Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 11:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/roy-andersson/

Film

Fina reaktioner på Roy Anderssons ”Om det oändliga” i Venedig

Roy Andersson med skådespelarna Anders Hellström och Tatiana Delaunay. Foto: Alberto Pizzoli/AFP

VENEDIG. Roy Anderssons estetiskt kyliga ”Om det oändliga” får ett varmt mottagande på Lido. Förutom applåder i biosalongerna får den tragikomiska svenska Guldlejonkandidaten också fina recensioner av flera internationella filmkritiker.

Roy Anderssons ”unika varumärke av melankolisk tragikomik skulle till och med få Samuel Beckett att lyfta på hatten”, skriver den europeiska branschtidningen Screen. Deras amerikanska konkurrent, Variety, kontrar med ”Kort, bitterljuv och utsökt hopfantiserad” och skriver vidare: ”Roy Anderssons senaste samling av bitande existentiella skisser befinner sig på välkänd mark och det är gott så.” 

Brittiska Guardian menar att nya filmen riskerar att kännas som ”en B-sida” av ”En duva...” men delar ändå ut 4 (av 5) stjärnor med motiveringen: ”Det är fortfarande en udda film som inte liknar något annat i tävlingen; en film som får det vardagliga att verka unikt och det banala utomvärldsligt.” Indiewire delar ut näst högsta betyget (A-) med rubriken ”kort och briljant vision av oändligheten”, medan Daily Telegraph tycker att filmen är ”sorlig, söt och alltigenom sublim”.  

”Om det oändliga”. Foto: Studio 24

Filmhistoriens enda svenska Guldlejonvinnare hade kunnat få en mer angenäm återkomst till Lido – fem år efter att Roy Andersson vann med ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”. När han anlände till Lido i måndags fick han lyftas ur vaporetton, taxibåten, med svåra höftsmärtor. På tisdagen tvingades han ställa in intervjuer och mötte världspressen i rullstol – fast med orubbat självförtroende: 

– Jag tycker att jag har gjort en väldigt bra film, säger Roy Andersson. 

”Om det oändliga” är bara 76 minuter lång men bär samma säregna världsunika stil som i trilogin med ”Sånger från andra våningen”, ”Du levande” och ”En duva satt…” som alla klockar in på 90 minuter. 

– Bra filmer ska ha två olika sidor, sa Roy Andersson och började än en gång hylla en gammal favoritfilm – Vittorio De Sicas neorealistiska klassiker ”Cykeltjuven”. 

– Den är både sorgsen och grym, men den är också vacker för att den är så sann. För mig ska konst alltid vara sann, kombinera medkänsla och sanning, säger Roy Andersson som tvingades ställa in alla intervjuer med svensk press för att komma i form inför tisdagskvällens galapremiär.

”Om det oändliga”. Foto: Studio 24

På välkänt manér fortsätter den säregne regissören att utforska den mänskliga existensen med hjälp av minutiöst genomarbetade men fristående tablåer. De enda två lövtunna handlingslinjer som kan urskiljas i den nya filmen är en medelålders man som fortfarande är avundsjuk på sin medelmåttiga men framgångsrika klasskompis Sverker Olsson. Den andra kan liknas vid en burlesk och absurd uppdatering av Bergmans ”Nattvardsgästerna”, om en förtvivlad präst som tappat sin tro. 

– Jag vill göra bilder som människor inte kan gömma sig i. Man skulle kunna kalla det för ett ljus utan nåd, säger Andersson som alltid inspirerats av den amerikanske konstnären Edward Hopper. 

– Hans målningar var väldigt personliga, inte minst när det gäller motiven och hur han ramade in dem. 

Den 76-åriga svenska regissören tävlar bland annat mot Noah Baumbachs ”Marriage story”, Todd Phillips ”Joker”, Roman Polanskis ”J’accuse” och Atom Egoyans ”Guest of honour”. Guldlejonet och övriga priser delas ut på lördag kväll i paradbiografen Palazzo del Cinema.