Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-15 18:00 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/jag-var-ovan-med-alla/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Film

"Jag var ovän med alla"

K Special: Aktiebolaget Jens Assur SVT 2 20.00. Den förre pressfotografen Jens Assur, vars kortfilm "Den sista hunden i Rwanda" kan få pris i kväll, porträtteras i "K Special".

Två män i snickarmundering mäter med tumstock avståndet mellan två stora fotografier som just hängts upp på Arbetets museum i Norrköping. De har beordrats av fotografen själv, Jens Assur, att flytta alla hans upphängda bilder några centimeter i sidled. Assur var inte nöjd med den första upphängningen av de inramade jättebilderna som tillsammans väger flera ton!
En vanlig betraktare skulle nog inte märka någon skillnad, men för Assur är det helt avgörande. Envishet och perfektionism är 35-årige Assurs främsta kännetecken. Han gör en jämförelse med den berömde regissören Stanley Kubrick, som han gillar. Han hade samma karaktärsdrag.

- Men sedan gäller det ju att få folk att göra som man vill också, det är en annan sak, säger Assur i programmet om honom själv.

Jens Assur är kanske inte särskilt känd hos den svenska allmänheten, som sällan funderar extra över vem som skriver eller vem som fotograferar i en tidning. Läsarna är mer intresserade av vad som är på sidorna, inte hur materialet kom dit.

Jens Assur var antagligen den svenska pressfotografkårens mest uppburne och prisade fotograf på 90-talet genom sina många och uppseendeväckande bildreportage i tidningen Expressen dit han kom 20 år gammal 1990. Med tanke på hur kaxig han var (de tre första personerna i dokumentären som får ge sin syn på honom använder just ordet "kaxig") när han klev in på redaktionen, och ganska snabbt gjorde sig till ovän med flera medarbetare, kan man tro att han hade en lång fotograferfarenhet bakom sig.

- Jag började intressera mig för fotografering på gymnasiet. När jag kom till Expressen hade jag bara hållt på i ett par år, säger han.
Assurs självsäkerhet och fantastiska bilder gjorde att han snart fick åka till krigs- och konfliktområden som Rwanda, Somalia, Bosnien, Serbien, Angola och Algeriet på reportageresor med journalister. Och om det var krig som skildrades i ord och bild så var det också krig mellan Assur och den skrivande kollegan om utrymmet i tidningen.

- Jag var ovän med alla som jag gjorde reportage med, berättar Assur.

När Christina Jutterström, som lät Assur få breda ut sig i tidningen, lämnade sin post som chefredaktör på Expressen och ersattes av Staffan Thorsell slutade Assur tvärt på tidningen 1997.

- Han förklarade att det jag hade gjort inte var något att ha, säger han i programmet.

Sedan dess har den förre pressfotografen en ny titel, han kallar sig fotojournalist och jobbar på den fria marknaden. Numera kan han också titulera sig filmregissör. Hans ännu ej officiellt visade debutfilm, kortfilmen "Den sista hunden i Rwanda", med Reine Brynolfsson och Jonas Karlsson i huvudrollerna som journalist och fotograf i Afrika, har väckt uppmärksamhet redan i förväg. I kväll är Assur en av dem som kan vinna SVT:s och Filminstitutets novellfilmspris på 200.000 kronor, som delas ut vid Göteborgs filmfestival.
Den "kaxige" Assur, inte känd för att visa blottor, berättar i Monica Anjefelts "Aktiebolag Jens Assur" som visas under rubriken "K Special" i kväll, att han de första dagarna som helt oerfaren regissör i Afrika, med de två rutinerade skådisarna Brynolfsson och Karlsson väntande på hans regi, grät i duschen varje morgon innan han klev in i rollen som Jens Assur.

Bild

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.