Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Film

Stort sug när HBO lanserar sig på svenska marknaden

Det amerikanska tv-bolaget HBO satsar på Norden. Sverige har stuckit ut i marknadsundersökningarna.

– Vi har förmånen att etablera oss på en marknad där vi redan har ett väldigt starkt varumärke, säger HBO:s vice-vd Bob Zitter.

Nyligen berättade såväl det tv-bolaget HBO som den stora amerikanska film- och tv-tjänsten Netflix att man etablerar sig i Sverige. När tittandet flyttar från den traditionella tv:n ut på nätet öppnar det möjligheter för nya aktörer – både svenska och utländska – att konkurrera om tittarna.

HBO:s nordiska satsning presenterades på elektronikmässan IFA i Berlin. HBO tänker låta de nordiska tv-tittarna ta del av bolagets hela utbud för runt 100 kronor i månaden. Från oktober ska de nordiska tv-tittarna kunna prenumerera på HBO och man ska kunna ta del av utbudet på alltifrån vanliga tv-apparater till mobiltelefoner.

Bob Zitter har varit med sedan 80-talet och upplevt hur HBO gång efter annan brutit ny mark i tv-världen. I slutet av 90-talet skapade HBO en trend som håller sig än – de smarta, välgjorda tv-serierna.

Genombrottet kom med ”Sex and the city” och ”Sopranos”, framgångsvågen rullar vidare med fantasyserien ”Game of thrones” och vampyrerna i ”True blood”. Bob Zitters egen favorit är ”Newsroom”.

– Den främsta orsaken till våra framgångar är att vi utvecklats genom att försöka förstå konsumenterna. Varje månad avgör de med sina prenumerationer om de vill ge oss fortsatt förtroende, säger han.

Det kunde låta som ett recept för menlös ”trivsel-tv”. Det får Hervé Payan, vd för HBO Nordic, att gripa in i samtalet.

– Våra kunder har gett oss ett väldigt tydligt budskap, de vill inte ha mainstream, säger han.

Payans medarbetare har undersökt den nordiska marknaden utan och innan och Sverige utmärker sig.

– HBO får betyget ”bäst i klassen” samtidigt som bredbandspenetrationen är hög och svenskarna är öppna för ny teknik, säger Hervé Payan.

Piratkopieringen är också utbredd i Sverige. HBO har redan många gratiskunder i landet.

– Jag är ansvarig för strategin mot piratkopiering och våra undersökningar pekar på att få något gratis inte är det primära. Det allra viktigaste är att kunna se något så fort det är tillgängligt, säger Bob Zitter.

Legala HBO-kunder ska därför kunna se nya avsnitt i textat skick så fort de sänts i USA – dessutom får de tillgång till hela arkivet och kan se avsnitt eller hela serier som de missat.

– Vi tror att det ska bidra till att minska piratkopieringen, säger Bob Zitter.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.