Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 20:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/nicholas-wenno-tittarna-vinnarna-i-mediejattarnas-game-of-thrones-krig/

Film

Nicholas Wennö: Tittarna vinnarna i mediejättarnas ”Game of thrones”-krig

Brian Cox som mediemogulen Logan Roy ”Succession 2”. Foto: HBO Nordic

I höst väntas både Disney och Apple lansera nya strömningssatsningar för att utmana Netflix, HBO och Amazon. Tittarna är vinnarna i mediejättarnas strid, skriver Nicholas Wennö.

Den bistra mediemogulen Logan Roy (Brian Cox) i  HBO-serien ”Succession” har det inte lätt. Förutom att spela ut sina dysfunktionella kids mot varandra måste han krishantera sitt transkontinentala gammelmedia-imperium. Dags att hitta nya överlevnadsstrategier i den digitala eran.

Detsamma gäller för verklighetens mediejättar. Under hösten 2019 kommer den pågående, globala strömningsstriden att trappas upp till ett fullskaligt världskrig.

Enligt uppgifter planerar Disney att lansera Disney Plus den 12 november – en ny strömningstjänst som ska utmana Netflix, HBO och Amazon. Idén är att spänna musklerna genom att erbjuda nya originalserier vid sidan av succéfilmer med egna varumärkesetiketter som Marvel, Pixar och Star Wars.

För att förekomma Disney lär Apple lansera sin egen strömningssatsning redan i slutet av oktober. Redan under det första året satsar Apple svindlande 60 miljarder kronor på eget innehåll – något som på sikt ska göra techjätten mindre beroende av smarta telefoner och datorer. Detta kan jämföras med Netflix som har en årsbudget runt 150 miljarder att lägga på sina cirka 300 originalproduktioner varje år.

Förutom att värva Hollywoodkungen Steven Spielberg och pratshowsdrottningen Oprah Winfrey satsar Apple på storserien ”The morning show” med Steve Carell, Reese Witherspoon och Jennifer Aniston. Enligt uppgifter har varje avsnitt högre budget än sista säsongen av ”Game of thrones” där varje episod kostade 150 miljoner kronor. Planen är att satsningen ska omsätta uppåt 500 miljarder kronor nästa år.

Tjugo år efter att Tony Soprano ledde den moderna tv-serierevolutionen har tittarna fått tillgång till ett fantastiskt utbud som spränger alla tidigare ambitioner och budgetramar. Även om vi inte har sett slutnotan för strömningsvärldens pågående ”Game of thrones”-batalj så har tittarna varit de stora vinnarna – hittills.

Man får ändå förstå att den cyniska misantropen Logan Roy har lätt att hålla sig för skratt.