Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-18 16:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/helena-af-sandeberg-gor-huvudrollen-i-julens-stora-romkom-viktigt-att-visa-nagot-med-hopp-och-varme/

Film

Helena af Sandeberg gör huvudrollen i julens stora romkom: ”Viktigt att visa något med hopp och värme”

Helena af Sandeberg och David Hellenius i ”Lyckligare kan ingen vara”.
Helena af Sandeberg och David Hellenius i ”Lyckligare kan ingen vara”. Foto: SF Studios

Helena af Sandeberg är julens romantiska hjältinna på bioduken. I romkom-filmen ”Lyckligare kan ingen vara” spelar hon en framgångsrik filmstjärna som blir betuttad i David Hellenius som extraknäcker som taxichaufför. 

Niklas Wahllöf
Rätta artikel

Sofia står och hackar grönsaker. När maken kommer hem från jobbet visar dottern stolt upp kompensationspresenten som Sofia köpt till henne för att hon missade sånguppvisningen i skolan. Här finns också en frilagd tegelvägg, en skärbräda i trä, en Saharasandfärgad soffa, allt så typiskt svenskt köksörealistiskt av i dag, om det inte vore för att Sofia är en firad skådespelerska som bor i New York med sin framgångsrike make, fotografen Mark.

– Det finns väl inget mer klichéartat än ”filmstjärna”, säger Helena af Sandeberg som gör rollfiguren Sofia Rydell i årets stora familjejulmyspremiär ”Lyckligare kan ingen vara” i regi av Staffan Lindberg. 

– Eftersom jag har en del erfarenhet, om man säger så, av att vara skådespelare med familj ville jag vara väldigt noga med att det skulle framgå att Sofia också var ”morsa”.

Helena af Sandeberg
Helena af Sandeberg Foto: Elin Åberg

Helena af Sandeberg sitter på ett hotell i centrala Stockholm några timmar innan hon ska möta publiken på galapremiären. Men innan dess ska hon säga hej till hela pressen tillsammans med några av filmens mest namnkunniga skådespelare, däribland motspelare David Hellenius. En dag av leenden. 

– Men det är lite den här filmens ton, att stereotyperna litegrann krackelerar. Det kändes viktigt att försöka göra Sofia till en sårbar människa, säger af Sandeberg och nämner i en lång utandning sin egen morgons kaotiska vardagsscen som inbegrep en dotter, en taxi i ilfart, en förskola och en chokladmuta.

Sofia Rydell är alltså en firad skådespelare vars löpsedelsliv ter sig flashigt. På inspelningsbesök i Sverige råkar hon återse gamla kärleken Robert (David Hellenius) när hon hoppar in i hans taxi. Han är också fotograf, men tvingas köra upptagna människor för att få ihop familjebudgeten. Trots att de numera lever i skilda världar så blossar de gamla känslorna upp på nytt. 

Så brukar det vara när det ska vara romkom-mysigt. Men genomgående här är att trots att massor av stereotyper staplas på varandra, och våra fördomar om dem först ser ut att bekräftas, tar de sedan en gir åt något håll. 

Här finns korkade självupptagna hockeyspelaren (Filip Berg), sura pensionären (Kjell Bergqvist), barska barnmorskan (Celie Sparre), slajmiga blajmusikproducenten (Benke Rydman), för att nämna några. På ett eller annat sätt söker de alla kärlekens inre rum och på ett eller annat sätt vävs alla öden samman. Ja, ”Lyckligare kan ingen vara” är en romantisk komedi med "Short cuts"-dramaturgi med en annorlunda tvist. 

– I sådana här filmer måste man hitta något som skaver. Det finns en vardaglighet här som jag tycker om. Och i våra tider av framgångshets och maximering är filmen en påminnelse om att  lyckad inte är detsamma som lycklig, säger hon. 

– Alla bär vi ju på en grundläggande längtan efter kärlek och någon att verkligen smälta samman med. Det märks väl inte minst i den reservationslösa kärlek vi ger våra barn, att det är det stora, självklara vi söker. 

Är det viktigare i dag, tror du, just för att framgångsracet i skyltfönstret är så viktigt?

– Jag tror att eftersom vi i dag inte behöver varandra lika mycket rent praktiskt, så blir det den stora kärleken som ska hålla oss samman. Och mixat med det här framgångsrusandet, så söker man något ännu bättre, ännu mer kärlek, där borta någonstans.

Är den här genren viktig?

– Jag tycker det. Inte minst när galningar har tagit makten här och var, egoismen håller på att segra, klimathotet hänger över oss, så är det viktigt att också visa något med lite hopp och tro. Det här är en lätt och tillgänglig film, men den är gjord med en väldig omsorg och värme. Det är otroligt svårt att göra romantisk komedi, försäkrar af Sandeberg. 

– Jag gillar ju genren, men på de femton filmer man minns så går det 200 dåliga Kate Hudson- eller Sandra Bullock-filmer där de inte får till det. Det gäller att vara jääävligt tonsäker, säger hon och kniper likt en koncentrerad dirigent ihop ena handens tumme- och pekfingertoppar. 

Vid det här laget har hon gjort det mesta, det senaste decenniet har hon rört sig mellan Ibsens Hedda Gabler och Staffan Lindbergs Sofia Rydell. I vinter kan hon också ses, först och främst på självaste Alla hjärtans dag, i Måns Mårlinds och Björn Steins Romeo och Julia-doftande kärlekshistoria om nöjesfältet Gröna Lunds grundande. Därpå, i mars, en roll i kommande Netflixserien ”Störst av allt" efter Malin Giolitos bästsäljare. Och så, i april, en ny säsong av komediserien "Finaste familjen" (TV4/CMore).

– Jo, jag kände att jag hade gråtit och tagit livet av mig något så fruktansvärt många gånger på scenen så jag längtade efter att gå ett lite annat håll ett tag. Men nu är jag sugen på en sån där riktigt rivig roll igen. Å andra sidan brukar det aldrig gå bra för min karaktär, vilken genre jag än spelar i så ska jag alltid falla, säger hon och skrattar.