Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Filmrecension: Skurken stjäl varenda scen i ”Black Panther”

Foto: ©Walt Disney Co./courtesy Everett / Everett Collection/IBL, Walt Disney Co./courtesy Everett / Everett Collection/IBL

Fredrik Strage recenserar ”Black Panther”: Den som längtat efter att se Martin Luther King och Malcolm X göra upp med nävarna har en högtidsstund framför sig.

4

Superhjälteaction

”Black Panther”

Regi: Ryan Coogler

Manus: Ryan Coogler & Joe Robert Cole

I rollerna: Chadwick Boseman, Michael B Jordan, Lupita Nyong'o

Längd: 2 tim 14 min (11 år)

 

I filmen ”Space is the place” från 1972 kommer jazzmusikern Sun Ra till jorden i ett rymdskepp. Han landar i Oaklands getto och öppnar en ”utomjordisk arbetsförmedling”, för att värva svarta systrar och bröder till att kolonisera en främmande planet. Sun Ra var en pionjär i den kulturtradition som brukar kallas afrofuturism – en antirasistisk rörelse som blickar mot stjärnorna för att finna mörkhyade människors sanna ursprung.

”Jag är inte verklig. Jag är precis som ni. Ni existerar inte i det här samhället. Om ni gjorde det skulle ni inte behöva kräva samma rättigheter som andra”, säger Sun Ra och slår fast att alla svarta är mytologiska. ”Jag kommer från en dröm som den svarte mannen drömde för länge sedan.”

Läs mer: Så har DN tyckt om alla Marvelfilmer – från ”Iron man” till ”Thor: Ragnarök” 

Ryan Cooglers ”Black Panther” bygger på liknande afrofuturistiska drömmar – och på Marvels superhjälte som introducerades i ”Fantastiska fyran” 1966, samma år som den revolutionära organisationen Svarta pantrarna grundades. I en prolog landar en glödande farkost i Oaklands getto. Den kommer dock inte från rymden utan från Wakanda, en afrikansk nation som låtsas vara fattig men egentligen är långt mer avancerad än andra länder, tack vare reserver av den utomjordiska mineralen vibranium. Wakanda, som aldrig koloniserats och plundrats, är ett paradis fyllt av hemlig, svart teknologi.

Det är irriterande att vissa kritiker utser ”Black Panther” till den första svarta superhjältefilmen.

Titeln Black Panther, Wakandas beskyddare, går i arv mellan rikets kungar. T’Challa ska just dra på sig den svarta dräkten och kliva upp på tronen (efter att hans far mördades i ”Captain America: Civil war”) men dras in i en strid mot vapenhandlaren Klaw och Killmonger, en legosoldat med rötterna i Wakanda.

Den senare spelas av Michael B Jordan som gjorde huvudrollen både i Ryan Cooglers debut ”Fruitvale station” (om Oscar Grant, en ung svart man som sköts till döds av polisen i Oakland, ett av de rasistiska dåd som ledde till Black lives matter-rörelsen) och i samma regissörs Rocky-spinoff ”Creed”. I ”Black Panther” är han så cool som afrosynthfriserad skurk att han stjäl varenda scen från den något tafatte hjälten Chadwick Boseman.

Läs mer: Svenske kompositören om arbetet med storfilmen ”Black Panther”

Som superhjältefilm fungerar ”Black Panther” fint, även om mittpartiet känns mer som ett afrikanskt James Bond-äventyr med tekniska mojänger, casinomiljöer och en alldeles för lång biljakt. Som i de flesta andra Marvelfilmer sabbas vissa actionscener av förvirrande klippning, sterila 3D-miljöer och tv-spelsliknande effekter. Serieimperiets Netflixserier, framför allt ”Daredevil”, ”Luke Cage” och ”Punisher”, är överlägsna långfilmerna.

Det är också irriterande att vissa kritiker utser ”Black Panther” till den första svarta superhjältefilmen. Vågen av Marvelfilmer inleddes ju av ”Blade” 1998, med Wesley Snipes som ”Shaft”-stajlad vampyrjägare. ”Black Panther” är möjligen den första afrikanska superhjältefilmen (om man bortser från att den producerats i USA). För den som bryr sig om normkritik och mångfald är det hur som helst uppfriskande att nästan alla roller spelas av icke-vita. Man har dessutom fått med slipade aktörer som Forrest Whitaker, Angela Bassett och Danai Gurira (hon med samurajsvärdet i ”The walking dead”).

Filmens styrka – förutom de svindlande afrofuturistiska miljöerna – är konflikten mellan Black Panther, som vill ha fred, och Killmonger, som vill använda Wakandas vapen till att utplåna förtryckarna. Den som längtat efter att se Martin Luther King och Malcolm X göra upp med nävarna har en högtidsstund framför sig.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.