Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 11:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/richard-gere-spelar-cynisk-mediemogul-i-ny-tv-serie/

Film

Richard Gere spelar cynisk mediemogul i ny tv-serie

Bild 1 av 2 Richard Gere i rollen som mediemogulen Max Finch i ”Mother Father Son”.
Foto: BBC Studios
Bild 2 av 2 Richard Gere på besök i Cannes för ett år sedan.
Foto: Alamy

Medier, makt och moguler. Richard Gere spelar en cynisk alfahanne i det mörka samtidsdramat ”Mother Father Son” som har premiär på C More den 8 oktober. Wanda Bendjelloul ringde upp filmstjärnan som gör sin första tv-roll på över fyra decennier.

Den amerikanske uppkomlingen och mediemogulen Max Finch (Richard Gere) styr den brittiska tidningen The National Reporter med järnhand. Tidningens dagliga drift har han dock lämnat över till sonen Caden (Billy Howle), en bortskämd slyngel med tvivelaktig moral som snortar sig igenom dagarna på kontoret. Tillsammans med modern och ex-frun Kathryn (Helen McCrory från ”Peaky blinders”) utgör de treenigheten i den nya BBC-serien ”Mother Father Son”. 

Serien skildrar ett Storbritannien i politiskt kaos med starka högervindar och sociala spänningar. Den ger också en ganska mörk bild av dagens medieklimat där journalister som anses illojala med företaget raskt avskedas och publicistiken präglas av känslor före fakta. 

– Min karaktär är en rätt ambivalent alfahanne som inte gillar att följa regler och som har ett ganska dunkelt förhållande till makt. Vad som verkligen fick serien att sticka ut för mig var just att den utforskar den otäcka populism som i dag håller på att breda ut sig över världen, säger Richard Gere på telefon från USA.  

Manusförfattaren Tom Rob Smith (”American crime story”) har byggt Richard Geres rollfigur på en blandning av den typen av fiktiva förebilder man möter i ”Citizen Kane” (1941) och historiska personer som publicisten Joseph Pulitzer. Max är inte bara intresserad av att dominera mediesamtalet i Storbritannien utan försöker också att skaffa sig inflytande på andra kontinenter. 

Richard Gere och Billy Howle i ”Mother Father Son”. Foto: BBC Studios

Han är en pragmatisk affärsman som mycket väl kan tänka sig att uppvakta en populistisk kandidat som seriens Angela Howard så länge det gynnar hans affärer. Detta trots att han tidigare stöttat den sittande premiärministern. Under en gemensam jakt motiverar han ett eventuellt lojalitetsskifte med repliken: ”Tolerans kommer inte att föda människor eller ge dem tak över huvudet. Folk är hungriga och vissa tror att du är mer intresserad av att vinna Nobels fredspris än att ta hand om dem.” 

– Max tycker det är lite kittlande att arbeta med den här populistiska kandidaten trots att hon kanske inte är det bästa alternativet för vare sig landet eller världen, säger han.

Ser vi jorden som en gemensam plats att leva på eller delar vi upp den i små isolerade världar?

Buddisten Richard Gere är privat väldigt engagerad i globala rättvisefrågor och har bland annat uttalat sig till stöd för ett fritt Tibet. De politiska aspekterna var därför något som drog honom till ”Mother Father Son”. 

– Pendeln har svängt i en väldigt mörk riktning och det är samma sak över hela världen. Den globala flyktingsituationen som stöter olika kulturer och ekonomiska klasser mot varandra förvärrar naturligtvis situationen ytterligare. Frågan är ju hur vi ska hantera detta på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Ser vi jorden som en gemensam plats att leva på eller delar vi upp den i små isolerade världar? 

Men serien består inte bara av politiska intriger utan är också en melodram om en familj där dragkampen mellan lojalitet och svek präglar relationen mellan de tre huvudkaraktärerna. När familjen hamnar i en djup kris uppvisar den hårdföre Max plötsligt oväntade sidor som får honom att framstå som något av ett enigma. Med hjälp av tillbakablickar till barndomen ger serien små ledtrådar till grunden för hans komplexa natur. 

Helen McCrory och Richard Gere i ”Mother Father Son”. Foto: Guy Levy/BBC

– Det intressanta med Max är att man aldrig riktigt vet vad han tänker. På ett sätt är han auktoritär samtidigt som han är en man av folket som kommer överens med dem han jobbar med. Han är behaglig och får saker gjorda, vilket ju är kvaliteter vi söker i en ledare. Han vill dock inte bli politiker eftersom han inser att han har större inflytande i sin position som tidningsägare. Det var just dessa motstridigheter i hans personlighet som gjorde det så spännande för mig att utforska honom, säger den numera 70-årige filmstjärnan. 

Gere har en lång karriär bakom sig med en rad bevingade roller som förste älskare; Julian i ”American gigolo” (1980), Zack i ”En officer och gentleman” (1982) och inte minst Edward i ”Pretty woman” (1990), men spelar här en betydligt mer osympatisk maktmänniska. Och trots att Richard Gere har över femtio titlar i sitt cv var det faktiskt över fyrtio år sedan han gjorde en roll i en tv-serie (1976 var han med i ett avsnitt av ”Kojak”). De senaste årens expansiva utveckling på tv-seriefronten menar han är huvudskälet till att han valt att spela rollen som Max. 

Det enda kriteriet för mig när jag väljer roller är att de måste beröra mig på något mystiskt vis, annars blir det omöjligt för mig att arbeta.

– Det är inte längre något stigma att jobba med tv eftersom kvaliteten på tv-manus helt uppenbart har blivit bättre. Numera finns också en större villighet att berätta riktiga historier om verkliga människor, vilket i sin tur har dragit till sig väldigt många talangfulla människor till tv-världen, säger Gere.

Under vår telefonintervju blir det tydligt att han inte är en skådespelare som vilar på lagrarna eller för den skull är särskilt förtjust i att prata om det förflutna. Alla frågor som rör tidigare filmer och roller avfärdar han genast.  

– Allt det där ligger i det förflutna för mig. Jag kommer ihåg jobbet jag lade ner, men det viktigaste i allt kreativt arbete är nuet och inte vad man tycker om det i efterhand. Jag har heller aldrig försökt att bygga någon karriär. Mitt fokus har hela tiden legat på att utveckla min hjärna och mitt hjärta innan jag tänker på det. Det enda kriteriet för mig när jag väljer roller är att de måste beröra mig på något mystiskt vis, annars blir det omöjligt för mig att arbeta. 

”Mother Father Son” har premiär den 8 oktober på C More.

 

Richard Gere och Julia Roberts i ”Pretty woman”. Foto: Touchstone/Kobal/REX

 

 

Läs mer: Tunga Hollywoodarbetare i protest mot italiensk högerextremism