Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-23 14:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/jag-ville-inte-gora-en-exotisk-saga/

Film

Chiwetel Ejiofor regidebuterar med klimatsmart Netflixfilm

Bild 1 av 2 Chiwetel Ejiofor och Maxwell Simba i ”The boy who harnessed the wind” som har premiär på Netflix den 1 mars.
Foto: Ilze Kitshoff/Netflix
Bild 2 av 2 Chiwetel Ejiofor
Foto: Netflix

Brittiske Chiwetel Ejiofor fick sitt stora genombrott som Solomon Northup i Oscarsvinnaren ”12 years a slave”. Nu regidebuterar han med ett verklighetsbaserat Netflix-film om en klimatsmart 13-åring som räddar sin by med ett hemnsnickrat vindkraftverk. 

Rätta artikel

För snart tio år sedan publicerade malawiern William Kamkwamba sin självbiografiska roman ”The boy who harnessed the wind”. I boken berättar han den upplyftande sannsagan om hur han som pojke räddade sin hemby från en svältkatastrof genom att bygga ett vindkraftverk med hjälp av en skolbok och löst skrot. Hans uppfinning gjorde att byborna kunde konstbevattna sina torkande skördar.

En av många som fascinerades av Trywells upplyftande Hollywood-historia var den Oscarsnominerade brittiska skådespelaren Chiwetel Ejiofor som spelat i alltifrån romantiska ”Love, actually” till våldsamma ”12 years a slave”

– Williams berättelse är både en lokal och en universell historia som fungerar på så många olika nivåer – med teman som inbegriper klimat, miljö, ekonomi, utbildning och jämställdhet. Samtidigt finns det en spännande familjedynamik – inte minst mellan far och son som är kärnan i min filmversion, säger Chiwetel Ejiofor på ett hotellrum i Berlin i samband med världspremiären på Berlins filmfestival. 

Han ger ett ödmjukt intryck, har en stark men stillsam utstrålning – så långt ifrån klichébilden av den självupptagen Hollywoodstjärna. För den brittiska skådespelaren rörde historien också hans egna afrikanska familjerötter i Nigeria. Som barn tillbringade han många skollov på den nigerianska landsbygden. 

–  Även om det inte finns något generiskt Afrika så finns det  likheter mellan Malawi och Nigeria. Netflix-producerade ”The boy who harnessed the wind” är en autentisk skildring av en afrikansk erfarenhet – utan att vara någon exotisk saga eller en mardrömslik Mörkrets hjärta-skildring, säger Ejiofor.   

Hans långfilmsdebut är både inspirerad av Vittorio De Sicas neorealistiska klassiker ”Cykeltjuven”, Haile Gerimas ”Harvest: 3000 years” som skildrade 70-talets svältkatastrof i Etiopien och franska impressionister som lyckades fånga den fattiga franska landsbygden på ett vackert och romantiskt sätt. Och, inte minst, Fernando Meirelles vibrerande kriminaldrama ”Guds stad” som utspelar sig i en favela i Rio de Janeiro.  

– ”Guds stad” gjorde extremt starkt intryck på mig när den kom i början av 2000-talet. Även om min film är mer familjevänlig så sökte jag samma sorts mix av autenticitet och en filmisk dynamik som lyckades förmedla livets episka natur, säger den nybakade regissören som anlitade både kostymdesignern och kompositören till ”City of God” till sin första filmproduktion.  

Största svårigheterna med inspelningen handlade om logistiken kring att forsla in inspelningsutrustning till Malawi som tidigare inte varit något centrum för storskaliga produktioner. För Chiwetel Ejiofor var det också en utmaning att dubbelarbeta bakom och framför kameran. I filmen spelar han William Kamkwambas pappa Trywell, en pressad och principfast familjeman som sakta tinar upp när han inser sin sons säregna begåvning. 

Bild 1 av 2 Chiwetel Ejiofor i ”12 years a slave”
Foto: SVT
Bild 2 av 2
Foto: Entertainment Pictures

Så, hur var det att bli regisserad av sig själv? 

– Helt fantastiskt! Naturligtvis är jag den bästa regissör som jag har jobbat med, skrattar Ejiofor som har regisserats av Alfonso Cuarón, Steve McQueen och Stephen Frears. 

– Nej, men det kändes både komplicerat och lite märkligt att vara både bakom och framför kameran. Fördelen var att jag och Maxwell Simba (som spelar William) kunde bygga upp starka band till varandra utan att någon annan blandade sig i vår dynamik. Det gjorde att vi kunde ta ut svängarna i våra spelscener. Samtidigt är det nog bra med en utomstående blick på det man gör som skådespelare – det är svårt att bara eliminera detta behov, men...det vara bara att köra på, ler Ejiofor. 

De största lärdomarna fick han i klipprummet. 

– Som regissör fick han en större förståelse för vad som pågår i scenerna och hur komplex klippningsprocessen är. Jag inser att en regissör måste fatta många svåra beslut – och som skådespelare har jag lärt mig mer om hur jag ser till att regissörerna får de möjligheter att klippa som de behöver, förklarar Ejiofor. 

I kommande live-version av ”Lejonkungen”, som har premiär senar i år, gör han rösten till Scar ”Lejonkungen”. 

– Jag har nog en dragning till fabler och sagor. Hela den här idén om att falla ner i kaninhålet och upptäcka världen... säger Ejiofor och talar om ”the teleportation experience” som inspirerat honom.

– Jag vill ju att publiken ska vara i precis samma landskap som William i min film, bli en del av en större gemenskap och känna att man bygger något tillsammans med honom. 

”The boy who harnessed the wind” har global premiär på Netflix den 1 mars. Paradoxalt nog blir det svårast att nå ut till de miljöer som filmen skildrar. De flesta invånarna i Malawi har inte tillgång till bredband så att de kan strömma filmen.  

– Vi jobbar på att försöka lösa detta tillsammans med African Leadership Academy i Sydafrika där William senare fick gå i skola. Skolan har tusentals elever som har kontakt med samhällen över hela Afrika, så vi undersöker hur man ska kunna arrangera offentliga visningar av filmen.