Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-21 16:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/julia-louis-dreyfus-frustration-ar-ett-enormt-bransle/

Film

Julia Louis-Dreyfus: Frustration är ett enormt bränsle

Bild 1 av 2
Foto: Stephen Lovekin/TT
Bild 2 av 2 Reklamskyltar med texten ”Veep forever”
Foto: Niclas Goldberg

New York. Vulgär, rapp, narcissistisk. Julia Louis-Dreyfus gör nu sista säsongen av ”Veep” som den skamlösa och cyniska politiken Selina Meyer. Hon har också just avslutat Hollywoodversionen av Ruben Östlunds ”Turist”. 

Rätta artikel

Det är dags att ta farväl av en odräglig politiker. Den självupptagna Selina Meyer (med smeknamn som Betty Poop och Veep Throat) ska avlossa sina sista syrliga salvor och lismande falska leenden. Alltsedan starten 2012 har vicepresidenten som blev president och sedan ex-president, tillsammans med sina inkompetenta medarbetare berikat maktens korridorer med vinande oneliners. 

– Frustration har varit ett enormt bränsle för den här rollkaraktären. För det finns så mycket i det. Ledsamhet, vrede, självhat. På ett smaskigt sätt, säger Julia Louis-Dreyfus med ett finurligt leende och en ”Elaine”-glimt i ögonvrån på ett hotellrum vid Central Park i New York. 

Rollen som Selina Meyer är den mest hyllade sedan hon slog igenom som Elaine i ”Seinfeld” (1989–1998). ”Veep” har gett henne sex Emmypriser i rad, ett rekord i tv-världen. 

Sista, och kortaste, säsongen av ”Veep” försenades på grund av Louis-Dreyfus bröstcancerbehandling. Nu friskförklarad verkar hon ha vässat klorna. Selina är om möjligt än mer empatilös, svär som en borstbindare och har bestämt sig för att återigen kandidera till president. Hon har ingen aning om varför hon egentligen vill bli det igen. ”Men bara om det blir för riktiga amerikaner, inte alla amerikaner.” 

De med insyn i Washingtons politiska värld har länge menat att tv-serien ”Vita huset” speglar vad människor vill att politik ska vara. ”Veep” vad den verkligen är.

Serien började under Barack Obamas presidenttid (både han och Mitt Romney är fans) och den avslutade säsongen är den första som skrivits efter Donald Trumps valseger 2016. De med insyn i Washingtons politiska värld har länge menat att tv-serien ”Vita huset” speglar vad människor vill att politik ska vara. ”Veep” vad den verkligen är. 

– Well, serien har blivit verklig och den har inte blivit verklig. Naturligtvis är vi i ett slags alternativt universum. Men ärligt talat inföll ett slags konstigt ”livet imiterar konsten”-fenomen redan från början med händelser i den politiska världen. Och har sedan fortsatt. Det är bisarrt, säger hon och fortsätter: 

– Självklart förändrades våra diskussioner om seriens ton på grund av det nuvarande politiska landskapet i USA, men också det i Brasilien och andra länder. Och det har förstås påverkat tematiken i serien. Men ”Veep” parodierar inte någon speciell. Vissa tror att politisk satir kommer att dö på grund av den ofrivilliga komiken i det nya politiska landskapet. Men, nej, det finns inget som helst roligt i det som sker i verkliga livet. Det är väldigt seriöst. Liv står på spel, säger Louis-Dreyfus, som också är exekutiv producent för serien. 

Julia Louis-Dreyfus som Selina Meyer i den sjunde säsongen av ”Veep”. Foto: HBO

 

Faktum är att Selina Meyers kön är väldigt mycket en del av ”Veep”. Och hon är en kvinna som hatar kvinnor. Det är ganska intressant.

Tittarna vet inte vilket parti Selina Meyer representerar. Fokus ligger mer på den politiska vardagens mobbning och egon, snarare än ideologi. För att skapa sin rollkaraktär hittade Louis-Dreyfus i alla fall inspiration från verkliga politiker. 

– Både från kvinnor och män. Visst, Selina är kvinna och i vår kultur och politik har man då en lägre position. Faktum är att hennes kön är väldigt mycket en del av ”Veep”. Och hon är en kvinna som hatar kvinnor. Det är ganska intressant. 

I början av 80-talet slog hon igenom i ”Saturday night live” som den yngsta skådespelaren någonsin (21 år) där hon upptäcktes av ”Seinfeld”-skaparen Larry David. Som ikoniska Elaine i ”Seinfeld” kom Louis-Dreyfus att bli förebild för många kvinnliga komiker. 

– Jag vet inte riktigt om jag har öppnat dörrar för andra kvinnor. Däremot fick jag möjligheten att spela en roll som inte var typiskt ”kvinnlig”. Alltså inte flickvännen, den sarkastiska grannen eller frun som himlar med ögonen. Det kanske har hjälpt andra. Min roll definierades inte av relationer till männen. Det är bara tröttsamt. Skitmanus... 

Få har en lika klockren komisk tajmning. Att smälta samman kvickhet, neuroser och egoism verkar vara hennes äss. Ändå har filmrollerna märkligt nog lyst med sin frånvaro, med undantag av ”Enough said” och en liten roll i Woody Allens ”Harry bit för bit”. Att bli kvitt den bottenlöst populära Elaine ledde till några tröga år. Med ”Christine” (2006–2010) fick hon ny luft under vingarna, men det är med ”Veep” som hon fått ett rejält uppsving. 

– Många hoppas att ”Veep” kan ändra människors politiska tänkande. Jag hoppas att den är jävligt rolig och att den håller. Jag vill inte att den ska vara moraliserande, säger Louis-Dreyfus gravallvarligt men skiner upp i ett jätteleende i nästa sekund när hennes nya projekt kommer på tal. 

Hon har nyligen avslutat inspelningarna med Will Ferrell i en remake av Ruben Östlunds ”Turist”. 

– Jag är ett stort fan av Ruben, han är ett geni. Jag tycker ”Turist” är en väldigt svensk film – i allra bästa mening. Vi tog vad som är ett fantastiskt koncept och har …. hur ska jag säga, du vet, amerikaniserat det, säger Julia Louis-Dreyfus innan hon tackar för sällskapet, tar av sig sina högklackade skor och försvinner barfota ut i korridoren. 

– Förlåt, mina skor tar kål på mig. 

Sjunde och sista säongen av ”Veep” har premiär på HBO den 1 april.