Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 01:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/joker-vann-guldlejonet-i-venedig-silverlejon-till-roy-andersson/

Film

”Joker” vann Guldlejonet i Venedig – silverlejon till Roy Andersson

01:28. Se utdrag ur två scener ur den prisade filmen ”Om det oändliga”. På lördagskvällen vann Roy Andersson priset för bästa regi, Silverlejonet vid filmfestivalen i Venedig.

VENEDIG. Todd Phillips ”Joker” med Joaquin Phoenix vann Guldlejonet på Venedigs filmfestival på lördagskvällen. I sin frånvaro belönades Roy Andersson med ett silverlejon för bästa regi för sin tragikomiska ”Om det oändliga”.

Joaquin Phoenix snuvades visserligen på priset för bästa skådespelare av italienska kollegan Luca Marinelli (”Martin Eden”). I gengäld fick han stega upp tillsammans med regissören Todd Phillips för att ta emot Guldlejonet i Palazzo del Cinema på lördagskvällen. I ”Joker” spelar han plågad hyrclown som sliter med mental ohälsa och en misslyckad ståupp-karriär innan han radikaliseras och blir Batmans ärkefiende. En makalös rolltolkning som pendlar mellan hjärtskärande förtvivlan och djupaste obehag. 

– Det finns ingen film utan Joaquin Phoenix. Han är det skarpaste, modigaste och mest öppensinniga lejon jag känner. Och en vacker själ. Tack för att du delade med dig av din galna talang, sa Todd Phillips och tackade även filmbolagsbossarna för att de vågade sig ut ur trygghetszonen. 

Bild 1 av 2 Joaquin Phoenix i ”Joker”.
Foto: Venedigs filmfestival , Venedigs filmfestival
Bild 2 av 2 Joaquin Phoenix och ”Joker”-regissören Todd Phillips med Guldlejonet på Venedigs filmfestival”
Foto: ALBERTO PIZZOLI

Fem år efter guldlejonet för ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron” får Roy Andersson lägga ett silverlejon för bästa regi i skyltfönster ut mot gatan från Studio 24 i Stockholm. På grund av svåra problem med höften kunde Roy Andersson inte närvara på lördagskvällens prisceremoni på Lido. Priset för ”Om det oändliga” togs emot av Johan Carlsson som producerat filmen tillsammans med Pernilla Sandström. 

– Jag är inte Roy, men ska hälsa att han är väldigt, väldigt lycklig över priset. Priset är väldigt viktigt för Studio 24 i vår ambition att producera roliga independentfilmer. Jag vill tacka alla som har jobbat med hans filmer och stött dem – och juryn förstås, sa Johan Carlsson med adress till ordförande Lucretia Martel och hennes jurymedlemmar. 

Ur Roy Anderssons ”Om det oändliga”. Foto: Studio 24

En annan regissör som fick pris i sin frånvaro var Roman Polanski som belönades för Juryns stora pris för den strama och rafflande politiska kostymthrillern ”J'accuse” (”An officer and a spy”) som återskapar Dreyfus-affären med pedantisk precision.

Det blev också fransk seger i den kvinnliga skådespelarklassen då Ariane Ascaride belönades för sin roll i maken Robert Guédiguians ”Gloria Mundi”.  

Läs fler texter av Nicholas Wennö om årets filmfestival i Venedig, som till exempel om varför Brad Pitt söker en far i yttre rymden eller vad Meryl Streep har att säga om pengatvätt och varför Kristen Stewart ville spela den ikoniska franska nya vågen-aktrisen Jean Seberg.