Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 18:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/filmrecension-hasse-tage-en-karlekshistoria-ar-en-hjartevarmande-ogonoppnare/

Filmrecensioner

Filmrecension: ”Hasse & Tage - en kärlekshistoria” är en hjärtevärmande ögonöppnare

Bild 1 av 6 Hasse Alfredsson och Tage Danielsson i skrivarstugan i Vita bergen.
Foto: Triart
Bild 2 av 6
Foto: Triart
Bild 3 av 6
Foto: Triart
Bild 4 av 6
Foto: Triart
Bild 5 av 6
Foto: Triart
Bild 6 av 6
Foto: Triart

Vänskapen och ­kär­leken mellan­ Sveriges­ mest ­inflytelserika ­komiker står i fokus i Jane Magnussons film. Ett återbesök i folkhemmet med många privata bilder­ av dess främsta ­underhållare.

Man är fast redan från början. Det här är bilder vi aldrig sett. Framför allt många privata filmer med Hans Alfredson och Tage Danielsson. De leker med sina barn, på resa och hemma. Jag har växt upp med de här mästarna i underhållning, men filmen innehåller mycket som känns nytt. Deras familjer har öppnat sina fotoalbum och delat med sig av hemmafilmer. Hans Alfredsons fader var en pionjär, som hade egen filmkamera redan på 1930-talet.

Quiz: Vad vet du om Hasse & Tages filmer och liv? 

Här finns det som gjorde komikerduon så folkkära. Vi får glimtar av parets humor: ”Han hade foten i en potta.” ”Spik i foten.” Harrisburg och sannolikhet. Ett glas öl. Olika Lindemän. Jag minns när den första lp:n med Hans Alfredsons Malte Lindeman-improvisationer kom 1964 och vi skrattade vid varje lyssning trots att vi visste vad som väntade. Man skrattar när man ser den här filmen också, men här finns också betydande stråk av allvar.

Två dödliga olyckor, Tages yngre bror och Hans 5-åriga son, påverkade dem båda starkt. Tomas Alfredson berättar många fascinerande saker om sin pappa och Tage, bland annat om broderns död. 

Foto: Bengt Michanek/Triart

Duons politiska engagemang får också stort utrymme. Hur de formade oss som växte upp på 1960- och 1970-talen. Och formade Sverige, en av filmens utgångspunkter. Politiker från vänster till höger, som Ingvar Carlsson och Anders Björck, minns. Hans och Tage gjorde mycket i revyerna som var dagsfärskt, med namn och referenser som är okända för nytillkomna tittare, men annat är tidlöst.

Mammorna till både Hans och Tage lyfts fram som roliga förebilder. Men mest vill dokumentären visa hur mycket de två betydde för varandra. I en fin svit foton visas hur Tage tittar kärleksfullt på Hans i olika situationer.

De två var mycket produktiva och påhittiga på flera sätt. Det är klokt att som här satsa på en tydlig vinkel. Jane Magnussons film handlar om vänskapen mellan de två. En viktig del i deras 30-åriga kreativa förhållande var uppenbarligen att de också gjorde saker var för sig. Att de delade på sig. Inte bara när de skrev alla sina böcker. Tage gjorde bland annat ”Mannen som slutade röka” och ”Ronja Rövardotter”, Hans gjorde i sin tur filmer som ”Ägget är löst” och ”Den enfaldige mördaren” på egen hand. Växelbruket fick kreativiteten att gro. Att de tog sådana pauser från varandra nämns dock inte i filmen. 

Läs mer: Leif Zern skriver runa över Hans Alfredson, den siste som fick oss att skratta tillsammans. 

Jan Guillou är med i ett avsnitt om att Tage Danielsson var övervakad av Säpo. En före detta polis med förvrängd röst berättar. Kanske kunde filmen fått med stödgalan som Hans, Tage och Gösta Ekman ordnade i Riksdagshuset 1973 för de fängslade journalisterna efter IB-avslöjandet?

Foto: Triart

Många av de nya intervjuerna är sympatiskt filmade i den lilla stugan i Vita bergen i Stockholm där Hans först bodde som nygift och som sedan blev bas för duons skapande. Henrik Dorsin, Henrik Schyffert och andra som arbetar i Hans och Tages anda ger sina bilder av parets betydelse.

Ett gott betyg är att man gärna sett mer. Hört ännu mer av sönernas minnen. Mer från deras mångåriga medarbetare Mona Haskel och fler roliga historier som de Lena Olin berättar.

För oss som trodde vi visste det mesta om Hans och Tage är dokumentären en hjärtevärmande ögonöppnare. För den som inte hittat in i deras värld är filmen en inspirerande start.

(Jane Magnusson är medarbetare i Dagens Nyheter. Därför recenseras filmen av Aftonbladets kritiker Jens Peterson).

Se mer. Tre av Hasse & Tages mest folkkära filmer: ”Att angöra en brygga” (1965), ”Äppelkriget” (1971), ”Picassos äventyr” (1978).

Läs fler filmrecensioner i DN