Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Film

TV 4 ska satsa mer på svenskt

Mer resurser till en digital omställning, och en satsning på riksnyheter och svenska underhållningsprogram. Så ska TV 4 använda pengarna som man sparar in när man lägger ner de den lokala nyhetsjournalistiken.

Det kokar på TV 4. Efter kanalens beslut att lägga ner lokalnyheterna har den interna kritiken varit massiv, särskilt eftersom TV 4 gjorde en vinst på 648 miljoner kronor för 2013. I ett öppet brev har personalen manat ledningen att tänka om. TV 4-profilen Jonas Gummesson har vädjat till Bonnierledningen att sparka TV 4:s vd Casten Almqvist.

Efter att politiker hotat med att minska TV 4:s reklamtid från 12 till 8 minuter per timme har det dessutom florerat obekräftade rykten i branschpressen om att Bonnier överväger att flytta TV 4 utomlands.

I onsdags fattade en enig styrelse på TV 4 beslutet att lägga ner lokalnyheterna, vilket leder till att 140 anställda förlorar jobbet. Samtidigt flyttas 25 lokaljournalister över till den nationella nyhetsjournalistiken, som får en förstärkning.

Nu pekar TV 4:s vd Casten Almqvist ut tre verksamheter som kommer att få ökade resurser som följd av att lokaljournalistiken skrotas.

– För det första är nyheter och journalistik för en nationell publik viktigt att säkra och utveckla. Det andra är vi ska utvecklas i de digitala miljöerna. Där finns publiken och där har vi tyvärr historiskt sett varit underinvesterade de senaste 10 åren. Det tredje är den traditionella programverksamheten som ska bli ännu mer svensk och lite mindre amerikansk, säger Casten Almqvist.

Några konkreta projekt är att nyhetsredaktionen får en ”modern megastudio”, med ökat fokus på interaktivitet. För ändamålet kallar TV 4 in projektledare som byggt studiodekorer för CNN. Grävverksamheten förstärks, framför allt genom utökade resurser till ”Kalla fakta”, men även genom undersökande journalistik med digital presentation. Utrikesmagasinet ”Korrarna” förlängs med en ny omgång. Några av tv-kanalens starka profiler inom nyheter, sport, och traditionell programverksamhet kommer att lanseras på Youtube, Twitter och kan också få egna tv-kanaler. Även näthumor i prenumerationsform är något som diskuteras.

Bakom omställningen till mer digitalt och svenskt ligger en fördjupad krisbild för den linjära tv:ns framtid i Sverige. I höstas tog TV 4 fram en fyraårsplan för digital omställning, men redan under 2014 syns enligt Casten Almqvist indikationer på att tv-tittandet förändrats så hastigt att planen måste tidigareläggas.

– Det är mer bråttom än vi trodde i höstas. Vi ser nu just nu en dramatisk förändring i tv-landskapet när det gäller publikens önskemål och beteende. För fem år sedan räknade vi aktörerna i det svenska medielandskapet till ett tiotal. I dag är de 45. Då inkluderar vi alltifrån kabeloperatörer till traditionella tv-bolag som Kanal 5 och TV 3. Men också de stora nyanlända, framför allt amerikanska bolagen med Google, Netflix och HBO i spetsen. Sverige är sannolikt världens mest konkurrensutsatta tv-marknad, säger Casten Almqvist.

Eftersom konkurrenter som TV 3, Kanal 5, HBO och Netflix i stor utsträckning satsar på amerikanskt innehåll kommer TV 4 i högre utsträckning nischa in sig på svenskt drama, svensk humor, svenska nyheter och svenska underhållningsproduktioner.

– Vi ser en väldigt stor möjlighet att kraftsamla runt nationella berättelser, säger Casten Almqvist.

Stämmer det att TV 4 överväger att flytta verksamheten utomlands om reklamavtalet upphävs?

– Vi har svårt att se logiken i en minskning av antalet reklamminuter. Jag tycker att det låter orimligt att straffa ett bolag som tar ett så tydligt publicistiskt ansvar. Vi planerar alltjämt för att vara ett svenskt bolag och en del av Sverige.

Hur ser du på den massiva interna kritiken där medarbetare rent av kräver din avgång?

– Det är tydligt tecken på att det vi gör är viktigt och berör många. Vi var inställda på att en så här kraftfull förändring också väcker reaktioner.

Tycker du att ni lever upp till idealet om att vara ett privatfinansierat public service-alternativ nu när lokalnyheterna skrotas?

– Den satsningen vi nu gör framåt är ett tydligt tecken på våra höga publicistiska ambitioner. Så ja, vi kommer att fortsätta hålla den fanan högt. Det är därför vi omfördelar resurser.

Kommer initiativet att omfördela resurser från dig eller från högre ort inom Bonnierkoncernen?

– Det är helt och hållet ett initiativ från ledningen på TV 4. Det handlar inte om att öka vinsten för bolaget, utan om att investera i vår framtid, eller om man så vill i vår överlevnad.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.