Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Film

Tv-serien ”Gråzon” utforskar terrorns drivkrafter

Oskar Söderlunds rafflande dramathriller ”Gråzon” vill teckna gråskalorna i kriget mot terrorismen. Tova Magnusson spelar plikttrogen Säpo-agent som försöker stoppa en planerad attack i Skandinavien.

Ett hett tips om misstänkt smuggelgods får Säpo-agenten Eva (Tova Magnusson) att störta iväg till Göteborgs hamn. Efter en stickprovskontroll som spårar ur i blodigt våld hittas en skarpladdad missil bakom en lönnvägg i stål. 

I samma veva blir den danska drönarexperten Victoria (Birgitte Hjort Sørensen) kidnappad i Köpenhamn av den mystiske Iyad (Ardalan Esmaili) som vill pressa henne på hemligstämplad information.  

När det visar sig att ytterligare en missil är på villovägar drar Säpo slutsatsen att Skandinavien hotas av ett planerat terrordåd. 

Detta är upptakten till thrillerdramat ”Gråzon” som just nu kan strömmas på C More. Huvudförfattaren till originalmanuset är Oskar Söderlund som tidigare skrivit manuset till det skruvade gangsterdramat ”Ettor och nollor” i regi av Johan Renck. 

– ”Gråzon” är ett försök att göra något mer komplext kring hela terrorproblematiken som ofta skildras i svart och vitt i medierna, säger Oskar Söderlund. 

– Just för att terrorism är ett känsligt ämne som präglat vardagen i Europa så ville jag pilla i gråzonerna, utforska något komplext och berätta en spännande historia. Jag försökte dels hitta drivkrafterna till varför vissa är beredda att skada oskyldiga människor för sin sak. Dels ville jag berätta om vår egen roll i uppkomsten av av terrorism, vår egen skuld. Sverige är ju per capita en av världens största vapenexportör, medan Danmark deltar aktivt i diverse konflikter i världen, säger Oskar Söderlund.  

Naturliga inspirationskällor har varit serier som ”Homeland”, dess israeliska förlaga ”Prisoners of war” och den politiska thrillern ”Fauda” som skildrar den israelisk-palestinska konflikten från båda sidor. 

– Fast egentligen är jag mest inspirerad av verkligheten och böcker som ”Dirty wars – the world is a battle field” som bland annat handlar om drönarkriget i Mellanöstern, säger Söderlund. 

Till sin hjälp har han också haft ett stort researchteam som bland annat innefattat den tidigare operativa chefen för danska underrättelsetjänsten PET, en krispsykolog, en gisslanförhandlare, en radikaliseringsexpert och en specialist på drönare. 

Obemannade flygfarkoster står också i centrum för ”Gråzon” där den skandinaviska vapenindustrin spelar en avgörande roll. 

– Jag var intresserad av drönare som ett modern krigsverktyg där man avhumaniserat dödandet genom att sitta framför en skärm och trycka på en knapp. Men tematiskt var jag också intresserad av drönare ur ett filosofiskt och existentiellt perspektiv – rollfigurerna är ju också ett slags drönare som allihop som fjärrstyrs av andra krafter i bakgrunden – från Eva till terroristen Iyad, säger han. 

Söderlund hämtade också stoff från ett TED-talk där en tidigare CIA-agent förklarade att all underrättelsetjänst vilar på grunden: ”Everybody thinks they are the good guys”. 

– Jag tror att detta är helt centralt – och det gäller tyvärr även terroristerna. En viktig del av serien är att förstå varifrån Iyads drivkraft kommer ifrån, att han är en människa i sorg, en produkt av någonting som vi bär skuld och ansvar för. De beslut som fattas i Sverige kan få konsekvenser för väldigt många människor.

– Drivkraften är alltså densamma på olika sidor även om målen är annorlunda. Eva har offrat en stor del av sitt privatliv för att hon tror benhårt på det hon gör – och litar blint på det system hon företräder, säger Oskar Söderlund. 

Detta var också något som fick Tova Magnusson att gå igång på sin lite hemliga, plikttrogna och barska Säpo-agent. 

– Jag tyckte att det var spännande att skildra en rollfigur som är ganska vanlig men ändå betalar ett skyhögt pris för sina val. Även om jag kanske inte är så lik henne så kunde jag känna igen mig i hennes totala passion för jobbet, säger Tova Magnusson. 

Till skillnad från den bipolära Carrie och den excentriskt fyrkantiga Saga Norén, länskrim Malmö, så är Eva Forsberg en ganska vanlig kvinna. 

– Ändå finns det många lager inom henne, både privat och professionellt. Jag försökte spela henne med ett slags undertryck – vi ville få fram en dynamik i rollfiguren utan att läcka för mycket information kring henne. Man kan till exempel ana att hon inte har ett okomplicerat förhållande till sin dotter, men man får inte veta så mycket mer om det, säger Tova Magnusson som under de senaste åren även spelat i serier som ”Vår tid är nu”, ”Saknad” och ”Bron”. 

Hennes ingång i rollfiguren i ”Gråzon” har inte gått via andra tv-serier utan snarare genom hennes syster som är polis. 

– Förutom en del praktiska saker kring polisarbete så har vi pratat om utsatthet, priset man betalar och om hur man håller ihop känslomässigt utan att bli förhärdad, cynisk och bitter. Även om min syster inte liknar min rollfigur så har jag fantiserat kring det hon har berättat, säger Tova Magnusson. 

Eva och Victorias handlingslinjer löper parallellt i serien. I slutändan tvingas de båda ompröva sina val, värderingar och hamnar i identitetskris ju mer komplicerad serien blir. 

– Hon har gett all sin vakna tid till en organisation som hon plötsligt börjar tvivla på. När allt börjar krackelera hamnar hon förstås i svår identitetskris. 

Utan att avslöja för mycket så medger Oskar Söderlund att han gillrar en fälla för åskådaren. 

– Ja, om jag ska vara helt ärlig så är det uppbyggd så att man lurar in åskådaren. Victoria kommer att få äta upp repliken ”Tekniken bär inte skulden för krigshandlingar, det handlar om mänskliga beslut”. Victorias resa är också publikens resa – att öppna upp  ögonen för vår roll i det hela.

 

”Gråzon”

Svensk-dansk terrorthriller som kan strömmas på C More, nytt avsnitt varje torsdag. 

Premiär på TV4 i höst.  

På rollistan: Tova Magnusson, Birgitte Hjort Sørensen, Ardalan Esmaili, Johan Rabaeus, Karin Franz Körlof och Joachim Fjelstrup. 

Manuset är skrivet av Oskar Söderlund och Morten Dragsted. För huvudregin står Jesper W Nilson tillsammans med Fredrik Edfeldt och Jörgen Bergmark. 

 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.