Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-25 11:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/vardagligheter-fyllda-av-livet-doden-och-karleken/

Film

Vardagligheter fyllda av livet, döden och kärleken

Bild 1 av 8 Chantal Akerman på plats i Babelsberg studios i Berlin 1995 för inspelning av ”A couch in New York”.
Foto: Carl De Keyzer/Magnum Photos/IBL
Bild 2 av 8 Chantal Akerman
Foto: imago/Manfred Segerer
Bild 3 av 8 Chantal Akerman och Claire Wauthion i ”Je, tu, il, elle” (1974).
Foto: Courtesy Everett Collection
Bild 4 av 8 ”I don’t belong anywhere. The cinema of Chantal Akerman”.
Bild 5 av 8 ”La captive” från 2000 bygger på en del av Prousts ”På spaning efter den tid som flytt”.
Foto: Photos 12 / Alamy Stock Photo
Bild 6 av 8 Mamman i ett Skypesamtal med dottern i ”No home movie” (2015).
Bild 7 av 8 Delphine Seyrig i ”Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce…” (1975).
Foto: Everett Collection / Everett Collection/IBL
Bild 8 av 8 ”Chantal Akerman, from here”, belgisk porträttfilm från 2010.
Foto: Courtesy Everett Collection/IBL

Hon vann inga stora priser, men förändrade filmmediet i grunden och var en stor inspiratör. Jan Holmberg skriver om den feministiska och avantgardistiska ikonen Chantal Akerman.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in