Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-fransk-passion-och-alderskrisande-i-inte-den-du-tror/

Filmrecensioner

Filmrecension: Fransk passion och ålderskrisande i ”Inte den du tror”

Juliette Binoche och François Civil i ”Inte den du tror”. Foto: Triart

Fransk passion och ålderskris präglar dramat ”Inte den du tror”. Ett intimt kammarspel mellan två kvinnor varvas med en virtuell kärleksaffär.

Claire är en frånskild kvinna som söker efter kärleken. En dag hittar hon några bilder på nätet som föreställer den snygge fotografen Alex. Hon blir så förtjust i honom att hon genast skapar ett alias på Facebook. Men nu är Claire inte längre en femtioårig tvåbarnsmor och framgångsrik karriärkvinna utan den tjugofyraåriga och något vilsna Clara.

Alex noterar hennes intresse för sitt konstnärskap. Men eftersom Claire inte är den hon utgett sig för att vara undviker hon in i det längsta att ses. Långt senare försöker hon förklara sitt agerande för en kvinnlig psykolog (spelad av Nicole Garcia). 

”Inte den du tror” varvar ett intimt kammarspel mellan de två kvinnorna med tillbakablickar från den virtuella kärleksaffären. Uppvaktningen blir till slut en luftficka i vardagen där ljudet från varje nytt meddelande som trillar in i mobilen ger henne nog med kraft att orka leva vidare. 

Det är framför allt skildringen av passionen som uppstår i detta vakuum och Claires åtrå som är filmens styrka. 

På senare år har hon blivit en av de främsta uttolkarna av medelålders kvinnor på gränsen till nervsammanbrott.

Juliette Binoche fortsätter att vara flitigt anlitad inom fransk film. Bara i förra veckan kunde vi se henne som erotisk rymdhuldra i Clare Denis ”High life”. På senare år har hon blivit en av de främsta uttolkarna av medelålders kvinnor på gränsen till nervsammanbrott och är verkligen skräddarsydd för rollen som dubbelnaturen Claire/Clara. 

Med sitt nakna ansikte och sneda leende lyckas hon visa upp flera lager av självförsvar samtidigt som hon med små medel förmedlar att de alla när som helst kan komma att rämna. 

Filmens ensidiga upptagenhet av temat ungdom, falnad skönhet och kroppens förfall när det kommer till kvinnor riskerar dock till slut att kännas väl kokett och skapa distans till karaktärerna. Att det just är Juliette Binoche, som väl ändå måste anses vara vacker, som skall förmedla detta budskap gör inte saken mycket bättre.

Kanske är detta ett uttryck för ett franskt synsätt på kvinnors åldrande. Den främsta kulturkrocken står dock Claires alienation inför samtida fenomen för. Det skall till en fransk femtioåring för att behöva googla vad ordet Instagram betyder.  

Se mer. Tre andra filmer med Juliette Binoche: ”Frihet - Den blå filmen” (1993), ”Chocolat” (2000), ”High life” (bio, 2018).

Läs fler filmrecensioner i DN