Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 23:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-alla-vet-en-mustig-och-overtydlig-thriller-utan-spanning/

Filmrecensioner

Filmrecension: ”Alla vet” en mustig och övertydlig thriller utan spänning

Bild 1 av 3 Dramathrillern ”Alla vet” utspelar sig delvis på en mustig bröllopsfest.
Foto: Scanbox
Bild 2 av 3 ”Alla vet”.
Foto: Scanbox
Bild 3 av 3 ”Alla vet”.
Foto: Scanbox

Den iranske mästaren Asghar Farhadis utflykt till Spanien slutar inget vidare. ”Alla vet” med äkta paret Penélope Cruz och Javier Bardem är mustig och välspelad men mest övertydlig och rörig, skriver Jane Magnusson.

Rätta artikel

Spanska Laura (Penélope Cruz) har lämnat sitt hem i Argentina och kommer körande över hemlandets torra slätter med sina två barn. De är på väg till Lauras systers bröllop och facetajmar med Lauras man Alejandro (Ricardo Darín) som var tvungen att stanna hemma. Det är ett samtal fullt av övertydligheter och bakominformation. 

Redan från början känns det som om alla är osäkra på handlingen. Att man måste banka in vem som är vem redan i första minuterna. Tyvärr pågår dessa första minuter i nästan en halvtimme. Jo, jag tittar faktiskt på klockan. Hur länge ska alla säga:

– Hola! Qué tal?

Hela ensemblen presenteras, knyts samman, får en stamtavla och det är väldigt mycket: ”Hej och välkommen, min systers man som jag inte sett på tre år men som flyttat till Tyskland och härligt att du tagit ett banklån och kommit hit i din stulna Mercedes…”

Men Laura är vacker och gamle vännen Paco (Javier Bardem) är cool. Det är många som vittnar om att det fanns en kärlek mellan dem en gång i tiden, vilket man kan se själv genom ypperligt skådespeleri. Bardem börjar liksom svettas när Cruz kommer in i rummet, och hon blir lika darrig som en bakfull Lena Endre när de ses. Inget ont om Endre, och jag har aldrig sett henne bakis – det är bara en darrig liknelse. 

Javier Bardem intervjuad i DN om ”Alla vet” 

Så drar bröllopsfesten igång. Aldrig har jag sett ett så mustigt party! Det är en väldigt lång reklamfilm för Riojavin och spanska korvar. Folk skrattar och dansar som om världen skulle gå under. Ska den det? Det festas i alla rum, på gården. I köket. Jaha, det är en undergångsfilm? Som Lars von Triers ”Melancholia” (2011)? 

”Alla vet”. Foto: Scanbox

Lauras uråldriga pappa festar till och med i en elektrisk stolshiss. Man har verkligen inte sparat på krutet till detta partaj, trots att alla verkar mer eller mindre panka. Vilket är en övertydlig nyckel till det som komma skall. Man har till och med hyrt in en drönare som fotar festiviteterna. Drönaren får väldigt mycket utrymme i filmen. Det måste betyda något.

Sedan går elen.

Jag tänker att äntligen, en timme in, blir detta en skräckfilm. Men så är det inte. Det blir något annat. En form av kidnappningsthriller som tyvärr aldrig rycker tag i mig. Det blir ett väldigt långt velande mellan Laura och Paco. Det som ”Alla vet” i filmens titel är också så övertydligt att jag undrar vad som hänt. Hur hamnade denna film i Guldpalmstävlingen i Cannes 2018?

Den iranske regissören Asghar Farhadi har visserligen bland annat gjort den Oscarsbelönade ”The salesman” (2016). Men detta duger inte. Filmen räddas av skådespelarna – så mycket som de kan. Men ofta känns det som en lång pingpongmatch mellan Laura och Paco. 

Men gillar man spanska bröllop så håller filmen för det. Därtill är Bardem och Cruz gifta i verkligheten – vilket förstås förklarar en del av magin dem emellan.

Se mer. Tre filmer med Penélope Cruz och Javier Bardem: ”Ät mig” (1992), ”Köttets lustar” (1997), ”Vicky Cristina Barcelona” (2008).

Läs fler filmrecensioner i DN.