Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-22 03:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/jacob-lundstrom-magasinet-walden-vacker-ett-hotat-filmarv-till-liv/

Film

Jacob Lundström: Magasinet Walden väcker ett hotat filmarv till liv

Magasinet Walden, nr 13/14. Foto: Magasinet Walden

Walden ett andningshål i den svenska filmoffentligheten, skriver Jacob Lundström. 

”Snedtänkt”, Kalle Linds yvigt underhållande utgrävningsprojekt om svensk nöjeshistoria, beskrivs som en podd som pratar om det inga andra poddar pratar om. Till form och uttryck kunde inte Magasinet Walden vara mer annorlunda, det är en seriöst formgiven tidskrift i kartongbrunt omslagspapper, men ambitionen är ungefär densamma.

Sedan 2012 är Walden ett andningshål i den svenska filmoffentligheten – tidskriften handlar om det inga andra skriver om. Genom sin förkärlek för historisk experiment- och avantgardefilm, är Walden en periodisk påminnelse om att filmvärlden är större än strömningstjänsterna.

Inte för att det bara skulle handla om perifera figurer: det senaste dubbelnumret (13/14) frontas av en bild från Jean-Luc Godards senaste film ”The image book”. Genom essäer och samtal (samt arrangerade visningar) levandegör Walden ett arv som riskerar att kastas ut med badvattnet.

I sin text om ”The image book” skriver Kim West om hur regissören går i dialog med sin egen filmhistorieskrivning, inte minst videoprojektet ”Histoire(s) du cinéma” (1988-1998). Godard menar att vi är skyldiga det förflutna att ompröva nederlagen och skapa nya bilder. Motståndskampens offer i Rossellinis ”Rom – öppen stad” (1945) eller Melvilles ”Le silence de la mer” (1949) kan inte ha varit förgäves.

Numret inleds med ett samtal med Anna-Lena Wibom, som arbetade med rörliga bilder på Moderna museet innan hon blev chef för Cinemateket 1965. Wibom ger en fascinerande inblick i en tidsperiod när filmkulturen blev självmedveten, eller rättare sagt akut angelägen om att förvalta sin egen historia.

”Man fick lägga ihop så gott man kunde för det var ingen som visste hur det hade varit – alla var döda eller borta”, berättar Wibom om arkivarbetet med svensk stumfilm.

Tack och lov fortsätter Magasinet Walden att pussla fram historien, med samma arkeologiska nyfikenhet.