Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Film

SVT-profilen får sparken

Peter Pluntky och Fabian Bengtsson i reklamfilmen.
Peter Pluntky och Fabian Bengtsson i reklamfilmen. Foto: Skärmdump från Sibas reklamfilm
Leksaks- och teknikexperten Peter Pluntky i SVT:s ”Antikrundan” kritiserades hårt internt efter sin medverkan i en reklamfilm. Nu har SVT beslutat att inte förnya Peter Pluntkys kontrakt.

Pluntky har varit med i ”Antikrundan”, ett av SVT:s populäraste program med cirka två miljoner tittare, sedan premiärsändningen 1989. Just nu syns han dock i två reklamfilmer för en hemelektronikkedja. Peter Pluntky värderar i filmerna en låtsasantik skylt i en scen som starkt påminner om ”Antikrundan”.

– Vi är jättenoga med att man inte sammanblandar kommersiella företag med SVT. Men han tycks inte förstå allvaret i detta, säger programchefen och ansvarige utgivaren Micael Lekberg.

Efter att ha diskuterat saken med Peter Pluntky på måndagskvällen fattades beslutet att inte kontraktera Pluntky inför nästa säsong.

– Det här är ömsesidigt. Peter är överens med oss om att han inte heller vill fortsätta. Jag kan stryka under att det är jättetråkigt, för Peter Pluntky är en stark profil som har jobbat med oss länge och dessutom har han en stor kunskap om leksaker.

När DN når Peter Pluntky försvarar han sin medverkan i reklamfilmerna. Han såg dem bara som "kul marknadsföring för 'Antikrundan'", berättar han.

–Jag har ingenting emot att leka och larva mig, men jag skiljer på det och på riktigt arbete.

Reflekterade du över vilka konsekvenser din medverkan i reklamfilmerna kunde få?

– Uppriktigt sagt gav jag fullständigt fan i det. Jag är inte riktigt nöjd med hur "Antikrundan" har utvecklats. Det har blivit sämre, banaliserats och avvikit alltför mycket från BBC:s koncept.

– SVT tror inte att tittarna klarar av mer än snuttifierings-tv. Det har blivit för mycket fånerier och clownerier. Programmet har börjat urarta till det burleska.

Pluntky har vid flera tillfällen framfört sina åsikter för SVT:s ledning. Han har bland annat föreslagit att tävlingen "Bra, bättre, bäst" skrotas och att det ska bli mindre fokus på kändisar.

– I stället för att åtgärda de här grejerna så eskalerade allt detta. Det blev mera jönserier och irrelevanta inslag, säger han.

Programledare Anne Lundberg befinner sig på semester i Grekland och har inte sett de aktuella filmerna, men är utifrån sina samtal med ledningen för programmet mycket upprörd över Pluntkys reklamuppdrag:

– Han har inte bett någon om råd eller lov eller meddelat någon utan har bara dykt upp i den här reklamfilmen. Ur mitt perspektiv som journalist är detta helt oacceptabelt och upprörande. Just för att ”Antikrundan” handlar så mycket om folkbildning och kunskapsspridning så måste vi vara objektiva och oberoende. Detta känns botten.

En rad av era experter driver samtidigt egna företag och auktionshus vid sidan av att vara medarbetare i ”Antikrundan”. Hur hanterar ni det etiskt?

– Ska vi kunna göra ”Antikrundan” så måste vi ha de bästa experterna på de olika områdena och dessa jobbar inom branschen, de skulle inte kunna ha koll på marknaden och priserna annars. Museiexperter kan historien bakom sakerna, men inte värderingen. Det vi därför är noga med är att ha med experter från alla auktionshus i programmet och dessutom ett tiotal antikhandlare så vi sprider våra gracer. De få föremål som sedan säljs efter att ha blivit värderade i ”Antikrundan” är vi måna om inte säljs på det auktionshus där den som värderat dessa arbetar.

Vem som kommer att ersätta Peter Pluntky i tv-rutan är ännu inte bestämt.

– Vi jobbar nu på att få tag i en annan person som kan ersätta Peter och de kunskaper som Peter har, säger Micael Lekberg.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.