Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 19:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-hans-arnold-penselns-haxmastare-om-konstnaren-som-chockade-sverige/

Filmrecensioner

Filmrecension: ”Hans Arnold – penselns häxmästare” om konstnären som chockade Sverige

”Hans Arnold – penselns mästare”. ABBA greatest hits LP-omslag. Foto: Njutafilm

Filmaren Micke Engström följde en av Sveriges mest originella konstnärer, Hans Arnold, under det som kom att bli hans fyra sista år i livet. Det är en traditionell levnadsteckning, varvad med intervjuer med konstnären själv, barn, vänner, kollegor och beundrare.

Rätta artikel

Efter nio långa år anses filmen nu premiärduglig – det är en både spännande och bildande historia om en konstnär som vi så ofta sett som illustratör och tecknare i skräckens tecken, i många och blandade sammanhang. Han blev känd för sina detaljrika bokillustrationer, scenografier, skivomslag (ABBA:s ”Greatest hits”) liksom de välkända och uppseendeväckande Veckans Chock-bilderna i Veckorevyn i flera decennier.

Här finns också mycket som visar på hans stora bredd, hans enorma sinne för detaljer och inte minst hans fenomenalt associativa inre. Och: Den totala orädsla han visar för att koppla ihop till synes oförenliga element. Med Hans Arnolds penna ser det enkelt och naturligt ut – motpoler som tycks ha sökta varandra hela livet. 

”Hans Arnold – penselns häxmästare”. Foto: Michael Brannäs

Hans Arnold får givetvis berätta sitt liv, från den strikta, stränga, instängt katolska tillvaron i den lilla schweiziska byn Sursee utanför Luzern (där han sedan avlägger motsvarande Konstfacksexamen), till ett betydligt vildare och mer frisläppt konstnärs- och bohemliv i Stockholm på 50- och 60-talen.

Bildkvaliteten i intervjuklippen och sekvenserna som skildrar Hans Arnolds vardagsliv  är inte sällan erbarmlig. Micke Engström kompenserar med att montera ihop stora viktiga och roliga bildcollage, särskilt intressanta med Hans Arnolds egna kommentarer. Jag tycker också Engströms ambitiösa försök att skapa en kompenserande ljudbild är lovvärd.

Exempel från Veckans Chock nr 45 1969 i ”Hans Arnold – penselns häxmästare”. Foto: Njutafilms

Hans Arnolds ständiga skapande står hela tiden i centrum, allt annat får vi överse med – och gör det. Hans genialitet hade en bred publik, i alla åldrar. De får 85 minuter att falla i trans över honom.

Se mer. Tre andra filmer om originella illustratörer: ”Gahan Wilson: Born dead, still weird” (2014), ”It's me Hilary: The man who drew Eloise” (2015), ”Don't worry, he won't get far on foot” (2018).

Läs fler filmrecensioner i DN