Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-19 04:07 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-fluffigt-lattsamt-portratt-av-fransk-stilikon/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Filmrecensioner

Filmrecension: Fluffigt, lättsamt porträtt av fransk stilikon

Keira Knightley och Dominic West spelar huvudrollerna i ”Colette”.
Keira Knightley och Dominic West spelar huvudrollerna i ”Colette”. Foto: IBL

Duon Westmoreland–Glatzer undviker skickligt alla klichéer när de berättar historien om författaren Colette. Keira Knightley och ­Dominic West gör fantastiska rolltolkningar.

3

DRAMA
”Colette”
Regi: Wash Westmoreland
Manus: Richard Glatzer, Wash Westmoreland. I rollerna: Keira Knightley, Dominic West, Eleanor Tomlinson, m. fl. Längd:  1 tim, 51 min (7 år). Språk: engelska.

Från kultförklarad gayporr till kostymfilm med Keira Knightley. Regissören Wash Westmoreland har gått en lång väg och på ytan blivit alltmer rumsren. Men ingenting han har gjort sen han slog sig i hop med Richard Glatzer 2001 (duon är mest känd för alzheimerdramat “Still Alice”, 2014) är slätstruket. 

Inte ens det här fluffiga, lättsamma författarporträttet som utspelar sig under Paris mest ikoniska och massproducerade era, la Belle Époque.

Sidonie Gabrielle Colette gör sig i och för sig bättre på film än många författare, eftersom hon levde vad hon skrev och skrev vad hon levde – i inte mindre än 83 böcker. Med skarp iakttagelseförmåga, rapp, sval dialog och en känsla för det kittlande var hon som skapt för maken och förläggaren Wills författarfabrik. 

Berättelsen snirklar skickligt fram mellan konstnärsporträttklichéerna. Colette presenteras som en nittonårig lantlolla i långa flätor, på väg att giftas bort med Will, en äldre man i grått skägg och pösmage som hennes pappa har lärt känna under kriget. Det hela framstår som ett sorgligt, ekonomiskt arrangemang tills paret smiter iväg på “promenad” och har passionerat sex på höloftet. Colette vet vad hon vill ha och manusförfattarna vet hur man överraskar.

Dominic West gör ett fantastiskt porträtt av en karslok som inte går att hata, som älskar och pruttar och dikterar sliskiga romaner och dräpande kritik med samma entusiastiska energi. 

Dominic West: ”Jag får bara spela roller som är förtappade och hemska”

Keira Knightley fångar på pricken en flicka som är för äventyrlig för landet men för chosefri för stan, som med små markeringar, utan trots eller trumvirvlar, viker hon av från den förväntade banan. Hon säger vad hon tänker, men alltid med snygg skruv. Hon går sin egen väg, men aldrig i affekt. 

Men Colette kan förvåna lika mycket andra hållet, när hon låter Will använda henne som spökförfattare till “Wills” romaner och inte röjer sanningen ens när böckerna blir kultförklarade och Paris fylls av tusentals små Colette med hennes frisyr, klänningar och äventyrslusta (som Will mer än gärna kanaliserar åt dem i sängen). Den fräcka, självständiga och sexiga frigörelsen, som många män uppskattar, är en sak. Men när man inte vill ha beskydd av sin manipulativa man längre, hur tjock, rolig och sensuell han än är, blir det genast svårare. Klivet ut ur Wills skugga skjuts upp och skjuts upp.

Colette, begåvad, elegant, queer och äventyrlig, var en stilikon och ett barn av sin tid. Frågan är om det inte snarare är krämaren Will, som är född före sin tid. Ett marknadsföringsgeni som förstår allt om förpackning, om att göra sin personlighet till ett varumärke, tillfredsställa så många smaker som möjligt och inte vara så kinkig med den konstnärliga integriteten, vad gör han bland alla pretentiösa konstnärer? Hans tid är nu.

Se mer. Tre andra filmer om franska författare: ”Cet amour-là” (2001, om Marguerite Duras),  ”Bonjour Sagan” (2008, om Francoise Sagan), ”Violette” (2013, om Violette Leduc och Simone de Beauvoir).

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.