Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film

Hon vill hela världen med 11/9-film

Fundamentalism, skräck för pakistanska skägg och den amerikanska drömmen. Årets festivalöppnare “The reluctant fundamentalist” tar ett nytt grepp på vår världsbild efter 11 september.

För snart elva år sedan stod den indiskfödda regissören Mira Nair här ute på festivalön Lido och kramade ett venetianskt Guldlejon som hon vunnit för sin färgstarka och dansanta film ”Moonsoon wedding”. Två dagar senare landade hon i Toronto till nyheten om en förödande terrorattack mot hennes hemstad New York.

Ett drygt decennium senare är hon tillbaka i Venedig för ännu en glammig galapremiär, denna gång med ett betydligt tyngre drama: en av de få 11 september-filmer hittills som har fokus på den muslimska världens perspektiv.

Huvudpersonen i filmen med den något otympliga titeln ”The reluctant fundamentalist” är Changez Khan, en ung och extremt framgångsrik pakistanier. Efter en Prince­ton-utbildning får han ett toppjobb som finansanalytiker i elegant kostym på Wall street. Han lever kort sagt den amerikanska drömmen med megalön och chans på ett sommarhus i The Hamptons. Men så faller tornen och han blir dagligen misstänkliggjord på gatorna i staden han trodde han gjort till sin och trakasserad av passpoliser och myndigheter.

– Mina första tankar den dagen, den 11 september 2001, gick förstås till min familj. Det tog en vecka att få tag på dem och en vecka att komma hem, berättar en svartklädd och avspänd Mira Nair när hon mötte pressen på Lidos gamla vitmenade casino tillsammans med några av sina skådespelare efter premiärvisningen: Riz Ahmed (”The road to Guantánamo”, ”Four lions”), Liev Schreiber och Kate Hudson.

– Den mest påtagliga förändringen, när dammet lagt sig efter den krigsliknande förödelsen, var att människor som jag – som levt länge i New York – plötsligt sågs med misstänksamma blickar. Vi blev ”den andre”. Det var en plågsam och komplicerad tid. Jag har ju levt betydligt längre tid i USA än i Indien – och allt detta har varit en stark inspirationskälla till filmen, säger Nair som själv levt den amerikanska drömmen med utbildning och lång filmkarriär i USA.

I sina filmer har hon ofta återvänt till multikulturella miljöer och ofta granskat kulturkrockar mellan indiska och amerikanska levnadsmönster.

– Jag tror att jag har kommit till den här jorden för att berätta historier om folk som jag, som hela tiden lever mellan olika världar.

Hon berättar att det bland annat också var hennes pakistanska ursprung, fadern var från staden Lahore där filmen delvis utspelar sig, som triggade henne att filma Mohsin Hamids bästsäljare ”The reluctant fundamentalist” (”Den ovillige fundamentalisten” i svensk översättning).

– Jag växte upp med den pakistanska kulturen, fortsätter Mira Nair, men jag besökte inte landet förrän för ungefär sex år sedan och då blev jag väldigt rörd över att möta den kulturen: språket, musiken och litteraturen som jag lärt känna på håll som barn i Indien.

Hon bestämde sig för att berätta en historia om 2010-talets Pakistan, en nation som hon menar har ganska lite att göra med den bild som västmedier förmedlar av ett våldsamt, korrupt terroristfäste. Som ofta i hennes filmer står familjen och släkten i centrum, även om hon adderat ett thrillertema runt just en kidnappning av en amerikansk universitetslärare i Pakistan. Det välspelade dramat rör sig i en uppsjö av exotiska miljöer, från Manhattans ekonomiska och kulturella överklass till Lahore, Manilla och Istanbul.

Boken är mer strippad och skriven som en ren dialog mellan Changez Khan och en mystisk amerikansk journalist vid namn Bobby på ett kafé i Lahore. Vilken ”sida” i konflikten mellan USA och den muslimska världen har unge Changez valt efter att han flyttat tillbaka hem? Och varför måste han egentligen välja mellan sina båda hemländer? Det är de frågeställningar, delvis formulerade som gåtor, som både boken och filmen – även om den sistnämnda gör det mer förutsägbart och mindre elegant – försöker bevara ända till slutet.

Mira Nair tycker att bokens dialog mellan de bägge männen är en dialog som borde kunna föras mellan Amerika och den muslimska världen.

– Jag ville visa att det finns en annan väg än George Bushs gamla devis ”Antingen är ni med oss eller mot oss”.

När en italiensk journalist frågar varför filmen ”undviker att diskutera kopplingen mellan religion och fundamentalism” blir både Nair och bokens författare Mohsen Hamid, som också ackompanjerat filmteamet till Venedig, något mer vassa i tonen än tidigare.

– Jag känner inte att vi ignorerar religionen, däremot tycker jag det är viktigt att se parallellen vi försöker göra mellan det slags ekonomiska fundamentalism som finns på Wall street och den religiöst färgade fundamentalism som präglar vissa kretsar i Pakistan, menar Nair.

Mohsen Hamid i sin tur menar att religion ofta skildras som ett slags trolleri och att troende och religiösa utövare skildras som ett slags mystiska, mytiska figurer – och att det kan skymma bilden när man vill skildra skeenden i världen.

– Den väg som Changez Khan rör sig på har ingen religiös riktning. Det handlar om politik, menar han bestämt.

Vad vill Mira Nair egentligen uppnå med sin filmatisering av boken?

– Att den ska bygga en bro mellan mellan väst och öst. Att den ska verka helande!

Slog igenom 1988

Mira Nair är född 1957 i Bhubaneshwar, i Indien.

Slog igenom med ”Salaam Bombay” 1988, om gatubarn i Bombay.

Filmografi i urval: ”Mississippi Masala” (1991) med Denzel Washington om en indisk familj som kastas ut ur Uganda av Idi Amin och hamnar i USA, ”Monsunbröllop” (2001), ”The name­sake” (2007) efter en roman av Jhumpa Lahiri och ”Amelia” (2009) om den kvinnliga flygar­pionjären Amelia Earhart, spelad av Hilary Swank.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.