Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Filmrecensioner

Filmrecension: ”All inclusive” – en kaosresa exklusive skratt

Helena Lindblad om ”All inclusive”.

2

Dramakomedi

”All inclusive”

Regi: Karin Fahlén

Manus: Daniel Karlsson. I rollerna: Suzanne Reuter, Liv Mjönes, Jennie Silfverhjelm m fl. Längd: 1 tim 33 min (barntillåten). Språk: svenska.

Nej, den här filmen har inget att göra med Hans Gunnarssons täta roman ”All inclusive” där det stora svenska vemodet åker på all inclusive-charter till tropikerna.

Men resa får man göra, både geografiskt och psykosocialt. Det här är en försvenskning av en dansk film med samma titel från 2014. Visserligen en publiksuccé i Danmark men aldrig premiärsatt i Sverige. Man kan tänka sig att Susanne Biers framgångar med ”Bröllop i Italien” – en soldränkt och charmant dramakomedi om en dumpad medelålders kvinna – också var en motor.

”All inclusive” har ett liknande tema, även om jämförelserna inte direkt är till den svenska filmens fördel. Det börjar med en panorering över lämningarna efter en riktigt sunkig efterfest. Lite för gamla, lite för utflippade Tove vaknar upp i panik. Var är passet? Hon ska ju ut och resa.

Läs mer: Åk i väg tillsammans, det är så läkande

Kaoset i Toves singellya visar sig var en bra metafor för hennes mamma livssituation. Ingers kommande 60-årskalas, som skulle firas så trevligt med man och vuxna döttrar på en charterresa, visar sig vara slut innan den ens började. Liksom hennes äktenskap.

”Hon hade hans penis i sin mun”, förklarar Inger darrande läget för slarvdottern när de trots allt är på väg. Henne andra dotter Malin, Toves präktiga antites, är också med på resan och tycker att det är lite för mycket information om pappans otrohet att dela med sig av till ett helt charterplan.

Det är lätt att hålla med. Och det där meningsutbytet är dess värre signifikativt för ”All inclusive”. Här finns inte mycket till undertext när mor och döttrar far i väg till Kroatien, det gäller så väl dialog som personteckningar.

Foto: Nordisk film

De flesta rollfigurerna representerar en ”sort”, snarare än en människa. Oavsett om det är en karriärmamma som säger sig ”bajsa och borsta tänderna samtidigt” enligt ett excelschema, ett struttigt gaypar, en sexuellt frustrerad hemmapappa med bebis på magen och så vidare.

Det är inget fel på idén. Man behöver inte älta om hur underutnyttjade relationer mellan vuxna kvinnor är, till exempel när det gäller mödrar och döttrar, på svensk film. För att inte tala om det heta ämnet syskonrivalitet.

”All inclusive” innehåller några träffsäkra och drastiska scener mellan Inger och hennes döttrar. Det är roligt att se Suzanne Reuter spela skör och ömtålig, tvärtemot sin patenterat sylvassa humorpersona.

Det är också klart avväpnande att det blir gråhåriga Ingers charterromans med en betydligt yngre snubbe som står i fokus. En intressant smärtpunkt i familjen, som dock filmen knappast utnyttjar eftersom döttrarna (Liv Mjönes och Jennie Silfverhjelm) är så upptagna av att spela karikatyrer.

Trist nog är det bara ett par sidokaraktärer (män!) som får ha några mysterier: bartendern (Goran Bogdan från ”Fargo”), som drömmer om ett konstnärsliv, och en mutistisk sörjande änkling (Jonas Karlsson).

Toalett- och kräkshumor eller ”frigörande” superfyllor är inte min kopp te, men här står det klart hur svårt det är att hitta något exklusivt och nyskapande i den typen av humor.

”All inclusive” är dessvärre varken tillräckligt rolig när det är läge, eller tillräckligt vemodig när så krävs, för att man ska kunna rekommendera den som filmiskt resmål.

Se mer:

Tre andra filmer med Suzanne Reuter: ”Yrrol” (1994), ”Ogifta par – en film som skiljer sig” (1997), ”Svensson, Svensson – filmen” (1997).

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.