Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Film

”Moonlight”-skaparna på Guldbaggejakt i Stockholm

Oscarsprisade filmen ”Moonlights” fotograf James Laxton och producent Adele Romanski är i Stockholm för Guldbaggegalan.
Oscarsprisade filmen ”Moonlights” fotograf James Laxton och producent Adele Romanski är i Stockholm för Guldbaggegalan. Other: FayesVision/WENN.com

”Moonlight”-producenten Adele Romanski och filmfotografen James Laxton gästar årets Guldbaggegala på Cirkus i Stockholm. På måndag kväll hoppas de att deras Oscarsvinnare också ska få ta emot bagge för bästa utländska film. 

För snart ett år sedan fick Adele Romanski sin första Oscarsstatyett efter den kanske största skandalen i Hollywoodgalans historia. Förvirringen var total när veteranstjärnorna Warren Beatty och Faye Dunaway först öppnade kuvertet och annonserade ”La la land” som bästa film. ”La la land”-gänget hann inte börja med tacktalen innan det visade sig att Warren Beatty hade fått fel kuvert – den verkliga vinnaren var Barry Jenkins ”Moonlight”.

 att Warren Beatty hade fått fel kuvert – den verkliga vinnaren var Barry Jenkins ”Moonlight”. 

Producenten Adele Romanski äntrade scenen i ett lätt chocktillstånd och svamlade till en början: ”Um, tack? Till Akademin? Jag vet inte vad jag ska säga. Jag är fortfarande inte säker på att detta händer på riktigt…”, öppnade Romanski sitt tacktal innan hon fann sig: ”Jag hoppas att den här filmen inspirerar människor, små svarta pojkar och bruna flickor och andra som sitter där hemma och känner sig marginaliserade.” 

Sedan dess har mycket förändrats för de gamla vännerna från college – Barry Jenkins, Adele Romanski och James Laxton. 

– Ja, Oscarstatyetterna har naturligtvis påverkat oss alla. Förr låg vi lite under radarn. Nu strömmar det in telefonsamtal med olika erbjudanden. ”Moonlight” har öppnat många dörrar. Det är en väldigt trevligt tid, men det kan också ändras på ett ögonblick, så det gäller att njuta medan det varar, säger Adele Romanski. 

Läs DN:s recension av ”Moonlight” 

”Moonlight” har också det högsta snittbetyget bland svenska filmkritiker bland filmer som hade premiär under 2017. Miljontals tittare har gripits av den starka historien om Chiron, en ung och tillbakadragen homosexuell killa, som växer upp med en crackberoende mamma i ett bostadsområde på Miamis skuggsida. Både pjäsförfattaren Tarell McCraney och regissören Barry Jenkins använde av sina barndomsupplevelser i arbetet med ”Moonlight”. 

– Vi försöker fortfarande förstå vilken effekt filmen har haft runt om oss. Nyligen berättade vår produktionsdesigner om en workshop där det kom fram en pojke och berättade att filmen hade räddat hans liv, säger Adele Romanski. 

Under söndagen värmer de upp inför Guldbaggegalan genom att hålla en master class i Filmhuset i Stockholm. 

– Vi kommer att berätta om vår samarbetsprocess som går långt tillbaka i tiden och bygger på total respekt och tillit. Och naturligtvis om hur vi jobbat fram ”Moonlight” som är ett resultat av att vi tillsammans ville göra något som verkligen gick på djupet, säger Adele Romanski när James Laxton bryter in: 

– Manuset till ”Moonlight” knockade mig fullständigt, säger han. Det var något som aldrig tidigare hade gjorts på film, ingen hade närmat sig denna typ av historia på samma sätt. Jag tänkte prata om hur jag försökte hitta rätt ton och känsla i det visuella arbetet, säger James Laxton.

Deras nästa gemensamma film med Barry Jenkins är just färdiginspelad. I december filmades sista scenen av ”If Beale street could talk” som baseras på James Baldwins kärleksroman från 1974.

Scen ur ”Moonlight”.
Scen ur ”Moonlight”. Foto: WENN.com

Precis som förlagan kretsar filmen kring en nyförlovad gravid kvinna i Harlem som försöker rentvå sin man som felaktigt anklagats för våldtäkt. Barry Jenkins skrev manuset i samma veva som ”Moonlight” för fem år sedan. Huvudrollerna spelas av bland andra Stephan James och Regina King. 

– Barry har brunnit länge för att få filma den här historien. Det är en film som handlar om alla de stora frågorna, samtidigt som kärnan är en liten personlig berättelse om ett förälskat par och deras relation till sina familjer, säger Adele Romanski. 

Det var också Baldwins ofärdiga manus ”Remember this house” som låg till grund för Raoul Pecks Oscarsnominerade dokumentär ”I am not your negro”. ”If Beale street could talk” är den första spelfilmen som bygger på ett verk av den samhällskritiska författaren som utforskade teman som ras, kön och klass.

– Vi är väldigt glada att vi lyckades få loss rättigheterna eftersom de som vaktar Baldwins verk är mycket återhållsamma, säger Adele Romanski och berättar att premiären är beräknad till i höst.

Ingen av dem har särskilt bra koll på svenska filmer, men både har sett Ruben Östlunds Guldpalmsvinnare ”The square” som också nominerats till sex Guldbaggar. 

– Jag blev väldigt imponerad! Filmen gav mig en känslomässig upplevelse som drabbade mig på ett oväntat sätt. Det var länge sedan en filmskapare hade en liknande inverkan på mig, säger Adele Romanski. 

Hennes partner håller med: 

– Det är en regissör som har total kontroll över hela hantverket, ett filmskapande som är unikt. Han har skapat något som är väldigt starkt, säger James Laxton. 

Det amerikanska radarparet lär inte få mingla med den svenska Guldpalmsregissören som skolkar från Guldbaggegalan för att sitta i en jury på Sundance-festivalen i Park City, Utah. 

På måndag har alltså ”Moonlight” chans att vinna bästa utländska film i konkurrens med Robin Campillos franska ”120 slag i minuten” och Asghar Farhadis iranska ”The salesman”. 

Så… vad ska ni säga i ert tacktal? 

– Haha….

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.