Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Film

Stjärnduo gör film av bästsäljaren ”Britt-Marie var här”

Pernilla August spelar titelrollen i ”Britt-Marie var här” efter Fredrik Backmans ­bästsäljare, kan Filmfredag berätta. Regissören Tuva Novotny vill hitta ett tonläge som ligger ­någonstans mellan ”Mamma mia!” och ”Min pappa Toni Erdmann”.

Den rättshaveristiska surgubben Ove har gjort succé på bioduken. Nu är det dags för den passivt aggressiva gnällkärringen Britt-Marie att göra sig redo för sin ”close-up”.

I april börjar inspelningen av Tuva Novotnys filmatisering av ”Britt-Marie var här” efter Fredrik Backmans roman som hittills har sålts i närmare en halv miljon exemplar.

– Det är ett väldigt rörande och upplyftande drama om en 60-plus-kvinna, om nya chanser i livet, en historia om att det aldrig är för sent att börja leva. Jag började grina av tanken på att jag aldrig tidigare har sett en sådan här film, säger Tuva Novotny, den svenska skådespelaren och regissören som sedan många år tillbaka har sin bas i Köpenhamn.

Passande nog sitter hon tillsammans med danskkramaren Pernilla August i mötesrummet ”Köpenhamn” på SF Studios i centrala Stockholm. Samma produktionsbolag ligger också bakom Hannes Holms Oscarsnominerade ”En man som heter Ove” som sålt smått ofattbara 1,7 miljoner biobiljetter bara i Sverige.

– Mmm … man kan ju få prestationsångest för mindre, ler Tuva Novotny. Samtidigt har vi en enorm draghjälp av Ove så klart, men vi vill ju skapa vårt eget verk. Det finns ofta förutfattade idéer både kring att filma romaner och hur svensk film ska se ut. Men vi ska ta i från tårna och försöka göra något annorlunda. Det är både en skön och tuff utmaning.

Författaren Fredrik Backman har gett henne fria händer tillsammans med den svensk-tyska manusförfattaren Maria von Heland.

Precis som i den varmhjärtade förlagan kretsar filmen kring den 63-åriga Britt-Marie, en osynlig hemmafru som hastigt bryter upp efter ett 40-årigt äktenskap sedan det uppdagats att hennes man har bedragit henne.

Hon får en flygande nystart på livet när hon får ett tillfälligt vikariat på ungdomsgården i hålan Borg, en multikulturell avfolkningsort som slagits i spillror efter finanskrisen – det enda som finns kvar är ­pizzerian och fotbollen. Precis som Ove så är Britt-Marie en frustrerad och fördomsfull ordningsfascist som tinar upp i mötet med det nya Sverige.

– Vi har pratat om ”Min pappa Toni Erdmann” när det handlar om att skildra relationer, och ”Mamma mia!” för att den filmen har något väldigt lustfyllt och ljust över sig. Även om glesbygdsfrågor och invandrarpolitik finns där i bakgrunden så kommer vi mest att röra oss på ett existentiellt plan, säger Tuva Novotny, vars främsta förebilder är regissörer som Terrence Malick och Paul Thomas Anderson.

För Tuva Novotny var Pernilla August i det närmaste ett krav för att hon skulle ta sig an projektet.

– Pernilla är ”the one and only”. Det krävs en superelastisk och organisk skådespelare med en känsla för både humor och drama för att bära en sådan här roll. Det finns ­ingen annan som har samma omfång som Pernilla. Ett rent egoistiskt val, förklarar Tuva Novotny.

Pernilla August har länge drömt om att få gå in i tantrollen.

– Min första tanke var: ”Vad ­roligt att äntligen få göra en tant … men vänta nu ... vi är ju nästan lika gamla”, haha. Så jag kommer nog att hitta likheter med Britt-Marie, vår mission är ju att alla ska kunna identifiera sig med denna fantastiska rollfigur, säger Pernilla August

Tuva Novotny fyller i:

– Det är sällan man ser en roll som går att relatera till så många olika generationer. Tantbegreppet är ju ganska överspelat och uppluckrat i dag. Att vara tant i dag handlar inte så mycket om ålder som att vara fast i gamla invanda mönster, det spelar ingen roll om man är 25, 55 eller 75, säger Tuva Novotny.

Pernilla August har en öm blick på sin rollfigur:

– Hon är en blyg, rädd, blockerad och väldigt osäker människa som plötsligt skjuter ut sig från äktenskapet – och hittar sig själv. Plötsligt vågar denna spröda lilla person låta sig bli uppbjuden på dansgolvet – hennes utveckling är så jäkla vacker att jag ryser, säger Pernilla August och flashar gåshud på underarmen.

Foto: Lisa Mattisson

Under de senaste åren har hon mest ägnat sig åt att regissera filmer som ”Den allvarsamma leken”, danska tv-serien ”Arvingarna” och kortfilmen ”Scener ur natten” som ingår i kortfilmsprojektet ”Bergman revisited”.

– Jag njuter av att få spela igen, det är så mycket roligare sedan jag började regissera. Lyxen att bara få koncentrera sig på en tårtbit. Det var också länge sedan jag fick göra en lika genomgripande rollfigur som Britt-Marie, säger Pernilla August.

På ett omvänt sätt gillar Tuva Novotny att befinna sig bakom ­kameran. Hon har tidigare regisserat avsnitt av tv-serier som ”Dag” och ”Lilyhammer” och kommer med norska långfilmsdebuten ”TEA” senare i år.

– Jag gillar det här växelbruket. Det ena befruktar det andra. Som skådespelare vet man ju också hur andra skådespelare mår och tänker. Trygga skådespelare blir alltid bättre, egentligen är det ganska enkelt, säger hon och ler mot Pernilla August:

– I’ll take care of you, baby!

Både är rörande överens om att det behövs fler kvinnliga historier som också berättas av kvinnor.

– Metoo-vågen har röjt vägen och skapat en enormt skön miljö att jobba i för kvinnor. Men, som Natalie Portman sade på Golden globe-galan, så handlar det också om urvalsprocessen. Hur mycket vi kvinnor än skriver, producerar och regisserar, så finns det fortfarande en urvalsprocess som är extremt snäv, säger Tuva Novotny.

Pernilla August menar att det också handlar om en form av ­åldersdiskriminering.

– Kvinnor tar längre tid på sig att komma till registolen, föder barn och är hemma, medan grabbar tar för sig genast. Men visst, vi måste också bli bättre på att greppa stafettpinnen och ta för oss, berätta våra historier och inte vänta på att andra ska göra det åt oss, säger August.

Förra veckans Golden globe-gala blev en hyllningsmanifestation till Metoo och kvinnliga berättelser, däribland ”Three billboards outside Ebbing, Missouri”, ”Big little lies”, ”The handmaid’s tale” och Greta Gerwigs rosade uppväxtdrama ”Lady Bird” med Saoirse Ronan.

Är Britt Marie en äldre version av ”Lady Bird”?

– Haha, kanske det. På Golden globe-galan tackade Greta Gerwig sin hemstad Sacramento för att den gett henne ”rötter och vingar”. När vi möter Britt-Marie i början av filmen saknar hon ”rötter och vingar”, men samhället Borg ger henne det. Och vi kommer att älska henne hela vägen, säger Tuva Novotny.

 

”Britt-Marie var här”

Baseras på Fredrik Backmans roman med samma namn. 

Regisseras av Tuva Novotny och produceras av Gustaf Oldén och Nicklas Wikström Nicastro för SF Studios. Pernilla August spelar huvudrollen. Just nu pågår arbetet med rollbesättningen. Fotograf är Jonas Alarik (”Korparna”), scenograf Catarina Nyqvist Ehrnroot, kostyv Kicki Ilander. 

Spelas in i Göteborg i april och maj. 

Premiär är beräknad till december 2018. 

 

Tuva Novotny

Född 1979 i Stockholm, uppvuxen i Arvika i Värmland. Bor i Köpenhamn. 

Har spelat i filmer som ”Den osynlige”, ”Jalla jalla”, ”Smala Sussie”, ”Bang bang orangutang”, ”Bröllopsfotografen”, ”Dag och natt”, ”Anonym identitet”, samt tv-serier som ”Dag” och ”Nobel”. Vann en dansk Robert för sin roll i Tobias Nyholms ”Krigen” 2016 och har nominerats ytterligare fyra gånger. Spelade Mariana Simionescu i ”Borg” som nominerats till tio guldbaggar. Har regisserat avsnitt av tv-serierna ”Dag” och ”Lilyhammer”, samt långfilmen ”TEA” som har premiär senare i år. 

 

Pernilla August

Född 1958 i Stockholm. Slog igenom i Ingmar Bergmans ”Fanny och Alexander”. Har även spelat i filmer som ”Den goda viljan”, ”Demoner”, ”Enskilda samtal”, ”Star wars”, ”Offer och gärningsmän”, ”Om jag vänder mig om”, ”Miss Kicki”, ”Call girl" och ”Arvingarna”. 

Utsågs till bästa kvinnliga skådespelare för ”Den goda viljan” i Cannes 1992 och på Guldbaggegalan 1993.

Vann en guldbagge för bästa regi med ”Svinalängorna” som också utsågs till bästa film på Kritikerveckan i Venedig. Har även regisserat ”Den allvarsamma leken” och prisbelönta danska tv-serien ”Arvingarna”. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.