Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-16 08:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-booksmart-ar-festlig-och-frisprakig-filmfeminism/

Filmrecensioner

Filmrecension: ”Booksmart” är festlig och frispråkig filmfeminism

Beanie Feldstein och Kaitlyn Dever i ”Booksmart” Foto: Francois Duhamel

Förhandshajpade ”Booksmart” lever upp till sitt goda rykte. En festlig, fartig och frispråkig, feministisk komedi som lånar från high school-filmerna men vänder uppochned på den välkända spelplanen.

Den dominanta strebern Molly och den mesiga världsförbättraren Amy är bästa vänner sedan barnsben. Examensdagen i high school närmar sig. De två plugghästarna gratulerar varandra till att de skippat festandet och satsat på studierna. Båda är i god ordning antagna till olika prestigeuniversitet.

Men – och här kommer totalchocken som totalt raserar den präktiga duons överlägsna världsbild – det visar sig att partyprissarna och kalaspinglorna OCKSÅ ska gå på fina skolor. 

Molly och Amy (Beanie Feldstein, Kaitlyn Dever) inser plötsligt att de gjort en grov felbedömning. De har bara har en enda chans att reparera sitt katastrofala festunderskott. Sista natten med gänget, som de egentligen inte ens känner... Eller?

Det är dödsföraktande att försöka uppfinna hjulet på nytt i en genre som high school-filmen, som vänt på varenda sten sedan tidigt åttiotal. ”Booksmart” gör det i alla fall bäst på mycket länge.

Det är som att se en alltför välbekant spelplan, men vars pjäser står på helt nya platser. Alla de klassiska rollfigurer som nördarna, sportfånarna, de snälla tjejerna, skoldrottningarna med flera har oväntade funktioner och krafter. Maktstrukturerna, könsrollerna och delvis även de sexuella identiteterna är i stort sett dekonstruerade.

Vad finns kvar? En drastisk och driftig vänskapskildring där lojaliteten mellan de två barndomsvännerna är allt. Den är aldrig okomplicerad, som det ska vara i en dynamisk relation, men den står hela tiden i fokus.

De två väninnornas problem är inte att de inte är roliga, de är sjukt roliga tillsammans. Scenerna där de kärleksbombar varandras med extravaganta superlativer om kläder och utseenden är komiska pärlor. Deras öppna sexprat är mer snack än verkstad, men betydligt mer frispråkigt än filmens sjuårsgräns egentligen borde tåla. 

Grundtemat handlar om hur mycket mod som krävs för att öppna dörren till det trygga kompisrummet? Kontrasten mellan deras erotiska ordextas och extrema försiktighet när det gäller att våga närma sig andra i verkligheten, är det mest rörande man kan se på på bio just nu. 

Särskilt Amys försök att komma nära skejtartjejen Ryan som hon bara avståndsbeundrat i evigheter trots att hon ”kommit ut” för länge sedan. ”Vad är det du gillar med henne?” frågar Molly misstänksamt. Amy svarar ungefär: ”Hon har ett så gulligt leende, och så verkar hon så fri...”

Den dramatiska nerven i ”Booksmart” är förstås den vilda festkvällen där Molly och Amy söker efter den eftertraktade festen hos Nick, sportfånen som Molly i smyg gillar. Ryan ska också vara där. 

Det blir många bisarra möten på vägen, där ingen egentligen visar sig var den man tror, inte ens lärare och rektorer. Men det som får filmen att verkligen vibrera på ett originellt är scenerna mellan Molly och Amy där de tvingas göra upp med barndomens intensiva gemenskap för att kunna gå vidare. 

Här påminner ”Booksmart” mer om godhjärtade indiesuccér som Greta Gerwigs ”Lady Bird” (där Beanie Feldstein fick sitt genombrott) och Noah Baumbachs ”Frances Ha”, än de traditionella high school-filmerna. Billie Lourds drogade clown Gigi, som dyker upp som en gumma i lådan på varje fest, ger en underhållande surrealistisk udd.

Läs mer: ”Lady Bird flyger fritt” 

Liksom i de nämnda filmerna är den tajta regin en avgörande faktor. Långfilmsdebuterade aktrisen Olivia Wilde regisserar med en imponerande känsla för tonfall, rytm och tajmning. När vissa scener slackar och tappar energi, hjälper det fyndiga, avspända soundtracket till att överbrygga longörerna. Smart.

Se mer. Tre klassiska high school-filmer: ”Grease” (1978), ”Häftigt drag i plugget” (1982), ”Breakfast club” (1985). 

Läs fler filmrecensioner i DN.