Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film

Nu är 4 av 10 svenskar på Instagram

Instagram ökar mest.
Instagram ökar mest. Foto: Erkan Mehmet / Alamy

Instagram växer mest av alla sociala medier i Sverige, särskilt bland unga. Bland användare mellan 12 och 15 år är siffran 85 procent. 

I morgon fyller Instagram fem år och förra veckans kliv in i reklamvärlden verkar inte ha skrämt bort några användare. Tvärtom ökar fotoappen i raketfart.

16 procent använde Instagram 2013 – i år har den siffran stigit till 40 procent. Nästan en fjärdedel av svenskarna använder Instagram dagligen. Flitigast är de yngre tonårstjejerna, 12-15 år. Av dessa använder 83 procent Instagram dagligen. I samma åldersgrupp är forumen Snapchat och Kik populära – de används av 81 – respektive 78 procent. 

Statistiken kommer från IIS kommande rapport ”Svenskarna och internet 2015” som släpps i sin helhet i november. Rapporten innehåller även ny statistik över svenskarnas användning av Facebook, Twitter, Linkedin och Snapchat. Totalt intervjuades 3 000 personer från 12 år och uppåt under perioden februari-april 2015.

– Vi ser en tydlig ökning för Instagram, särskilt i de yngre målgrupperna. Men fortfarande saknas de äldre – ju äldre, desto färre på Instagram, säger Pamela Davidsson, statistikansvarig på ISS till DN. 

Varför är det så?

– Många yngre lämnar Facebook för att deras föräldrar har börjat hänga där. Sedan lockas många unga av möjligheten att förmedla ögonblicksbilder på Instagram och Snapchat. Fler äldre kommer säkert att följa efter så småningom, säger Pamela Davidsson.

Samtidigt fortsätter Facebook att öka. Idag är nätverket mest populärt bland svenskarna. 70 procent (68 procent 2014) av internetanvändarna använder Facebook någon gång och hälften gör det dagligen.

– Många har pratat om att Facebook kommer att tappa i popularitet, men vi är inte där än. Nätverket ökar, framför allt i de äldre målgrupperna. Facebook har blivit vårt digitala fikarum där vi håller oss uppdaterade om skvaller, folks födelsedagar och event. Ungdomarna lämnar, men inte helt, säger Pamela Davidsson.

Undersökningen visar även att användningen av Twitter nästan har fördubblats på tre år. Idag använder en av fem internetanvändare.

– Twitter är männens nätverk. Tittar man på vilka som använder Twitter ser vi att det fortfarande är opinionsbildare, journalister och profiler. Unga använder tjänsten kanske främst för att följa idoler och kändisar, snarare än att skriva något själva, säger Pamela Davidsson.

Du har väl inte missat DN på Instagram? Här kan du följa oss.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.