Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-09 07:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/sex-synd-och-lagloshet-i-hollywoods-dromfabrik/

Film

Sex, synd och laglöshet i Hollywoods drömfabrik

Bild 1 av 12 ”The public enemy” (”Samhällets fiende”) med Mae Clark och James Cagney, 1931.
Foto: The Legacy Collection/insight me
Bild 2 av 12 ”The divorcee” (”Mannens moral – och kvinnans”) med Norma Shearer och Chester Morris, 1930.
Foto: Courtesy Everett Collection
Bild 3 av 12 ”Christina” med Greta Garbo, 1933.
Foto: Courtesy Everett Collection/IBL
Bild 4 av 12 ”Wonder-bar” (”Under-bar”) med Al Jolson, Dick Powell och Dolores del Rio, 1934.
Foto: Courtesy Everett Collection/IBL
Bild 5 av 12 ”Baby face” (”En farlig kvinna”) med Barbara Stanwyck och Douglass Dumbrille, 1933.
Foto: SNAP/REX
Bild 6 av 12 ”Taxi!” (”Storstadens marodörer”) med James Cagney, 1932.
Foto: Courtesy Everett Collection
Bild 7 av 12 ”Night nurse” med Barbara Stanwyck och Ben Lyon, 1931.
Foto: Courtesy Everett Collection
Bild 8 av 12 ”Design for living” (”Oss gentlemän emellan”) med Fredric March, Miriam Hopkins och Gary Cooper, 1933.
Foto: Courtesy Everett Collection
Bild 9 av 12
Foto: SilverScreen / Alamy
Bild 10 av 12
Foto: Courtesy Everett Collection/IBL
Bild 11 av 12
Foto: Courtesy Everett Collection
Bild 12 av 12
Foto: Courtesy Everett Collection/IBL

I luckan mellan det skandalomsusade 20-talet och Hollywoods självcensur, den så kallade produktionskoden, uppstod under några år en filmisk frizon: en fascinerande guldålder för frispråkig och feministisk film.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in