Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film

Lars von Trier chanslös i Cannes

Nazistskämten blev för mycket för Cannesfestivalen. Regissören Lars Von Trier är inte längre önskvärd där.
Nazistskämten blev för mycket för Cannesfestivalen. Regissören Lars Von Trier är inte längre önskvärd där. Foto: Anne-Christine Poujoulat

Det hjälper inte att den danska filmregissören Lars von Trier ångrar sina nazistuttalanden. Han har förverkat sina möjligheter att vinna festivalens stora pris, Guld­palmen.

Lars von Triers skämt om judar, nazister och kollegan Susanne Bier på onsdagens blev för mycket för festivalledningen i Cannes. Ett dygn senare förklarade ledningen den danska filmaren persona non grata. Hans film ”Melancholia” stannar dock kvar i tävlingen. Men den kan inte längre vinna det stora priset, Guldpalmen.

– Lars von Trier kan inte få Guldpalmen, för han har förklarats icke önskvärd. För att kunna få Guldpalmen måste man vara på plats och ta emot den. Det här är festivalens sätt att straffa von Trier, säger Peter Aalbaek-Jensen, producent på von Triers filmbolag Zentropa.

Trots dessa bägge bakslag stannar den danske filmaren i Cannes.

– Jag är lite stolt över att vara den ende någonsin som blivit persona non grata i Cannes. Men det jag sa var dumt. Jag tycker om att provocera, men den här gången gick jag för långt, sa von Trier på en ny presskonferens på torsdagen.

Upprinnelsen till ståhejet var presskonferensen inför filmvisningen på onsdagen. Lars von Trier satt flankerad av sin films skådespelarstjärnor Kirsten Dunst och Charlotte Gainsbourg. Stellan Skarsgård satt också på podiet. Efter varannan mening sa von Trier att han bara skämtade. När han kom in på att han var nazist – eftersom hans familj hette Hartmann – och till viss del kunde förstå Hitler, tystnade sorlet bland mediefolket. Kirsten Dunst böjde sig fram mot filmaren och försökte få honom att sluta trassla in sig ännu mer.

– Men det kommer en poäng på slutet, insisterade von Trier och fortsatte sin utdragna ironi som landande i att nazisternas arkitekt Albert Speer hade talang ”även om han inte var Guds bästa barn”.

Kirsten Dunst är inte särskilt mån om att hålla regissören om ryggen när hon på torsdagen genom DN:s reporter får reda på att han är bannlyst.

– Jag visste inte om det, men det är upp till festivalen att besluta om, säger ”Melancholias” huvudrollsinnehavare.

”Melancholia” ansågs ha stora chanser att bli festivalens vinnare. Visningen före den famösa presskonferensen på onsdagen, där filmregissören själv var med, slutade med en entusiastisk publiks hyllningar.

– Inga burop när han visade sig, inga ägg kastades och efteråt fick filmen stående ovationer, säger Madeleine Ekman, vd för von Triers filmbolag Zentropas svenska dotterbolag.

Hon tycker samtidigt att uttalandena var ”så dumma så det inte var sant”. Stellan Skarsgård försvarar dock Lars von Trier.

– Hela skiten är jättefånig. Alla vet att Lars von Trier inte är nazist. Alla vet också att det är en man ur vars mun vad som helst kan komma. Jag tycker det är otroligt svagt av festivalen att ha så lite ryggrad, att så fort det börjar blåsa lite, går de ut och gör honom persona non grata, säger Stellan Skarsgård till DN. Reaktionerna på von Triers grodor resulterade också i att galamiddagen på onsdagskvällen på en restaurang fick ställas in liksom strandfesten på kvällen för 400 personer. Restaurangen, vars ägare var judar, portförbjöd Lars von Trier och hans sällskap.

Filmvärldens störste provokatör

Lars von Trier tycks ha ett närmast tvångsmässigt behov av att provocera sin omgivning. ­

Här är några exempel.

1991 vann han ett pris i Cannes för ”bästa teknik” för filmen ”Europa”, men vägrade ta emot priset eftersom han inte ansåg sig vara någon tekniker. I stället skickade han upp en av sina filmtekniker för att ta emot priset. Senare förklarade han att ”Vi vill tacka dvärgen (den kortvuxne juryordföranden Roman Polanski) och de andra i juryn för priset.”

1998 presenterades filmen ”Idioterna”. von Trier behövde inte säga så mycket. Med utvecklingsstörda och gruppsex väckte filmen i sig tillräcklig uppmärksamhet.

2000 vann han pris i Cannes för filmen ”Dancer in the dark” efter en jobbig inspelning där bland andra den isländska sångerskan Björk var med och även komponerat musiken. Efteråt erkände han att det varit vissa problem med samarbetet.

2003 visades ”Dogville” som är hans personliga tolkning av egoismen i USA- som han då inte besökt. ”Jag har inte haft något skäl att åka dit”, förklarade han.

2005 visades ”Manderlay”, del två i trilogin om USA. Om George W Bush sade han att han var säker på att presidenten drömde om att bli piskad av sin utrikesminister Condoleezza Rice.

2009 var det filmen ”Antichrist” som visades i Cannes. Då förklarade han; Jag är världens bästa regissör. Dagen efter fick han ägna mycket tid att försöka förklara vad han menade.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.