Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 18:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/john-malkovich-jag-ar-snarare-antikrist-an-paven-i-verkligheten/

Film

John Malkovich: ”Jag är snarare antikrist än påven i verkligheten”

John Malkovich. Foto: Joel C Ryan/AP

VENEDIG. Vatikanen har en ny, sminkad påve och han heter John Malkovich. Filmfredag har träffat den särpräglade amerikanske aktören med det gåtfulla leendet som konkurrerar om den Heliga stolen med Jude Law i andra säsongen av Paolo Sorrentinos påveserie. 

För tjugo år sedan slungades festivalbesökarna rakt in i John Malkovichs medvetande när ”I huvudet på John Malkovich” hade världspremiär på Lido. Spike Jonze skruvade komedi förändrade för alltid bilden av Malkovich som en gravallvarlig skådespelare utan självironi. 

– Den var en kul och utomjordiskt absurd film som man måste säga ju hade ett visst genomslag, säger John Malkovich och ler sitt outgrundliga leende.

Den amerikanska skådespelaren sitter med en liten ryggsäck i knäet på en puff – omgiven av hundratals flaskor av ett italienskt spritmärke i en pop up-bar utanför paradbiografen Sala Grande. Malkovich är på snabbpermis från David Mamet-pjäsen ”Bitter wheat” där han spelar en överviktig filmmogul vars liv slås i spillror efter anklagelser om sexuella övergrepp. 

Under den officiella presskonferensen i Venedig för uppföljarsäsongen till ”The young pope” - döpt till ”The new pope”- mötte den stilmedvetna Malkovich världen helt klädd i påvens paradfärg vitt.

– Well, jag antar att jag är den ”nya nya påven”, säger Malkovich. 

Också för dina kollegor i skådespelarvärlden? 

– Hm, nej, jag är inte alls så säker på det ... i så fall mer antikrist, ler han. 

– Varken Vatikanen eller religion tillhör mina naturliga specialintressen, men jag älskar den första säsongen av Paolos serie. Utan att vara mer andlig än någon annan så tycker jag att ”The new pope” försöker att behandla allas vår längtan efter eller behov av andlighet. Om det så bara handlar om att tro på mirakel som inte kommer att inträffa, säger han. 

Jude Law och John Malkovich i ”The new Pope” Foto: Gianni Fiorito

”The new pope” tar vid där ”The young pope” slutade. Vatikanen behöver nyrekrytera sedan Jude Laws rebelliska amerikanska Pius XIII ligger i koma. En delegation reser till ett överdådigt gods i England för att träffa sir John Brannax, en intellektuell brittisk aristokrat med mascara: ”Han är övertygande, förförisk. Han innesluter dig. Mannen verkar vara gjord av sammet”, konstaterar Vatikanens pr-chef Sofia (Cécile de France) förtjust. 

Brannax främsta religiösa merit är att han i ungdomen skrev den teologiska texten ”The middle way” (som i själva verket skrevs av hans tvillingbror Adam som omkom i en olycka). 

Precis som i första säsongen staplar Paolo Sorrentino slösande rika tablåer på varandra, blandar det heliga med det profana, politik med intimitet. Ni som har sett trailern vet också att han kryddar nya säsongen med drömscener där Jude Law spatserar som en stolt tupp på Lidos strand i små tajta vita badbyxor.

– Paolo är en poet. En excellent manusförfattare med en fantastisk förmåga att placera sina rollfigurer i rätt sorts miljöer, säger han och ger även beröm till regissörer med efternamn som Frears, Jonze,  Campion, Antonioni, Ruiz, de Oliveira och Spielberg. 

– Många regissörer är tyvärr dåliga just på att regissera, de vet inte ens vad det betyder. Regi handlar om att veta hur man berättar ur alla aspekter – manus, kostym, ljus, skådespel, miljö...

– Jag har haft regissörer som gett mig instruktioner i stil med: ”Kan du vara lite arg?” ”Visst, hur arg vill du att jag ska vara?” Men det handlar inte om regi utan om att prata om ett resultat. De förstår inte hur man bygger upp en rollprestation tillsammans med skådespelaren och hur den passar in i helheten. 

Men, nej, Malkovich är inte bitter. 

– Det är som det är. Regi är ett svårt jobb, jag känner sympati med dem och hetsar inte upp mig. Visst kan jag förlora mitt tålamod, men eftersom det ju ändå är fejk så är det svårt att förlora, säger han med ännu ett leende som är öppet för tolkning. 

Efter att i 40 år ha pendlat mellan teaterscenen och filminspelningar har han utvecklat en smak för tv-serier. Tittarna har bland annat kunnat se honom som Hercule Poirot i Agatha Christie-serien ”ABC morden” och som den skräckinjagande ryska oligarken Grigor Andolov i förra säsongen av ”Billions”. 

John Malkovich och Damian Lewis i ”Billions”. Foto: ©Showtime Networks Inc./Courtesy Everet / Everett Collection/IBL

– ”Billions” är mitt ”guilty viewing” ('skämmigt tittande'). Så när mina manuskompisar på ”Billions” ville att jag skulle spela ännu en ryss åt dem så tvekade jag inte. 

– Men det är stor skillnad på en serie som drivs av showrunners och en serie som ”The new pope” där en person som Paolo Sorrentino har kontroll på varje detalj in i minsta kostymknapp, säger Malkovich. 

Arbetet med ”The new pope” har fått Malkovich frälst på att göra fler längre produktioner. 

– Ibland har jag känt att det är något nästan kryptofascistiskt med det där långfilmsformatet. Jag tror att de flesta skådespelare egentligen föredrar det långa berättandet där flera olika historielinjer kan befrukta varandra. Om ”The new pope” bara handlade om Gud eller kärlek så skulle nog inte lika många se den. Men Paolo är otroligt smart och har så många saker för både ögat och själen hela tiden som hade varit svårt att göra i kortare form, säger Malkovich. 

Vatikanens dagstidning gav en oväntad positiv recension av serien, men kallade porträttet av Vatikanen för ”lättsinnigt”, ”frätande” och ”groteskt”. I nya säsongen finns en hel del scener som kan uppfattas som kontroversiella av vissa grupper. 

Finns det några gränser för vad man kan göra? 

– Nej, den enda begränsningen är egentligen ens egen föreställningsförmåga. Jag har aldrig haft för avsikt att medvetet förolämpa människor, men i dag när alla är konstant förorättade det är svårt att avgöra vad som retar upp folk. Så jag försöker inte att tänka på det så mycket. 

 ”The new pope” har premiär på Cmore i december.