruktionsbok. Begränsningar föder kreativitet, menar Christoffer Nordenrot och jämför med när Beatles försökte få fyra ljudkanaler att låta som 30 i början av karriären. 

Själv bidrog han med den visuella effekten att hetsbanta bort 20 kilo för att kunna före­ställa rollfiguren som 16-åring – för att sedan gå upp igen (något han ”aldrig mer gör om”). 

Den 18 juni är det världspremiär hemma i Norrköping för den första östgötska spelfilmen sedan Jonas Fricks ”Strul”. Crazy Pictures är numera stolta hembygdspatrioter som för en dialog om samarbete med bolag i Hollywood. 

– Från början tänkte vi att vi en dag ska vi bli ett ”riktigt” filmbolag och flytta till Stockholm. Nu har vi insett att vi vill filma i Östergötland. Vi vill gestalta saker på film som inte har gjorts tidigare. Och det är enklare att filma i en liten stad – om vi vill spärra av en gata så ringer man några samtal, säger Olle Tholén utan att vilja odla något neurotiskt utanförskap. 

– Nej, vi har aldrig medvetet försökt att vara rebeller som försöker gå emot något annat, det har bara blivit så här. Att vi kommer från en annorlunda filmskaparvärld påverkar slutresultatet. 

 

Crazy Pictures

Filmkollektiv som startade 2008 och består av Olle Tholén, Albin Pettersson, Rasmus Råsmark, Hannes Krantz, Gustaf Spetz och Victor Danell. Förutom reklamfilmer ligger de bakom de skruvade och satiriska kortfilmerna i serien "Poesi för fiskar" som blev en viral succé på Youtube. Långfilmsdebuten ”Den blomstertid nu kommer” var den första film som fick stöd från den nya filmfonden i Norrköpings kommun. Förutom Crazy Pictures egen insats, finansieras filmen av privata investerare, SF Bio, SF Studios, Svenska Bio samt Norrköpings filmfond. Startskottet var en Kickstarterkampanj som på några dagar landade på 788.000 kronor, mot förväntade 300 000 kronor.

Idag är de nio heltidsanställda 

 

”Den blomstertid nu kommer” i siffror: 

106 inspelningsdagar

1200 statister 

330 effekttagningar 

18 skrotade bilar

1 skrotat flygplan

18,5 miljoner kronor i budget

15 länder har köpt filmen hittills, däribland Tyskland, Österrike och Spanien.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.