Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-23 14:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-hamada-skildrar-vanmakt-och-framtidstro-hos-oknens-glomda-folk/

Filmrecensioner

Filmrecension: ”Hamada” skildrar vanmakt och framtidstro hos öknens glömda folk

Zaara Mohamed Saleh och Ainina Sihamed Mohamed i ”Hamada”. Foto: Folkets bio

De är flyktingar sedan generationer i ett bortglömt hörn av Sahara. Dokumentären ”Hamada” skildrar en permanent exiltillvaro i ett tröstlöst ökenlandskap – där hoppets låga ändå hålls vid liv.

Rätta artikel

Det är ett riktigt blåshål, det stora semipermanenta flyktinglägret, där sahrawifolket bor sedan sjuttiotalets konflikt om Västsahara. Ett skräpigt ingenmansland i ett ökenlandskap vid gränsen mellan Marocko och Algeriet. 

Men även om många av lägrets invånare uppenbarligen ser en exiltillvaro i Spanien som enda möjlighet, är flyktingtillvaron inte bara den existentiella återvändsgränd som syns på ytan. Det är ändå ett slags hem, en plats för drömmar om jobb, bilar och till och med någon slags framtid trots bristen på nationell hemhörighet.

Den spanskfödda, Sverigebaserade regissören Eloy Domínguez Serén hänger med några av de unga – andra generationens flyktingar – som en tyst betraktare. Hans kamera pendlar hela tiden mellan närhet och distans, mellan intimitet och nästan smärtsamt vida bilder som fångar in platsens ödslighet.

Zaara är den mest färgstarka. En intensiv ung kvinna, bakom lagren av tyg, som vet precis vad hon vill. Hon drömmer om att lära sig köra, fixa jobb och köpa bil. Omgivningen, särskilt killkompisarna, dissar hennes planer, men hon vet sitt värde – även om de potentiella arbetsgivarna inte fattar det lika bra. 

Minus för några scener som känns lite väl repeterade och några för många, tomma minuter där huvudpersonerna sitter och stirrar ned i sina mobiler. Men bioaktuella ”Hamada”, som också visas på Tempo Dokumentärfestival, lyckas på det stora hela komma väldigt nära en generation som är offer för en olöst konflikt.

Sahrawiernas hemlösa tillvaro liknar den som många palestinier befinner sig i sedan decennier, bara en så mycket mer bortglömd historia. ”Hamada” är en drastisk påminnelse om hur mycket som ligger i medieskugga, när det inte finns några stora ekonomiska eller politiska intressen i potten.

Se mer. Tre andra dokumentärer som tävlar om den pågående Tempofestivalens stora dokumentärfilmspris: ”Transnistra”, ”The heart is a drum” och ”Parning”.