Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film

Svensk filmhöst med politik i fokus

Klas Östergrens ”Gentlemen” blir en av höstens stora premiärer.
Klas Östergrens ”Gentlemen” blir en av höstens stora premiärer. Foto: Claudio Brecsiani/TT

Kanske är det på grund av valåret. Eller så beror det på vad man brukar kalla tidens anda. Men redan från Filminstitutets vd:s Anna Serners öppningstal vid presentationen av årets svenska höstpremiärer, där hon poängterar att kultur sällan står högst på politikers och väljares priolistor, så blir den politiska fyllningen kännbar även i repertoarens innehåll.

Från Björn Afzeliusdokumentären "Tusen bitar" till gräsrotsaktivismen i "Jag är fan en panter" eller regissören Göran Hugo Olssons (dubbelaktuell med "Om våld" och som producent till Alexandra Dahlström-regisserade "All we have is now") upprop att det dokumentära berättandet måste bli mindre passivt.

Den andra saken man kan konstatera är att det är en av de tyngsta, mest namnkunniga, filmhöstarna på länge. Inte mindre än tre av höstens filmer kommer till exempel att tävla på filmfestivalen i Toronto.

Om man, som Filminstitutet, retroaktivt inkluderar den gångna helgen i höstsäsongen, innebär det alltså nya filmer från Ruben Östlund, Ella Lemhagen, Roy Andersson, Ulf Malmros, Colin Nutley, Rainer Hartleb, Mikael Marcimain – än mer respektingivande ställt mot att en tredjedel av startfältet har debutanter som upphovspersoner.

Marcimains "Gentlemen", filmatiseringen av Klas Östergrens roman (som även skrivit manus), är troligtvis höstens mest omsusade premiär. Hela projektet behandlas av de inblandade som en superlativsladdad zon man närmar sig med största möjliga vördnad: "Jag har försökt att inte klanta mig", säger regissören själv om adaptionen, medan Sverrir Gudnason i rollen som Leo Morgan tydligt understryker att han känner "ett ansvar att leverera".

En annan romanfilmatisering i höst är Hans Koppels "Medicinen", där Colin Nutley regisserar Helena Bergström som med hjälp av medicinexperiment lyckas bryta gamla beteendemönster och förvandlas från panelhöna till närmast pyrotekniskt passionerad.
"Camelen", en dokumentär om Sveriges Radios vattendelande utrikeskorrespondent Cecilia Uddén, blir en världspolitisk berättelse genom intervjuerna med verklighetens människor i Mellanöstern, något som "kanske hjälper oss att ändra vår syn på världen", för att citera presentationsmaterialet.

Lika påverkansbenägen är "Jag är fan en panter". I skuggan av kravaller och en medierapportering där förorten närmast tycks skild från samhället, handlar dokumentären om den motståndsrörelse som vuxit fram i Biskopsgården i Göteborg: en Svarta Pantrarna-inspirerad organisation som kräver delaktighet i beslut som tas av politiker och tjänstemän. Enligt upphovsmakarna är målet att den vita medelklass som tittar ska känna, "Shit, jag måste gå och rösta för en mer rättvis fördelningspolitik".

Fler nävar knyts i "Tusen bitar", som är så utlämnande i sitt berättande om Björn Afzelius att den förhindrade nattsömnen hos producenten Magnus Gerttén: "Om kvälls- eller skvallertidningarna fick tag i samma material som vi har skulle det bli något helt annat". Säkerligen har vi även en långtidsparkerare på Svensktoppen med Lalehs nyinspelade ledmotiv, en cover på titellåten.

Av trailerns glimtar av impulsbefriad konsumtion och donationer till gatutiggare i Ella Lemhagens nyfilmatisering av Max Lundgrens magirealistiska ungdomsroman "Pojken med guldbyxorna", ryms det politiska även här. Lemhagen säger själv att romanens teman från 1976 om solidaritet, girighet och egoism är än mer aktuella i dag än då det begav sig.

Och så har vi Roy Andersson, som med "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron" lyckas knyta ihop Karl XII med två kringresande försäljares vardag.

Att det politiska motivet präglar kulturutbudet hösten 2014 är med andra ord tydligt. Huruvida det kulturella i sin tur ger eko i politiken ges facit senare under terminen.

Fakta: Höstens premiärer

"Camelen" (regi: PeÅ Holmquist, Suzanne Khardalian), 22 augusti.

"Medicinen" (regi: Colin Nutley), 29 augusti.

"Krakel Spektakel" (regi: Elisabet Gustafsson), 5 september.

"Tusen bitar" (regi: Lennart Ström), 5 september.

"Remake" (regi: Andreas Öhman), 11 september.

"Jag är fan en panter" (regi: Leo Palmeståhl, Anders Rundberg, Jennifer Jerez), 13 september.

"Pojken med guldbyxorna" (regi: Ella Lemhagen), 26 september.

"Jag ser dig" (regi: Sylvelin Måkestad), 29 september.

"Tänk om..." (regi: Linda Hambäck, Marika Heidenbäck), 3 oktober.

"Långt från Jordbro" (regi: Rainer Hartleb), 10 oktober.

"Hallonbåtsflyktingen" (regi: Leif Lindblom), 10 oktober.

"American burger" (regi: Bonita Drake, Johan Bromander), 17 oktober.

"LasseMajas detektivbyrå. Skuggor över Valleby" (regi: Walter Söderlund, Pontus Klänge), 17 oktober.

"All we have is now" (regi: Alexandra Dahlström), 24 oktober.

"Vive la France" (regi:Titti Johnson, Helgi Felixson), hösten.

"En duva satt på en gren och funderade på tillvaron" (regi: Roy Andersson), 14 nobember.

"Tjuvarnas jul. Trollkarlens dotter" (regi: Per Simonsson, Stefan Roos), 14 november.

"Tiden är en dröm, del 2" (regi: Jan Lindqvist), 21 november.

"Flugparken" (regi: Jens Östberg), november/december.

"Gentlemen" (regi: Mikael Marcimain), 5 december.

"Sune i fjällen" (regi: Gustaf Åkerblom), 19 december.

"Micke och Veronica" (regi: Staffan Lindberg), 25 december.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.