Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-23 14:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/javier-bardem-alla-borde-ga-i-terapi-sarskilt-trump/

Film

Javier Bardem: ”Alla borde gå i terapi, särskilt Trump”

Javier Bardem Foto: Arthur Mola/Invision/AP

Javier Bardem spelar bohemisk vingårdsbonde i kommande ”Alla vet”, efter flera uppmärksammade psykopatroller. ”Jag har alltid varit sjukt nyfiken på mänskliga beteenden”, säger han till Filmfredag.

Rätta artikel

När Queen kickstartade årets Oscarsgala med ”We will rock you” fanns det en person i finsalongen som diggade mer än alla andra. Bredvid Queen Latifah stod en salig, sammetsögd spansk hunk med boxarnäsa och släppte loss som om det inte fanns någon morgondag. 

Det var ingen slump att den iranska Oscarsregissören Asghar Farhadis modellerade huvudpersonen i nya ”Alla vet” efter Javier Bardem. I filmen spelar han den bohemiske vingårdsbonden som pimplar rödtjut, tar dagen som den kommer och dansar loss med slipsen i pannan på ett bröllop. 

– Haha, i bland är jag som Paco, ibland inte. Fast jag önskar att jag vore lite bättre på att leva för stunden, utan filter och planeringskalendrar. De människor jag känner som lever så är ”fucking happy”! säger Javier Bardem på bruten engelska i samband med världspremiären för ”Alla vet” som öppnade filmfestivalen i Cannes 2018. 

Nästa vecka är det svensk biopremiär för Farhadis första spanskspråkiga film efter hyllade iranska filmer som ”Nader och Simin – en separation”, ”The salesman” och franskspråkiga ”Det förflutna”. 

Äkta paret Penélope Cruz och Javier Bardem i Asghar Farhadis ”Alla vet”. Foto: Teresa Isasi

”Alla vet” är en ödesmättad korsning mellan ett familjedrama och en kidnappningsthriller där ouppklarade händelser från det förflutna trasslar till det i nuet. Gifta tvåbarnsmamman Laura (Penélope Cruz) återvänder hem från Buenos Aires till sin pittoreska hemby utanför Madrid för att vara med på sin systers bröllop. Det visar sig snabbt att det finns en alldeles särskild laddning mellan Laura och Paco efter en lång och ouppklarad relation 16 år tillbaka. Deras livsöden länkas återigen samman när Lauras dotter kidnappas under bröllopskvällen. 

– Utan att egentligen behärska språket lyckades Asghar fånga den spanska själen och kulturen, vilket var djupt imponerade. Både jag och Penélope är förälskade i honom. Varje morgon reciterade han en dikt, som hade något med scenen att göra. Al Pacino är fortfarande min Gud, men Asghar är numera en av apostlarna i kyrkan, säger Bardem och tillägger: 

– Fast jag fick kämpa hårt för att övertyga honom om att här i Spanien dansar vi loss på bröllop. Det är sedan gammalt, haha.  

”Alla vet” är det fjärde mötet mellan makarna Bardem och Cruz (de spelade också i ”Köttets lustar” men hade inga scener tillsammans). I deras första möte spelade Bardem en inhyrd äktenskapstorped som skulle förföra Cruz i Bigas Lunas ”Ät mej!” (1992). Femton år senare blev de ett äkta par efter inspelningen av Woody Allens ”Vicky Cristina Barcelona”. De har också spelat mot varandra i Ridley Scotts dramathriller ”The counselor” och kriminalkomedin ”Loving Pablo” som kretsar kring romansen mellan knarkkungen Pablo Escobar och journalisten Virginia Vallejo. 

”Mina barn vill inte ha Pablo Escobar hemma – de vill träffa pappa”

– Hela dynamiken förändrades när vi bildade familj. Vi hade lätt kunnat fortsätta att leva i ett slags konstnärligt kaos 24/7 men bestämde oss snabbt för att dra en röd linje mellan jobbet och hemmet. Mina barn vill inte ha Pablo Escobar hemma – de vill träffa pappa, säger Javier Bardem som menar att föräldraskapet har gjort honom till en bättre skådespelare. 

– Barnen tvingar mig att vara närvarande i ögonblicket och tillåter mig inte att vara inne i mitt huvud för mycket. När jag numera går in i en roll på jobbet är jag så hungrig att jag kan satsa allt på ett koncentrerat sätt – och sedan går ur det, förklarar Bardem. 

Förutom empatiska rollfigurer i ”Gråta med ett leende” och ”Biutiful” har han också gjort några av 2000-talets mest bisarra psykopater; den fåfänga och megalomana Bondskurken Silva i ”Skyfall” och den stumma lönnmördaren Anton Chigurh med bultpistol och spektakulär frisyr i ”No country for old men”. 

Som skådespelare diskriminerar han inga av sina rollfigurer.  

– Det handlar om att hitta motivationen bakom varje rollfigur – oavsett om de är ”onda” eller ”goda”. Jag har alltid varit sjukt nyfiken på mänskligt beteende. Även när jag var aktiv som konstnär var jag besatt av att observera och återskapa mänskligt beteende, jag målade och ritade bara människor och försöka ”hitta” storyn bakom ansiktet, berättar Bardem som studerade vid Escuela de Artes y Oficios i Madrid. 

Javier Bardem som Anton Chigurh i ”No country for old men”. Foto: Miramax Films

– I ”No country for old men” kanske det inte finns någon historia bakom Anton Chigurh, han är mer som en symbol för en idé. I Silvas fall finns ett övergivet barn som förråtts av sin mamma. Han är ett skadat barn som aldrig har växt upp, svartsjuk på sin lyckade bror och besatt av att få allas bekräftelse. Tyvärr är det alltför vanligt med människor som är desperata av att göra om sig, att försöka vara någon annan – glamourös på ytan men med svarta hål inombords, säger den nedklädda spanjoren som möter pressen i en avslappnad denimkavaj, jeans och sneakers. 

”Kärlek och brist på kärlek. Det mesta kretsar kring detta. Men skillnaden – om vi känner oss älskade eller inte – kan förstöra liv.”

Han menar att kärnan i de bästa dramerna egentligen kan kokas ner till två saker: 

– Kärlek och brist på kärlek. Det mesta kretsar kring detta. Men skillnaden – om vi känner oss älskade eller inte – kan förstöra liv. 

– Jag gillar att vara med i underhållningsfilmer som ”Pirates of the Caribbean” men det är förstås en annan sak att jobba med regissörer som Ashgar Farhadi som bryr sig om mänskligheten och vill att vi ska förstå något mer om oss själva, säger Javier Bardem som också rekommenderar terapi. 

– Jag älskar terapi, alla borde gå i terapi - särskilt Trump! 

Inom en snar framtid dyker Bardem upp i Denis Villeneuves stjärnspäckade nyinspelning av ”Dune” med Timothée Chalamet, Josh Brolin och Oscar Isaac. Han är också aktuell i den kommande miniserien ”Cortes” (Amazon Prime) som den mytomspunna spanska conquistadoren Hernán Cortés som ledde en expedition för att krossa det aztekiska imperiet i Mexiko på 1500-talet.

– Det är en historia som inte har berättats ordentligt – trots att den är så omfattande och förändrade den moderna civilisationen. Det är ett drama om två civilisationer på toppen av sin makt som förstör varandra av girighet och fanatism. Den har högsta relevans i dag – både konstnärligt, socialt och politiskt. 

Läs mer: ”Alla vet” öppnade Cannesfestivalen 

 

Bild 1 av 5 Javier Bardem i ”Biutiful”
Foto: ©Roadside Attractions/Courtesy E
Bild 2 av 5 Javier Bardem som Bond-skurken Da Silva i ”Skyfall”
Foto: Danjaq/Eon Productions/Kobal/REX
Bild 3 av 5
Foto: The Weinstein Company
Bild 4 av 5 Javier Bardem tar emot en Oscar för rollen i bröderna Coens ”No country for old men”.
Foto: Mark J. Terrill
Bild 5 av 5 Javier Bardem och Penelope Cruz i ”Loving Pablo”
Foto: Raul Soto