Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-19 03:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/pusher-regissoren-utforskar-los-angeles-undre-varld/

Film

”Pusher”-regissören utforskar Los Angeles undre värld

Danske regissören Nicolas Winding Refn visade sin nya tv-serie ”Too old to die young” för festivalpubliken. Miles Teller spelar huvudrollen som polis. Foto: Theodore Wood/TT

CANNES. Mordiska poliser, sadistiska pornografer, elbilsjakter, popballader och undergångsstämning. Dansken Nicolas Winding Refn utmanar festivalpubliken med ett smakprov från sin första tv-serie ”Too old to die young” som har premiär på Amazon i juni. 

– Den stora utmaningen var att bryta ner barriärerna mellan film och det som kallas tv, men som jag vill kalla strömmad underhållning. Alla de här fasta uppfattningarna om hur man berättar i olika medier kändes som ett strypgrepp. Jag ville i stället visa vilka möjligheter som finns när man kan strunta i fasta format, säger Nicolas Winding Refn när han kommer till Cannes för att visa smakprov från sin noir-inspirerade tv-serie ”Too old to die young”. 

”Whiplash”-skådespelaren Miles Teller gör huvudrollen som dubbel­arbetande polis i Los Angeles – ­lagens väktare på dagarna, mordisk hämnare på nätterna.

Med den Amazon-producerade serien återvänder den danska ­regissören till Los Angeles där hans förra film, ”The Neon Demon” (som tävlade i Cannes för tre år sedan), också utspelade sig.

– Alla i Hollywood pratade bara om tv när jag var där och gjorde ”The Neon Demon”. Jag fick idén till en tv-serie om religion och död och fick titeln, som känns som en rolig gåta, i huvudet en gång när vi satt i bilen under inspelningen. Jag ringde Ed Brubaker, som gör fantastiska serieromaner, och utvecklade serien tillsammans med honom, berättar Refn i en hotell­salong ett stenkast från strand­promenaden i Cannes.

Efter en tarotkortseans med den excentriske regissören Alejandro Jodorowskij – som sade att serien saknade kvinnor – så bjöd Refn också in ”Westworld”-författaren Halley Wegryn Gross.

Alla som har följt Winding Refns utveckling efter den socialrealistiska debuten ”Pusher” och dess hektiska nedstigning i Köpenhamns undre värld kommer att känna igen sig. Den 13 timmar långa ”Too old to die young” är en vindlande, våldsam, stiliserad, delvis tålamods­prövande långsam och inte så lite pretentiös moralitet om ansvar, skuld och hämnd.

Det var som att gå i filmskolan igen, jag lärde mig väldigt mycket. Den tydligaste regianvisningen jag fick var att jag skulle stå som John Wayne.

– Jag har gjort 13 timmar film och styckat upp det i lämpliga delar. Det är klart att om man filmar så i hela tio månader, så återanvänder man förstås gamla tricks i sin verktygslåda men jag försökte hitta på nya. Det var till exempel roligt att göra en traditionell biljakt fast med en elbil, ler Winding Refn.

I en av seriens bästa scener flyr Miles Tellers polis genom öknen ­jagad av en mycket förbannad ­elbilsburen pornograf som har blivit störd i sin tillverkning av våldtäktsvideor medan Barry Manilows ”Mandy” rullar på ljudbandet.

På frågan varför han valde att visa avsnitt 4 och 5 (”North of Holly­wood”, ”West of hell”) för Cannes-publiken i stället för början av ­serien, svarar regissören:

– Jag tänkte på det sättet som jag själv och mina barn konsumerar underhållning. Man knappar runt över allt på nätet, på Youtube och olika strömningssajter. Ser jag ­något spännande så stannar jag. ­Genom att låta tittarna hoppa in mitt i serien så ville jag spegla det sättet att titta, känslan av att upptäcka något oemotståndligt som man kanske inte väntat sig, säger Refn som bjöd in tittarna på ett tidigt stadium i serien genom att montera kameror som sände live så att alla kunde få följa den kreativa processen.

Miles Teller i ”Too old to die young”. Foto: Scott Garfield

”Whiplash”-skådespelaren Miles Teller fick tidigt rollen som polisen Martin som extrajobbar åt ett filosofiskt orakel (John Hawkes) som vill ”städa bort” omoraliska människor.

– Jag fick bara läsa första avsnitten men blev fascinerad av Martins dubbla natur, berättar Miles Teller i starkt mönstrad skjorta och liten tangorabatt.

– Jag har aldrig filmat i kronologisk ordning heller. Det var som att gå i filmskolan igen, jag lärde mig väldigt mycket. Den tydligaste regianvisningen jag fick var att jag skulle stå som John Wayne, skrattar Teller som erkänner att han dock avskydde livesändningarna intensivt.

– Jag skulle själv aldrig lägga ut sådana bilder av mig själv. Det var väldigt obekvämt.

Nicolas Winding Refn är skarp i sitt försvar av de många stillastående bilderna och dialogens långa pauser.

– Min mamma var stillbildsfotograf, jag är uppvuxen med fotografi och tycker egentligen att bilder i sig är det mest kraftfulla sättet att kommunicera. Vi försöker alltid få våra barn att vara stilla och koncentrera sig, men för oss vuxna tycks stillhet och tystnad uppenbarligen vara något av det mest skrämmande och obekväma som finns...

Seriens undergångsstämning växte fram i samklang med den politiska utvecklingen i USA. Refn uppdaterade manuset kontinuerligt på nätterna under inspelningsperioden.

– Det började som en slags ”pulp noir”-berättelse men ”Too old to die young” färgas av att jag nog aldrig känt mig lika mycket som en alien som i USA efter president­valet.

Nicolas Winding Refn. Foto: Scott Garfield

 

Läs mer om filmfestivalen i Cannes