Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-20 19:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/nya-rojar-ralf-filmen-malar-upp-en-mork-bild-av-internet/

Film

Nya Röjar-Ralf-filmen målar upp en mörk bild av internet

Regissören Rich Moore och producenten Clark Spencer var på plats i Stockholm när nya Röjar-Ralf lanserades i Sverige. Foto: Paul Hansen

Röjar-Ralf och vännen Vanilja lämnar arkadhallen och ger sig ut i den kalla cyberrymden i nya filmen. DN:s techreporter Linus Larsson träffade den Oscarsbelönade regissören och producenten bakom "Röjar-Ralf kraschar internet". 

Linus Larsson
Rätta artikel

När ”Röjar-Ralf kraschar internet” börjar har sex år gått sedan handlingen i den första filmen. Det är glatt. Vänskapen, kärleken och arbetsglädjen som ”Röjar-Ralf” från 2012 landade i består. Ralf är lika stor, bullrig och i akut behov av att vara omtyckt. Vanilja von Sockertopp är (Vanellope som hon heter med engelskt ljudspår) lika energisk och galen i bilar. De jobbar på i tv-spelen där de hör hemma. Ralf river hus. Vanilja kör sockerbaserade racerbilar.

Men snart tvingas de båda söka sig ut till ny och okänd mark: Internet, här Disneymässigt gestaltad som en fysisk plats. Google är en skyskrapa. Darknet en mörk källare med suspekta försäljare. Nätreklamen ("banta! hemmafruar!") levereras på skyltar som små män med irriterande röster smäller upp i ens ansikte.

Idén att skicka ut huvudpersonerna på nätet uppstod snabbt efter den första filmen, berättar Rich Moore, en av två regissörer, när DN möter honom tillsammans med producenten Clark Spencer i Stockholm. Det var omkring fem år sedan. Före Cambridge Analytica-skandaler och ryska trollkampanjer. När den allmänna internetdebatten gick i ljusare toner än i dag. 

Men ju mer Rich Moore talade med experter, desto mörkare blev hans bild av nätet. En av dem var Ed Catmull, medgrundare av Pixar och fram till nyligen högsta chef på Disney animation. En pionjär inom digital utveckling sedan flera årtionden med bättre förståelse för teknikfrågor och nätet än de flesta. Han om någon borde älska idén, resonerade regissörerna. 

– Med en legendarisk karriär som datavetare var Ed en av de första vi talade med. Vi trodde han skulle älska att prata om internet. Men han bara fnös: "Det är en enda röra.", berättar Rich Moore i ett rum på Grand Hotel i Stockholm. 

Så fortsatte det. Ju mer erfarna experterna var desto mörkare blev bilden av nätet. Lappat och lagat, aldrig byggt för att koppla upp en hel värld. ”Man borde ha börjat om från början”, fick han höra. Skadliga program, skräpreklam och bluffar. Samtidigt växte frågan om hat och trakasserier på sociala medier. 

– Under det tidiga 2000-talet hade de kanske inte pratat på samma sätt. Då var alla så nyförälskade, säger Moore som vann en Oscar för bästa animation med "Zootropolis" för två år sedan.

Rich Moore. Foto: Paul Hansen

Det internet som Ralf och Vanilja kastas ut i skulle alltså inte vara någon utopi. Men inte heller någon rakt igenom hemsk plats. Där finns både och. Så som – känn nu fruktan – användarkommentarer, ett hemskt rum som Ralf besöker av misstag och får veta att han är värdelös av folk han aldrig har träffat. Ungefär som i ett riktigt kommentarsfält på Youtube. Men filmens internet innehåller också fenomenala möjligheter. 

– Vi vill verkligen inte ge bilden av en utopi, som att allt är bra och att det är en underbar, perfekt plats, säger Rich Moore.

Snarare som en bra rollfigur, med både svärta och älskvärda sidor, fortsätter producenten Clark Spencer.

– Det perfekta är aldrig intressant. Man vill se det som har brister. Ofta talar man om att rollfigurer behöver svagheter, men att själva världen har det gör sig bra. Det betyder att vi kan visa båda sidorna. Vi får inte glömma hur kraftfullt internet är, att det kopplar samman människor över hela världen. Men så finns de som utnyttjar det och ger sig på de svaga och osäkra. Ralf är perfekt att kasta in i en sådan värld, för han är så osäker, säger Clark Spencer.

Om Ralf själv hade fått bestämma hade han nog aldrig rört sig utanför arkadhallen. Livet efter första filmens dramatik är allt han kan drömma om. Vanilja är mer rastlös. När hon väl kastas ut i den nya världen så är det också hon som, till skillnad från Ralf, tar sig an den som ett stort äventyr. Det är tänkt som en spegelbild av hur olika generationer förhåller sig till nätet och till digitala världar. 

– Ralf är generation X, säger Rich Moore och hänvisar till generationen som sträcker sig fram till födelseår i början av 1980-talet. 

– Han litar inte på internet. För hans del kan han gärna vara utan det. Men Vanilja är mer av en millennial. För henne är det bara en möjlighet. Ingenting är läskigt.

Denna skillnad mellan dem blir central för filmen. Samtidigt uppdagas att den blänkande värld de har kastats in i har sina brister och fel. 

Rich Moore beskriver första Röjar-Ralf-filmen som ett nostalgiskt kärleksbrev till 1980-talets arkadspel. ”Röjar-Ralf kraschar internet” är mer kluven till sitt centrala tema. ”Internet är inget att leka med”, som arkadmaskinernas ordningsvakt säger när han spärrar av ingången.

Är det ändå ett kärleksbrev?

– Inte ett kärleksbrev, men en nickning till nätet som en av de största uppfinningarna i min livstid. En respektfull nickning.