Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Film

Kommersiell radio får tummen ner

”Radio 1 blir en bricka i det politiska spelet”, säger Christer Modig, programdirektör på MTG Radio. Ambitionen är att visa att man vill göra mer än bara underhållningsradio.
”Radio 1 blir en bricka i det politiska spelet”, säger Christer Modig, programdirektör på MTG Radio. Ambitionen är att visa att man vill göra mer än bara underhållningsradio. Foto: Robert Henriksson
Den svenska kommersiella radion är ett fiasko, menar kritikerna. Kanal efter kanal sänder en urvattnad gröt av nya och gamla pophits som säljer reklam. I andra länder ställs motkrav på dem som vill ha sändningstillstånd.

I danmark, norge och finland ställer statsmakterna villkor på programinnehållet för att ge sändningstillstånd. Det visar en färsk promemoria från riksdagens utredningstjänst. Det handlar om krav på lokalt innehåll, på allsidigt programutbud, på att särskilda grupper i samhället kommer till tals. Nej, det är inte public service-regler utan krav på de kommersiella radiokanalerna. Likadant är det i England där myndigheterna ger sändningstillstånd med hänsyn till mångfalden i programutbudet.

– Om man exempelvis får tillstånd för en jazzmusikkanal i London men ändrar utbudet till pop och rock mister man tillståndet. Samhället ställer krav på de som får nyttja det publika eterutrymmet, det är bara i Sverige som det inte sker, säger Christer Hederström, styrelseledamot i Radioakademin.

I Storbritannien finns 300 sändningstillstånd, och de brittiska myndigheterna vill att programutbudet i sin helhet ska tilltala olika intressen och smakriktningar. Men i Sverige har den mångfald och lokala förankring, som var den dåvarande borgerliga regeringens vision från starten 1993, lett till ett utbud som i dag utgörs av popmusik, gärna grupperad i årtionden för olika målgrupper. Ett lapptäcke av lagändringar och utredningar har inte kunnat råda bot på situationen. I Sverige finns visserligen 103 tillstånd, men bara två mediekoncerner dominerar, MTG Radio och SBS Radio. I framtiden kan det bli en enda, om MTG köper upp SBS, som är till försäljning.

Ursprungsvisionen var att det skulle bli en flora av ägare och kanaler med ett mångsidigt utbud. Men redan något år efter starten var antalet radiooperatörer endast en handfull.

Branschen själv tycker att det är de alltför höga koncessionsavgifterna som radioföretagen betalar för sändningstillstånden som gjort antalet kanaler magert och bromsat den tekniska utvecklingen. I promemorian från riksdagen framgår det att koncessionsavgifterna uppgår till totalt två miljarder kronor för åren 1993–2010, vilket är den period kommersiell radio hittills existerat i Sverige.

– Det som sticker ut är att de fria mediebolagen har betalat över två miljarder kronor i avgifter sedan starten 1993. Det är avgifter som är unika för Sverige. Något motsvarande system finns inte i övriga Norden, säger riksdagsmannen Lars Beckman (M) som vill ha bort de svenska koncessionsavgifterna.

Han menar att utan avgifterna skulle pengarna i stället kunna plöjas ned i programverksamheten och bidra till ökad programtid med lokalt innehåll. Och han får medhåll från MTG.

– 20 procent av våra kostnader för radioverksamheten utgörs av denna ”medieskatt”, säger MTG Radios programdirektör Christer Modig och syftar på koncessionsavgiften.

I medelstora svenska städer som Jönköping, Gävle eller Kalmar sänder två lokala kommersiella radiokanaler, gärna ägda av samma radiooperatör, samt fyra Sveriges Radio-kanaler. Antalet kanaler skulle kunna vara många fler, menar reklamradiobranschen. Blir den digitala radion verklighet finns det rent fysiskt utrymme för mångdubbelt fler sändningsfrekvenser i etern än i FM-bandet.

Med digitalradions införande kan koncessionsavgiften försvinna, men då finns ett annat problem. Tekniken släpar efter, det behövs digitala radioapparater för att kunna lyssna.

Christer Hederström är pessimist vad gäller reklamradion.

– Jag tror att det blir den icke kommersiella lokala radiosektorn som överlever. Så kallad community radio, som växer snabbt i länder som Storbritannien och USA, kommer att dominiera FM-bandet i framtiden. I många länder går den kommersiella radion på knäna. Mycket musiklyssnande sker ju numera på internet, och lyssnare efterfrågar inte fler kanaler. Lokala radiostationer kommer inte att skifta till digitalradio, om den kommer, säger Christer Hederström.

104 000 000 kronor betalades 1993

104 000 000 kronor betalades 1993 in i koncessionsavgifter till staten för rätten att sända kommersiell radio.

195 000 000 kronor betalades 2010 in i koncessionsavgifter för rätten att sända kommersiell radio.

605 000 000 kronor uppgick den kommersiella radiobranschens intäkter till 2007.

45 radiostationer på olika orter drivs av MTG Radio, ägt av Modern Times Group.

40 radiostationer på olika orter drivs av SBS Radio.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.