Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-08 02:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/lisa-aschan-wahlgrens-varld-ar-min-storsta-inspirationskalla/

Film

Lisa Aschan: ”Wahlgrens värld” är min största inspirationskälla

Lisa Aschan Foto: Anette Nantell

Hon vann en Guldbagge för sitt laddade debutdrama ”Apflickorna”. Nu är Lisa Aschan tillbaka med en stökig, romantisk komedi som blandar humor och allvar.

Historien: Niki (övertygande gestaltad av Sanna Sundqvist) är en svårt kaotisk trettiofemåring i en livssituation mer typisk för röriga tjugo-någonting-åringar. Det är en vardag av sömnpiller, ljumma kondomer, Tinderkollar och kaos.

Läs mer: Singelsex och närhetsskräck i ”Ring mamma!” 

Niki är stökig.

– Verkligen - det var väldigt kul att skapa en sådan karaktär som är ett fullblodsproffs på prokrastinering, ler Aschan när DN träffar henne på ett hotell intill Kungliga Operan. 

– Niki har så länge skjutit upp alla stora beslut i livet, men är samtidigt impulsiv och superrädd för konflikter: ”Ska jag skaffa barn? Vem ska jag vara ihop med? Ska jag ta tag i min dåliga relation till mamma”. Alla sådana frågor har hon knuffat framför sig, men tvingas nu plötsligt ta tag i allt på en gång.

– Jag tycker väldigt mycket om både Sanna och hennes rollkaraktär. Vi har inte jobbat ihop tidigare, men jag stalkade henne i smyg och hade en väldigt bra magkänsla. Jag förstod snabbt att det skulle bli bra. En underbar sak med henne är att hon verkligen inte är fåfäng och att hon är ett med sin kropp. Hon har varit min musa under hela processen.

Foto: Anette Nantell

Hur skulle du beskriva din nya film? 

– En komedi med mycket känslor.

Fast inte enbart gapskrattig, den rymmer ju också mörkare partier.

– Jo, men de är ju också en del av känslorna. I den amerikanska komeditraditionen så viker de inte undan för känslor utan låter dem gå hand i hand med humor. För mig är det självklart att filmer kan vara sådana, svarar hon. 

”Ring mamma!” är en också en berättelse om tre generationer kvinnor. I fokus står Nikis slutna mamma Sofia (Nina Gunke). Men som livbojar har hennes dotter dessutom kompisen Maggie (Evin Ahmad)  – som drömmer om barn – och sin tonåriga brorsdotter Liv (Julia Corti Kopp) som försöker få kaospiloten Niki att skärpa sig. 

– Liv har den där kloka och sansade mentorrollen som man ofta ser äldre vithåriga män ha i filmer. När jag började skriva manuset visste jag bara att det skulle vara en komedi och tre kvinnor ur olika generationer. Men jag hade ingen idé om hur filmen skulle börja eller sluta utan skrev bara på i sex veckor och hade sedan 150 helt okronologiska manussidor. 

Den som följt den hårdhyllade brittiska dramakomedi-serien ”Fleabag” av Phoebe Waller-Bridge skulle kunna tro att Lisa Aschan inspirerats av karaktären Fleabags jobbiga vardag. Men den svenska regissören har inte ens sett den.

Foto: Anette Nantell

Däremot kanal 5:s ”Wahlgrens värld”. En dokusåpa som följer mormor Christina Schollins, hennes dotter Pernilla Wahlgrens och barnbarnet Bianca Wahlgren Ingrossos härjiga vardagsliv.

– Den är min främsta inspirationskälla för ”Ring mamma!”. Den första säsongen av ”Wahlgrens värld” visades precis när jag började skriva manuset till min filme. Jag tittade på den varje vecka, den är ganska lik ”Ring mamma!” på det sättet att den handlar om just tre generationer kvinnor, påpekar hon. 

– I ”Wahlgrens värld” är kvinnorna också nära varandra och vill nå varandra, men man märker att det är småsaker som skaver mellan dem. Den serien har varit en jättestark upplevelse för mig, betonar hon och tillägger han hennes film är personlig, men inte självbiografisk.

Den amerikanska språkforskaren Deborah ­Tannen beskriver i sin uppmärksammade bok ”Den där kan du väl inte ha? - att förstå hur mödrar och döttrar samtalar” (2007) hur komplexa relationen mellan mödrar och döttrar ofta är. Inte minst för att deras samtal ofta rymmer många underliggande budskap och att både det positiva och negativa ofta förstärks, menar Tannen.

Foto: Anette Nantell

– Jag har läst den boken, jag har velat bygga hela min film kring den där omöjliga ekvationen av att alla föräldrar väntar på ett tack från sina barn och barnen väntar på ett förlåt. Varenda scen är byggd utifrån att en person kommer in och vill ha någonting och den andra personen vill ha något helt annat. Sådana möten skapar komiska situationer.

– Jag tror det där handlar om att man som mamma kanske speglar sig i sin dotter. Man vet vad det innebär att vara flicka och försöker hjälpa sin dotter, men hur just den viljan kan stjälpa mer än att hjälpa, konstaterar hon. 

– Nikis mamma vill ju väl, men det går inte som hon hade tänkt sig. Det var viktigt för mig att det inte skulle bli en skildring av ett stackars barn med en elak förälder utan att filmens mamma Sofia var nyanserad och en hel människa.

Fyra låtar i soundtracket till ”Ring mamma!” är skrivna av den Grammisnominerade musikern El Perro del Mar, artistnamn för Sarah Assbring. 

– När jag skriver brukar jag lyssna på samma låt på repeat varje dag och då spelade jag Sarahs Prince-cover ”I would die 4 you” och ”Change of heart” och frågade sedan henne om hon ville skriva några låtar till filmen, berättar Lisa Aschan.

Hon förberedde sig inför inspelningen genom att bland annat gå en kurs i stand up i Los Angeles.

– Jag ville ha fler verktyg för att skriva och regissera humor och förstå vad som funkar och inte funkar i samspel med publiken. Den erfarenheten av hur man bygger upp scener och skämt har varit jätteviktig för mig. Jag har nog blivit lite hooked på att få folka att skratta nu.

Du har hittills gjort fyra kortfilmer, tv-serien ”Thea & leoparden” och tre – väsenskilda – långfilmer ”Apflickorna” (2011), ”Det vita folket” (2015) och nu ” Ring mamma!” (2019).  Kan du ändå se något som återkommer i dina berättelser?

– Ja, att jag gillar tjejer. Jag känner väldigt starkt att jag har hittat hem med den här filmen – jag tror att jag kommer att stanna kvar i denna genre och att det här kommer bli en trilogi, svarar hon.

– Jag har aldrig tidigare haft så här kul på jobbet.